2022-02-01, 15:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Jag förstår hon inte vill att diskussion skall handla om hennes privatliv och gärna betalar en slant för att slippa debatten.

Dock tidigt att ge Esbjörn denna eftergift om man inte hade fått indikationer på ett positivt domslut.

Katrin Björklund är utbildad jurist så sett till vad som Säröpiraten har lämnat in som skäl för att få ett prövningstillstånd så kan hon räkna ut att om inte det går politik i målet så finns det inte en chans att det beviljas prövningstillstånd så eftergiften är mer en symbolisk handling från Ebba Buschs sida.

Som sagt, om politik inte blandas in just för att Ebba Busch är politiker så kan resultatet bara bli ett nekande av prövningstillstånd, de hade ju till och med en domare från Uppsala Tingsrätt i sina förhandlingar just för att se till att allt blev juridiskt korrekt.
2022-02-01, 15:33
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Katrin Björklund är utbildad jurist så sett till vad som Säröpiraten har lämnat in som skäl för att få ett prövningstillstånd så kan hon räkna ut att om inte det går politik i målet så finns det inte en chans att det beviljas prövningstillstånd så eftergiften är mer en symbolisk handling från Ebba Buschs sida.

Som sagt, om politik inte blandas in just för att Ebba Busch är politiker så kan resultatet bara bli ett nekande av prövningstillstånd, de hade ju till och med en domare från Uppsala Tingsrätt i sina förhandlingar just för att se till att allt blev juridiskt korrekt.

Läser ett stort ”OM”i ditt inlägg vilket gör mig lite ödmjuk inför utgången.
2022-02-01, 15:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Läser ett stort ”OM”i ditt inlägg vilket gör mig lite ödmjuk inför utgången.

Ja, tyvärr är det ju ett stort "OM" som ligger som en våt filt över hela målet, politik kan ställa till vad fan som helst.
2022-02-01, 16:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Känns som om Katrin vet mer än vad vi vet och kanske har fått frågan ifrån SH.
Finns ingen anledning att gå ut och avsäga sig kostnadsanspråk om det finns risk för en dyr rättegång.
Jag förstår det som det bara gäller den lilla biten om prövningstillstånd ska beviljas eller ej. Inte en eventuell fortsättning.
2022-02-01, 16:02
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ebba tillfrågade Esbjörn om att få köpa. Han sa först nej men lät sig sedan övertalad. Detta vet vi dels genom Ebbas uttalande NEj Kanske Ja. Samt genom Esbjörn som säger att hon aldrig ger sig och att hon tjatade och tjatade, och genom vittnet som skulle vittna på rättegången). Men du kanske tänker att Ebba ljuger om att det var hon som frågade Esbjörn.

Ebba skriver själv att priset är satt efter de två skriftliga värderingarna som var gjorde. Så självklart undrar jag om Esbjörn fått se dem. Med tanke på att han sa 3,9.

Men frågan är ju varför han gick dit om han nu inte var intresserad av att sälja.
EB hade ju dom muntligen så att se dessa är ju inte möjligt men han hörde dom kanske, precis som hon.
2022-02-01, 16:03
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
1: Esbjörn är inte dement, eller han var det åtminstone inte vid kontraktsskrivningen. Otaliga, av varandra oberoende, instanser har klargjort detta

2: Esbjörn ville inte ha en mäklare inblandad.
Nu kommer du säkert säga ett det är Ebbas version. Då ber jag dig visa vart Esbjörn uttrycker motsatsen. För det hade ju varit ett lysande bevis att ha med till tingsrätten.
Jag tror det stämmer att Esbjörn inte ville ha mäklare, om jag hade varit Ebba hade jag propsat på det.

Citat:
Ja, tyvärr är det ju ett stort "OM" som ligger som en våt filt över hela målet, politik kan ställa till vad fan som helst.
Politik? Ebba kan ställa till det för sig menar du väll?
2022-02-01, 16:05
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Men frågan är ju varför han gick dit om han nu inte var intresserad av att sälja.
EB hade ju dom muntligen så att se dessa är ju inte möjligt men han hörde dom kanske, precis som hon.
Ja du, själv så svarar han ju att det var för att han blev charmad, tänk att kända Ebba ville träffa honom.

Men du har ju varit med i tråden så pass länge. Så det vet ju du att det är så. Du ställer ju frågan för att hoppas slå tvivel i läsarna.
2022-02-01, 16:08
Medlem
Citat:

Sen är ju frågan vad ett prövningstillstånd kommer ge för effekt.

Esbjörns agerande efter förlikningen visar ju att han faktiskt accepterat försäljningen. Annars skulle han raskt deponerat 3,9 mille någonstans.

Sen kommer ju nästa klurighet. Med tanke på hur Esbjörns ombud mm har agerat, exempelvis brev och skrivelser som skickas och återtas så måste man ifrågasätta giltigheten i varenda dokument.
Där kan man komma fram till olika slutsatser antingen har Esbjörn esbjörnat sig själv eller så har han "ångrat" sådant som andra författat, eller tvärtom (andra har ångrat sådant han har författat)

Det måste gissningsvis startas en rätt omfattande utredning runt vad Esbjörn själv verkligen sagt, gjort och velat i den här soppan.

Hela tiden kommer man kunna falla tillbaka på första stycket: han har mottagit 3,9 miljoner utan att knorra.

Man kommer även kunna påpeka faktumet att han ännu (vad vi vet) varken dragit tillbaka ombudsfullmakter eller anmält Berg&Behm till advokatsamfundet
2022-02-01, 16:12
Medlem
Citat:
Om jag skulle tjatat till mig ett hus av en gamal dement farbror hade jag visat honom värderingarna.
När du talar om "gammal dement farbror" är det då Esbjörn du syftar på? Jag är rätt så övertygad om att han skulle bli mycket kränkt av att stämplas som någon med en grav kognitiv störning. Brukar du kanske gå runt och kalla äldre människor för dementa, så fort de glömmer något eller rör ihop något? Skäms på dig om det är så!
Eller var det så att du bara gled på sanningen som vanligt?
2022-02-01, 16:46
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jag förstår det som det bara gäller den lilla biten om prövningstillstånd ska beviljas eller ej. Inte en eventuell fortsättning.

Jo det stämmer nog att det gäller hit men inte längre.

Katrin har ju inte direkt behöva jobba för högtryck för att bemöta tramset som Sture har lämnat in.
Kan inte hitta att han har lämnat in ett ända bevis som styrker ett överklagande, däremot en massa trams och rena förfalskningar
2022-02-01, 16:55
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ja du, själv så svarar han ju att det var för att han blev charmad, tänk att kända Ebba ville träffa honom.

Men du har ju varit med i tråden så pass länge. Så det vet ju du att det är så. Du ställer ju frågan för att hoppas slå tvivel i läsarna.

Om Esbjörn gick dit i akt och mening bara för att träffa Ebba, men inte alls tänkte sälja fastigheten, är det då inte ett rätt omoraliskt beteende av honom att göra så?

Även om han gick dit med falska tankar i sitt sinne, varför fortsatte han att träffa Ebba många gånger till?

Varför gav han ett pris och överlämningsvillkor för fastigheten som Ebba kunde acceptera?

Varför var han glad och nöjd med livet tio dagar efter kontraktsskrivningen?

Visst kan man se det som att dessa frågor vill så tvivel i läsarna, men man kan också se det som högst relevanta frågor, vars svar faktiskt löser en bit av pusslet.
2022-02-01, 16:56
Medlem
Citat:
Katrin har ju inte direkt behöva jobba för högtryck för att bemöta tramset som Sture har lämnat in.

Egentligen hade hon väl inte behövt bemöta något av tramsandet eftersom överklagandet baserades i hur underskriften av förlikningen gick till samt förfarandet vid stadfästelsen.
Inget av dessa var ju hennes klient inblandad i. Det lades ju som sagt inte heller fram någon bevisning för att det skulle gått fel till och i så fall hur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in