Citat:
Ursprungligen postat av
DroidBishop
Det finns ingen data som säger att lockdown skulle hjälpa ens det minsta. Det ökar bara mortaliteten i samhället och ställer till med en jävla massa skada. Så nej, vi skulle absolut inte behövt gå in i en total lockdown. Släpp ideén att lockdown fungerar, det gör dom bevisligen inte
Jag vet att de inte hjälper, vare sig emot Delta-varianten eller Omikron. Men en lika stor smittspridning med Delta-varianten skulleha orsakat massor av IVA fall och sjuhus fall. Så diskussionen om en total lockdown skulle ändå ha kommit. Jag är emot lockdown som bara skjuter problemet framåt och skadar samhälle och människor. Men som väl är, så är vi, absolut inte, där nu.
Diskussionen rör istället sig om:skall vi öppna upp hela samhället i morgon, eller om några veckor. Det som talar för det förstnämnda är att tidigare genomgången SARS-COV2 infektion skyddar mot svår sjukdom, utan att vaccinering tillför något. Det som talar för det senare är att vi då, kanske, hinner vaccinera fler som inte haft covid-19 tidigare, att en tredje dos ger gott skydd emot allvarlig sjukdom samt att detta skydd, eventuellt, räcker längre i och med att immunförsvaret blir stimulerat ocksåå hos de som tidigaregenomgåttenSARS-COV2infektion. Jag gissar dock på att det mesta kommer att öppnas upp den 9:de februari, eftersom Omikron är mildare och ca 60 procent av befolkningen, då, hunnit fått tre vaccindoser.