Citat:
Ursprungligen postat av
rskworpb
När ska du konkretisera vad hans påstådda tankefel bestod i och när ska du bevisa ditt påstående "att en räntehöjning alltid har en dämpnade effekt på börsen"?
De jag menar med hans tankefel som jag försöktre redogöra för i de andra inläget berstår i att han verkar tro att grafen bevisar att räntan inte har påverkat börsen historiskt.
De andra frågan är inte helt okompilcerad. Visst finns de betingelser under vilka en räntehöjning skulle inverka på börsen mycket lite. Men under dessa omständigheter finns de ingen anledning att höja räntan i alla fall.
Om man man däremot ser till de omständigheter under vilka man faktiskt höjer räntan. Så beror räntehöjningens inverkan på börsen på att kapitalet söker sej till bankerna när de där ges en bättre högre avkastning (Även andra tillgångar gynnas av räntehöjningar). Detta är i de närmsta en naturlag inte nån flummig ekonmisk teori.
Bankerna ("Riksbankerna") utnytjar denna insitament styrda mekanism främst för att dämpa inflationen och hålla nere en överköpt börs. I dag råder båda dessa förhållanden vilket är katastrofalt.
Vet lite om historiska perioder när de sett ut som de gör nu, Men de kanske du gör? Jag tror som sagt inte på en krash utan en långsiktig bear market.