2022-02-01, 22:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det finns ingen data som säger att lockdown skulle hjälpa ens det minsta. Det ökar bara mortaliteten i samhället och ställer till med en jävla massa skada. Så nej, vi skulle absolut inte behövt gå in i en total lockdown. Släpp ideén att lockdown fungerar, det gör dom bevisligen inte

Jag vet att de inte hjälper, vare sig emot Delta-varianten eller Omikron. Men en lika stor smittspridning med Delta-varianten skulleha orsakat massor av IVA fall och sjuhus fall. Så diskussionen om en total lockdown skulle ändå ha kommit. Jag är emot lockdown som bara skjuter problemet framåt och skadar samhälle och människor. Men som väl är, så är vi, absolut inte, där nu.

Diskussionen rör istället sig om:skall vi öppna upp hela samhället i morgon, eller om några veckor. Det som talar för det förstnämnda är att tidigare genomgången SARS-COV2 infektion skyddar mot svår sjukdom, utan att vaccinering tillför något. Det som talar för det senare är att vi då, kanske, hinner vaccinera fler som inte haft covid-19 tidigare, att en tredje dos ger gott skydd emot allvarlig sjukdom samt att detta skydd, eventuellt, räcker längre i och med att immunförsvaret blir stimulerat ocksåå hos de som tidigaregenomgåttenSARS-COV2infektion. Jag gissar dock på att det mesta kommer att öppnas upp den 9:de februari, eftersom Omikron är mildare och ca 60 procent av befolkningen, då, hunnit fått tre vaccindoser.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-02-01 kl. 22:17.
Citera
2022-02-01, 22:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det beror ju på hur vaccin-dödsfallen fördelar sig mellan riskgrupper och övriga. Kan det vara så att samma människor som är känsliga för infektion även är känsliga för vaccination? I så fall kan man inte säga att vaccinerna är farligare än viruset utanför riskgrupperna.
Det kan ju vara precis tvärtom också, att ett svagt immunsystem ökar risken vid infektion och ett starkt immunsystem ökar risken för vaccinbiverkningar.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-01 kl. 22:26. Anledning: m
Citera
2022-02-01, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Därtill har dessa 75 000 färsk immunitet, ingen anledning för dem att vaccinera sig nu med andra ord. Och varje vecka ser det väl ungefär likadant ut. Så varför envisas korkade myndigheter med att tjata på dessa att vaccinera sig? Ren idioti.

Det är fullkomligt vansinnigt.

Jag är ju så korkad att jag inte riktigt kan tro på alla dessa konspirationsteorier om hur världsledarna vill förslava oss genom hälsopass och social credit system, MEN det oroar mig att Österrike inför obligatorisk vaccinering, visserligen med en än så länge tillfällig lag, och det oroar mig att flera länder diskuterar saken.

Det finns liksom ingen anledning till att införa möjligheten till obligatorisk vaccinering när pandemin ebbar ut i en endemi. Frågan är: ska man oroa sig på riktigt?
Citera
2022-02-01, 22:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
SVT uppger att 369 dödsfall i Sverige kan bero på vaccinet.
Därmed kan sägas att risken att dö är större av vaccinet än av covid-19, för icke riskgrupper.

Stämmer, definitivt inte för de äldre åldersgrupperna, typ för 40 plusarna. Länka dock gärna!
Citera
2022-02-01, 22:13
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet att de inte hjälper, vare sig emot Delta-varianten eller Omikron. Men en lika stor smittspridning med Delta-varianten skulleha orsakat massor av IVA fall och sjuhus fall. Så diskussionen om en total lockdown skulle ändå ha kommit. Jag är emot lockdown som bara skjuter problemet framåt och skadar samhälle och människor. Men som väl är, så är vi, absolut inte, där nu.

Diskussionen rör istället sig om:skall vi öppna upp hela samhället i morgon, eller om några veckor. Det som talar för det förstnämnda är att tidigare genomgången SARS-COV2 infektion skyddar mot svår sjukdom, utan att vaccinering tillför något. Det som talar för det senare är att vi då, kanske, hinner vaccinera fler som inte haft covid-19 tidigare, att en tredje dos ger gott skydd emot allvarlig sjukdom samt att detta skydd, eventuellt, räcker längre i och med att immunförsvaret blir stimulerat. Jag gissar dock på att det mesta kommer att öppnas upp den 9:de februari, eftersom Omikron är mildare och ca 60 procent av befolkningen, då, hunnit fått tre vaccindoser.
Rent krasst så är väl Sverige i princip redan helt öppet om man ser ur virusets perspektiv. Hela världen har varit "helt öppet" ur virusets synpunkt. Folk går på fik, restaurang, bio, träningar, jobb, badhus, frisör. Och även i dom länder där man varit drakoniska är smittan parabolisk. Så uppenbarligen bryr sig inte viruset det minsta om vad vi försöker göra.

Därför tycker jag det är så frustrerande när man diskuterar om man ska öppna nu, sen eller inte alls, för det är i min värld bara politiska spel för gallerierna som inte har någon epidemiologisk funktion, eller ännu värre rena kontrollmetoder och penalism.

Att öppna allt nu på en gång och skrota allt vad vaccinpass heter vore det rimliga och humana. Och jag vill gärna se rättegångar för det här har skötts på ett sätt som är uppsåtligt kriminellt. Det är min åsikt iallafall.
Citera
2022-02-01, 22:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Danmark har väl räknat med att 97 % av deras befolkning är immuna, då gäller det en kombination av vaccinerade och de med genomgången sjukdom. Det vore bra om Sverige också kunde räkna på det viset. Ungefär 75.000 ovaccinerade fick covid bara förra veckan, enligt Folkhälsomyndigheten. Många av de ovaccinerade har genomgången sjukdom sedan tidigare. Det kan inte finnas så många ovaccinerade utan genomgången sjukdom kvar snart.

Tja, 13 procent ovaccinerade. Hälften kan ha haft covid-19 Då blir det 6-7 procent kvar. Men räknar man bort också barn under 12 år, som inte haft covid 19 så blir det ju 4 procent, alltså ungefär som i Danmark.
Citera
2022-02-01, 22:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Okej det var så du menade. Alltså som jag förstår det räknar FoHM enbart vaccinerade som immuna. Jag tycker alltså att man ska utöka till att inkludera även de som har genomgått sjukdomen, men jag förstår vad du menar.

Vaccinerade är immuna och ovaccinerade med genomgången sjukdom räknas inte som immuna trots att vaccinerade smittas och blir sjuka.

Märkligt sätt att se på saken.

Frågan borde ju vara om de vaccinerade bör räknas till de som har genomgått sjukdomen.

Det känns som att ingen har grepp om hur något egentligen förhåller sig.

Man definierar lite som man tycker för dagen.
Citera
2022-02-01, 22:22
Medlem
Dr Campells senaste video nedtagen? Jag kan inte streama den.

https://youtu.be/eK83QqbNOmU

Censuren börjar bli löjlig.
Citera
2022-02-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Dr Campells senaste video nedtagen? Jag kan inte streama den.

https://youtu.be/eK83QqbNOmU

Censuren börjar bli löjlig.

Jag hade inga problem att se de första 5-10 sekunderna av videon.
Citera
2022-02-01, 22:30
Medlem
Citat:
Det är fullkomligt vansinnigt.

Jag är ju så korkad att jag inte riktigt kan tro på alla dessa konspirationsteorier om hur världsledarna vill förslava oss genom hälsopass och social credit system, MEN det oroar mig att Österrike inför obligatorisk vaccinering, visserligen med en än så länge tillfällig lag, och det oroar mig att flera länder diskuterar saken.

Det finns liksom ingen anledning till att införa möjligheten till obligatorisk vaccinering när pandemin ebbar ut i en endemi. Frågan är: ska man oroa sig på riktigt?

Ja jag oroar mig på riktigt. Jag tror ju dock på konspirationsteorierna.
Anledningen är för att vansinnet inte passar in i något annat pusselspel, än just i konspirationen.
Citera
2022-02-01, 22:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag tror att du ska läsa min text en gång till.

Jag skriver att de som har genomgången sjukdom och de som har vaccinerats borde räknas ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, och jag ​tycker att det är märkligt, varför ska man räkna vaccinerade som immuna om de inte har varit smittade när man talar om flockimmunitet?

Det verkar vara vanligt i den här tråden att ordet flockimmunitet används som om ordet skulle vara synonymt med immunitet som har erhållits genom infektion.
Citera
2022-02-01, 22:51
Medlem
Allt fler länder drar tillbaka restriktionerna.

Förhoppningsvis gör Sverige detsamma 9 februari.

Bråka hur mycket ni vill med er själva men covid är idag inte så mycket mer än en förkylning.

Låt folk leva som vanligt från och med 9 februari. Det räcker nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in