Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-01, 23:21
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Varför ställer du inte den frågan till honom om du har svårt att förstå det istället för att beskylla honom för tankefel som du har skapat?

Men vi är ju efter ditt förtydligande överens om vad han säger/visar nu,. Med dina ord:

Citat:
Han visade på hur börsen har utvecklats efter räntehöjningar.

Tack för klargörandet.

Men jag har fortfarande otroligt svårt att förstå hur du kan tolka hans poäng på annat sätt än vad jag gjorde. De är därför jag frågar dej och inte honom. Så vad vill ha säga genom att vissa hur "börsen har utvecklats efter räntehöjningar"?
Senast redigerad av Flickpojken 2022-02-01 kl. 23:24.
Citera
2022-02-01, 23:25
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Men vi är ju äverns om vad han säger/visar nu,. Dvs med dina ord:

Tack för de.

Men jag har fortfarande otroligt svårt att förstå hur du kan tolka hans poäng på annat sätt än vad jag gjorde. Så vad vill ha säga genom att vissa hur "börsen har utvecklats efter räntehöjningar"? De är därför jag frågar dej och inte honom.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte tillskriver andra tankar som jag själv har skapat. Jag utgår istället från vad han faktiskt säger och inget annat.

Dessutom råkar jag känna till honom rätt väl och har fört flera samtal med honom och har bättre koll på hur han resonerar än vad du har. Du skapade en halmgubbe i din hjärna och det har inget med någon annat att göra.
Citera
2022-02-01, 23:45
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte tillskriver andra tankar som jag själv har skapat. Jag utgår istället från vad han faktiskt säger och inget annat.

Dessutom råkar jag känna till honom rätt väl och har fört flera samtal med honom och har bättre koll på hur han resonerar än vad du har. Du skapade en halmgubbe i din hjärna och det har inget med någon annat att göra.

Han är säkert en trevlig person. Hur som helst om du menar att de enda han gör i klippet är att vissa på:

Citat:

Så kan ja förstå att du inte ser att han gör ett tankefel.

Mer relevant är ju i alla fall att du använde grafer som visar:

Citat:

För att bemöta detta inlägget från mej:

Citat:
Men för närvarande vågar inte bankerna höja räntan eftersom man vet att de kommer minska investerings viljan i aktier ytterligare.

Du säger alltså förjande:

Citat:
Folk säger så mycket strunt utan att ha någon som helst koll på hur det egentligen är. Inarbetade "sanningar" kan vara vansinnigt fel i verkligheten.

Rekommenderar en historisk koll på hur det varit i verkligheten:

https://youtu.be/6z96--pqf-8?t=244

Jag fomodar din poäng är att mitt resonemag om att en räntehöjning kommer sänka börsen är felaktikt eftersom grafen som visar som

Citat:

Inte skulle vissa på ett historiskt samband med börsfall i samband med räntehöjningar? Om man drar den slutsasen menar jag att man gör ett tanke fel. Av anledningar jag nämn flera gånger.

Om jag misstolkar dej så ber jag ödmjukas om ursäkt för mina förhastade slutsatser. Men jag har svårt att tolka ditt inlägg och din hänvisning till din bekants klipp på något annat sätt.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-02-01 kl. 23:48.
Citera
2022-02-01, 23:47
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Han är säkert en trevlig person. Hur som helst om du menar att de enda han gör i klippet är att vissa på:

Så kan ja förstå att du inte ser att han gör ett tankefel.

Mer relevant är ju i alla fall att du använde grafer som visar:

För att bemöta detta inlägget från mej:

Du säger alltså förjande:

Jag fomodar din poäng är att mitt resonemag om att en räntehöjning kommer sänka börsen är felaktikt eftersom grafen som visar som

Inte skulle vissa på ett historiskt samband med börsfall i samband med räntehöjningar? Om man drar den slutsasen menar jag att man gör ett tanke fel. Av anledningar jag nämn flera gånger.

Om jag misstolkar dej så kan du naturligtvis säga de. Och jag ber ödmjukas om ursäkt. Men jag svårt att tolka ditt inlägg på något annat sätt.

Du har fortfarande inte lyckats citera honom när han gör det tankefelet som du påstår att han gör.
Detta tankefel är en halmgubbe som du har skapat i din hjärna.
Citera
2022-02-01, 23:49
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Du har fortfarande inte lyckats citera honom när han gör det tankefelet som du påstår att han gör.
Detta tankefel är en halmgubbe som du har skapat i din hjärna.

Ja, men din hänvisning till grafen och ditt syfte med detta är kasnek av mer intresse? Jag redogör för meningsutbytet ovan.
Citera
2022-02-01, 23:53
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ja, men din hänvisning till grafen och ditt syfte med detta är kasnek av mer intresse? Jag redogör för meningsutbytet ovan.

Du kan förstås inte använda något jag har skrivit som ett påstående för att han gör ett tankefel, förstår du verkligen inte det själv? Han är väl inte ansvarig för det jag skriver.

Om du har problem med något jag har skrivit kan du däremot fråga mig om det.

Nu verkar du mixa ihop vad han säger, vad jag säger och vad du tänker i en salig röra och sedan anklaga honom för det.
Citera
2022-02-02, 02:03
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det är en mycket viktig faktor som få talar om, att topp-10 i USA växt enormt, deras vinster också, deras aktiekurs. Så index ser ut att antyda att det finns massor med bubbelkurser. Så är det inte alls och man kan troligen finplocka en del vinnare. bara man håller sig undan topp-10-bubblan. Det kan bara inte fungera på sikt med så få företag som tar en ständigt ökande andel av hela världens aktievinster och värdeökningar. Det ar aldrig funnits ett sådant läge på USA-börsen någonsin. Topp-10 har alltid varit ett brett index inom massor med branscher som olja, bilar, medicin.

https://twitter.com/Marlin_Capital/status/1486404335558877189?t=TBXXkLMmJ3bzCA3fiuf5Hw&s=19 oerhört intressant bild. Småbolagen i Usa har alltzå inte varit så lågt värderade på 20 år.
Citera
2022-02-02, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
https://twitter.com/Marlin_Capital/status/1486404335558877189?t=TBXXkLMmJ3bzCA3fiuf5Hw&s=19 oerhört intressant bild. Småbolagen i Usa har alltzå inte varit så lågt värderade på 20 år.
Det är ju i ett läge med fortsatt kraftiga stimulanser från Fed. Hur blir det sen när det trapps ned? Kommer det bli en utrensning på börsen med av skitbolag?
Citera
2022-02-02, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Ska vi vara intellektuellt konsekventa bör skattebetalarna i så fall även avstå från vinsten de gånger företaget går bra om man nu vill slippa förlusterna när företaget konkar. Ett normalt företag väljer inte av frivillighet att gå i konkurs.

Hur menar du att skattebetalare får del av vinst?

Du är medveten om att dom flesta storföretag ALDRIG deklarerar någon vinst i sverige?
Citera
2022-02-02, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det framgår inte om du har AB. Men om du har det så skall du frivilligt göra dig själv oändligt betalningsansvarig, plus att du deponerar några årslöner för de anställda. Du lever väl som du lär?

Stackars nolla. Staten kan ha skatteskulder som fordringar. Då finns lagstiftning om företräde som kan göra ägarna skatteskyldiga.

När argumenten tryter.

Ja, jag har AB, av skattetekniska skäl, med tanke på hur staten förvaltar skatt, så anser jag det vara en plikt, att betala så lite skatt som möjligt. Läs poängen.
Citera
2022-02-02, 08:17
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Summerar läget för björnarna rätt väl.

https://twitter.com/cap_zay/status/1488623038526537733
Citera
2022-02-02, 09:21
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Ja, jag har AB, av skattetekniska skäl, med tanke på hur staten förvaltar skatt, så anser jag det vara en plikt, att betala så lite skatt som möjligt. Läs poängen.
Haha, och så ondgör du dig över att staten inte får in all skatt vid konkurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in