2022-02-01, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Ja jag oroar mig på riktigt. Jag tror ju dock på konspirationsteorierna.
Anledningen är för att vansinnet inte passar in i något annat pusselspel, än just i konspirationen.

Det är ju det som är så jobbigt. Hur man än vrider och vänder på det så finns det inte några bra andra anledningar till det här som pågår. Jag vill bara inte att det ska vara så.
Citera
2022-02-01, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Allt fler länder drar tillbaka restriktionerna.

Förhoppningsvis gör Sverige detsamma 9 februari.

Bråka hur mycket ni vill med er själva men covid är idag inte så mycket mer än en förkylning.

Låt folk leva som vanligt från och med 9 februari. Det räcker nu!

Jag är den första att hålla med. Det är inte mig du ska övertala. Snarare ministrarna, vaccinsamordnaren och en del från FoHM. Vet inte hur man lyckas med det.
Citera
2022-02-01, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, 13 procent ovaccinerade. Hälften kan ha haft covid-19 Då blir det 6-7 procent kvar. Men räknar man bort också barn under 12 år, som inte haft covid 19 så blir det ju 4 procent, alltså ungefär som i Danmark.

Då borde även vi kunna skippa samtliga restriktioner och åtminstone radera vaccinpass, och alla planer på en eventuell obligatorisk vaccinering samt dra tillbaka vaccinkrav för anställningar utom för de som arbetar allra närmast de äldsta och sköra.
Citera
2022-02-01, 23:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Ja jag oroar mig på riktigt. Jag tror ju dock på konspirationsteorierna.
Anledningen är för att vansinnet inte passar in i något annat pusselspel, än just i konspirationen.

Anledningen till vansinnet är att du bor i Sverige, där svart är vitt, upp är ner och sanning är lögn, om kartan visar fri väg men du ser ett stup framför dig så är det kartan som gäller. Det är ingen konspiration, vi har en pandemi, varken mer eller mindre. Men du kanske gick på invandringslögnen och klimatlögnen också? Ny istid snart?
Citera
2022-02-01, 23:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Allt fler länder drar tillbaka restriktionerna.

Förhoppningsvis gör Sverige detsamma 9 februari.

Bråka hur mycket ni vill med er själva men covid är idag inte så mycket mer än en förkylning.

Låt folk leva som vanligt från och med 9 februari. Det räcker nu!

Det är inte vi som bestämmer, även om vi tror det. FHM och staten bestämmer, kanske en stat du röstat för?
Citera
2022-02-01, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Då borde även vi kunna skippa samtliga restriktioner och åtminstone radera vaccinpass, och alla planer på en eventuell obligatorisk vaccinering samt dra tillbaka vaccinkrav för anställningar utom för de som arbetar allra närmast de äldsta och sköra.

Om en arbetsgivare bara vill ha vaccinerade på sin arbetsplats så ska han väl få ha det? Sjukskrivningar är kostsamt för ett företag. Vill du inte jobba där så är det ditt problem. Det finns säkert arbetsgivare som bara vill ha ovaccinerade på sin arbetsplats, det är ju också ok.
Citera
2022-02-01, 23:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om en arbetsgivare bara vill ha vaccinerade på sin arbetsplats så ska han väl få ha det? Sjukskrivningar är kostsamt för ett företag. Vill du inte jobba där så är det ditt problem. Det finns säkert arbetsgivare som bara vill ha ovaccinerade på sin arbetsplats, det är ju också ok.
Så arbetsgivaren bör alltid ha rätt att ta del av personalens (och arbetssökandes) medicinska information?
Vill du att detta bara ska gälla just Covid (varför i så fall), eller generellt?
Citera
2022-02-01, 23:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så arbetsgivaren bör alltid ha rätt att ta del av personalens (och arbetssökandes) medicinska information?
Vill du att detta bara ska gälla just Covid (varför i så fall), eller generellt?

Njae, jag anser att det här kanske borde gälla i en pandemi specifikt, inte i normalfallet. Å andra sidan så avtackar jag mig för att behöva arbeta med HIV-positiva, vem vet när/om en sådan behöver mun mot mun metoden eller att jag behöver stoppa ett kulhål på skyttebanan? Jag hjälper gärna människor men tycker inte det är ok att jag ska behöva utsätta mig för en risk genom att göra så. Så använd kondom och vaccinera dig!
Citera
2022-02-01, 23:37
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Jag är den första att hålla med. Det är inte mig du ska övertala. Snarare ministrarna, vaccinsamordnaren och en del från FoHM. Vet inte hur man lyckas med det.

Citat:

Det kommer Sverige göra, men vi har under hela pandemin varit senfärdiga och några restriktioner lär inte tas bort när stora delar av landet är lamslaget pga smittspridningen, i mitt barns klass var nästan hälften av barnen borta i veckan. Spelar ingen roll om det är vinterkräksjukan eller något annat, men den här smittspridningen kommer inga beslut tas förrän det börjar minska vilket det borde göra inom 2-3 veckor.
Citera
2022-02-01, 23:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ser inte riktigt kopplingen mellan avsaknad av vaccin och sjukskrivning. Vaccinerade blir ju sjuka i covid de med, ibland till och med någon dag av själva vaccineringen. Menar du att arbetsgivaren ska kunna avskeda anställda för att de inte vaccinerat sig, med motiveringen att de gissningsvis kommer att ha fler sjukdagar under resten av pandemin?
Citera
2022-02-01, 23:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ser inte riktigt kopplingen mellan avsaknad av vaccin och sjukskrivning. Vaccinerade blir ju sjuka i covid de med, ibland till och med någon dag av själva vaccineringen. Menar du att arbetsgivaren ska kunna avskeda anställda för att de inte vaccinerat sig, med motiveringen att de gissningsvis kommer att ha fler sjukdagar under resten av pandemin?

Så kan det vara. Men det är sant, vaccinerade kan också bli sjuka, med betoningen kan. Du ska inte bara titta på avsaknaden av vaccin. har man inte haft covid och inte är vaccinerad så har man inget skydd alls. Du kan inte likställa ovaccinerad med en konvalescent, även om du vill det.
Citera
2022-02-01, 23:48
Medlem
Citat:

Absolut,

Arbetsgivare bör också få välja bort gravida och människor med sämrw hälsa.

Alla som söker jobb måste lämna hälsointyg och lova att inte bli gravida.

Småbarnsmorsor jobbar sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in