2022-02-01, 20:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ab skriver innan inlaga 71 registreras tidsmässigt så det kan inte komma därifrån. Skiljer nästan 1,5 månader. 30 mars 2021 kontra 11 maj 2021.
Klart att det i sammanställning inför HUF nämns vad Ulf ska vittna om.

Att det nämns förhör är antingen okunnig journalist eller journalist med agenda eller ett direkt citat av Esbjörns ombud. Vilket lär vi aldrig få veta. Poängen är att ombudet förhör inte sin huvudman utan möjligen intervjuar honom.

Men innan man lämnar in sina inlagor, har man förstås pratat med UL och jag förmodar som sagt att detta finns dokumenterat någonstans.

Naturligtvis vet UL själv om vad han skulle vittna om, och kanske han fick en kopia på det han berättat om för Hestra?
2022-02-01, 20:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vassego lite till att studera, gärna i samband med att du läst på sida 1.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fimgur.com%2Fa%2F32DH4Xv

Tack.
Jag läser i den takt som mina livsomständgheter ger mig möjlighet.
2022-02-01, 20:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Kan inte motstå att göra en Merrybum och svara trots att frågan inte var ställd till mig.

Ja det är olika tempus vilket inte på något sätt har påverkat åklagarens beslut att lägga ner FÖ.

Nej, den diskussionen fanns öht inte i åklagarens nedläggningsbeslut.
2022-02-01, 20:07
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hur färklarar du att Esb inte visste vem som tagit korten enligt polisens rapport?
Sa han uttryckligen det, att han inte hade en aning om vem som fotat? Har jag mycket svårt att tänka mig då han själv var med. Jag tror det är ett missförstånd mellan förhörsledaren och Esbjörn - alternativt slarvig utskrift av polisförhöret. I annat fall så visar det på en ohygglig svår försämring av Esbjörns närminnesförmåga.

EDIT: Aha...kan vara så att han inte kände Johann Binninge ännu vid namn (glömt!) och sa då : "En firma i Örebro, tror jag."
Senast redigerad av kubun 2022-02-01 kl. 20:14.
2022-02-01, 20:15
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Varken Pernroth-Lüllmaa eller Binninge är väl någon revisor och mig veterligt har inte heller Esbjörn något bolag? Det var Binninge jag avsåg med "revisorn", som Esbjörn missuppfattat honom som, och det såg du nog från början. Trolleri....

Esbjörn var med under fotograferingen och släppte också in Binningen i huset och det var då Johann såg hur stilfullt huset är invändigt med en hel del god konst på väggarna.

Vad som skedde var att Binningen blev uppkallad per tfn till, jag tror Odalgården, Marielund för å bli Esbjörns ombud. Väl där fick de hålla på å förklara i flera timmar för att han skulle förstå vad fullmakten innebar. Antar att det var då Binninge lade märke till hur dåligt Esbjörn ser att läsa. Sedan körde Binninge och Esbjörn i Binninges bil ut till huset och fotograferade tillsammans avverkningen med Binninges kamera. Därefter lämnade Binninge i egenskap av Esbjörns ombud in en polisanmälan och bifogade bilderna han tagit på tomten.

Jag ser det så här: Att Binninge, när han väl gjort polisanmälan ringde upp Esbjörn från sin arbetsplats Juristkonsulterna i Örebro och gav honom beskedet att polisanmälan var gjord och fotona bifogade.
Som du framställer det här så var Binninges första åtgärd som Esbjörns ombud att fotografera stubbar. Är det verkligen det du menar?
2022-02-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Som du framställer det här så var Binninges första åtgärd som Esbjörns ombud att fotografera stubbar. Är det verkligen det du menar?

Jag får ärligt talat inte ihop Kubuns tidslinje...

Röjningen skedde i augusti,
Reportaget med bilder inifrån huset publicerades 2 november (https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/esbjorn-slapper-inte-huset-ska-forklara-sig-for-busch/)

Binninges fullmakt är daterad 2020-12-10 https://anonfiles.com/V3udYa60u5/Uppsala_TR_T_8555-20_Aktbil_12_Fullmakt_ej_original_Ingi_pdf
2022-02-01, 20:26
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ja, så har jag fått det berättat för mig av "revisorn" personligen per tfn. Enligt Binninge så var det på uppdrag av Esbjörn. Om det sen är sant kan jag inte gå i god för. Det kan ju också vara initierat av "revisorn" själv eller nån av kärringarna eller kompisen Uffe och den mycket gamle slitne egne gubben Esbjörn ägde icke förmåga att avstyra om han nu verkligen ville det. Vilket isf också visar hur lätt Ebba hade att "övertala" den egne att sälja sitt barndoms sommarhem.
2022-02-01, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men innan man lämnar in sina inlagor, har man förstås pratat med UL och jag förmodar som sagt att detta finns dokumenterat någonstans.

Naturligtvis vet UL själv om vad han skulle vittna om, och kanske han fick en kopia på det han berättat om för Hestra?
Mycket möjligt. Men det jag skrev är att det finns inget inlämnat till rätten som ab kan tagit det ifrån. Det kom efter artikeln i tidningen.

Naturligtvis har Esbjörns ombud talat med Ulf och är överens med honom om vad han ska vittna om. Om det finns nån intern dokumentation om det så är det som sagt internt deras team.

Det är ju självklart så att info till ab om att det ska finnas ett nytt vittne som är Ulf har kommit från nåt av Esbjörns ombud. Sedan om det är nån av advokaterna eller kvarvarande binninge har inte framgått.
Om jag minns rätt har binninge sagt till media att advokaterna fortsatt enligt hans strategi. Det har ju varit hans kännetecken att driva i media vilket talar för att uppgiften kommer från honom.
2022-02-01, 20:30
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Jag får ärligt talat inte ihop Kubuns tidslinje...

Röjningen skedde i augusti,
Reportaget med bilder inifrån huset publicerades 2 november (https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/esbjorn-slapper-inte-huset-ska-forklara-sig-for-busch/)

Binninges fullmakt är daterad 2020-12-10 https://anonfiles.com/V3udYa60u5/Uppsala_TR_T_8555-20_Aktbil_12_Fullmakt_ej_original_Ingi_pdf
Den fullmakten är ju för att företräda honom i rättssaken en annan fullmakt upprättades väl för polisanmälan - för en sådan måste han hur som ha haft

När gjordes polisanmälan?
Senast redigerad av kubun 2022-02-01 kl. 20:37.
2022-02-01, 20:39
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Jag misstänker att det faktum att:
Anmälan inkom så pass långt efter det påstådda brottet
Att anmälaren inte var målsägaren själv
Att målsägaren inte heller verkar ha haft koll på att det anmälts
(Att parterna var inblandade i en tvist om berörd fastighet)
KAN ha bidragit till att åklagaren ansåg att det inte gick att styrka brott.

I praktiken hade ju anmälaren själv kunnat såga ner ett par träd, fotat dem och skickat in en anmälan..

Det många som refererar till den där aktbilagan missar är att det borde finnas ett förhör med Ebba i ärendet. Det hade varit intressant att sett hennes sida av det hela.

Det underlättar när man tittar på tidslinjen.
Den 25 november så lämnas ansökan om stämningen in vilket gör att smutskastningen går in i ett nytt skede, man går ut i media och annonserar en kommande polisanmälan.
Den 10 december så skriver Esbjörn på Binninges rättegångsfullmakt efter (enligt kubun) flera timmars övertalning samt ev fullmakt för polisanmälan. Då polisanmälan är inlämnad den 14 december så kan vi utgå ifrån att Binninge även besökte fastigheten den 10 december och tog foton som är bifogat till polisanmälan.

Fotona är alltså tagna ca 100 dagar efter att röjningen av sly genomfördes.

Att åklagaren lägger ner anmälan utan att förhöra Ebba är inte konstigt, anmälan är inlämnad av tredje part och Esbjörn säger i förhöret att han var på plats, hade gett sitt tillstånd samt övervakade röjningen.
2022-02-01, 20:41
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, den diskussionen fanns öht inte i åklagarens nedläggningsbeslut.

Hur är det med hälsan ?
2022-02-01, 20:50
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Det underlättar när man tittar på tidslinjen.
Den 25 november så lämnas ansökan om stämningen in vilket gör att smutskastningen går in i ett nytt skede, man går ut i media och annonserar en kommande polisanmälan.
Den 10 december så skriver Esbjörn på Binninges rättegångsfullmakt efter (enligt kubun) flera timmars övertalning samt ev fullmakt för polisanmälan. Då polisanmälan är inlämnad den 14 december så kan vi utgå ifrån att Binninge även besökte fastigheten den 10 december och tog foton som är bifogat till polisanmälan.

Fotona är alltså tagna ca 100 dagar efter att röjningen av sly genomfördes.

Att åklagaren lägger ner anmälan utan att förhöra Ebba är inte konstigt, anmälan är inlämnad av tredje part och Esbjörn säger i förhöret att han var på plats, hade gett sitt tillstånd samt övervakade röjningen.
Aha...så långt efteråt. Det förklarar att det såg gammalt ut - stubbar osv.

Övertalning angående fullmakt var det enligt JB inte frågan om utan för att man ville att Esbjörn verkligen fullt ut skulle förstå arrangemanget med en fullmakt. Han sade sig ju inte ha förstått köpekontraktets betydelse så därav noggrannheten. Ja å så inge förtroende - han hade ju nyligen blivit så uppskojad så.....
Senast redigerad av kubun 2022-02-01 kl. 20:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in