2022-01-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Det finns vissa formkrav i jordabalken som måste uppfyllas vilket många som har argumenterat om att backa har missat. Många har trott att det bara har varit för Ebba att riva kontraktet, så enkelt är det inte utan man hade varit tvungen att komma överens om ett nytt avtal.

OM jag inte tolkat det helt fel så är det ju dessutom så att om Ebba "backar" dvs är den som så att säga ångrar affären så är det Esbjörn som skall hålla skadelös..

Det skulle ju vara ett inte helt oväntat drag från "team esbjörn"
(sen om det skulle hålla i verkligheten är ju en annan sak, men det har de ju inte riktigt brytt sig om hittills)
2022-01-28, 12:38
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
OM jag inte tolkat det helt fel så är det ju dessutom så att om Ebba "backar" dvs är den som så att säga ångrar affären så är det Esbjörn som skall hålla skadelös..

Det skulle ju vara ett inte helt oväntat drag från "team esbjörn"
(sen om det skulle hålla i verkligheten är ju en annan sak, men det har de ju inte riktigt brytt sig om hittills)

Givetvis så är det den som bryter kontraktet som får stå för fiolerna.
Gäller att få det att se ut som om motparten backar ur kontraktet.
2022-01-28, 12:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag har svårt att tro att Ebba skulle vinna några sympatier på att kräva pengar av Esbjörn för någon smutskastning. Dels för att det inte skett någon smutskastning av Ebba och dels för att Esbjörn som person inte står ansvarig, även om smutskastning skett.

Tycker du inte den miljon Esbjörn erbjudet räcker?

Nu handlar det om att göra rätt för sig om affären ska gå tillbaka.

Esbjörn har anlitat ombud som i media smutskastat Ebba med påståenden de inte kunnat verifiera, typ ocker, eller att Ebba skulle ha förfört Esbjörn. Esbjörn själv har sagt saker i intervjuer om Ebba, saker som inte heller de har varit verifierbara. Esbjörn får naturligtvis ta ansvar för vad hans ombud, nära och kära säger och gör i den här affären.

Esbjörns ombud har också bedrivit en medial utpressning som kan ha skadat Ebbas parti och Ebbas karriärmöjligheter.

Hur mycket saker ska kosta i kronor och ören får naturligtvis någon med insyn i räkenskaperna räkna ut, men med själva smutskastningen räcker det nog med en offentlig ursäkt från Esbjörn, där han tar på sig skulden för allt osant.
2022-01-28, 12:40
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Fast hittills har ju enda lösningen från Ebbas sida varit att Esbjörn ska ge sig och hålla käften.

Har Ebba eller hennes ombud sagt så, eller ens i närheten antytt dettta?
2022-01-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Det jag menar är endast att det är fullt möjligt för Ebba att backa ur om hon vill och Esbjörn så vill.
Här inne skrivs att det skulle vara omöjligt av ett antal fb:are.

Det som isf skulle vara intressant att diskutera är hur en sådant avslut kunde komma att se ut, vad det skulle kosta Esbjörn, men det är omöjligt att diskutera här, synd.

Det har redan diskuterats flitigt när det eventuellt var aktuellt. För att hålla Ebba skadeslös så hade Esbjörn idag fått punga ut med i runda slängar köpesumman 3,9 miljoner + värdeökningen ca 800-1,2 miljoner + advokatkostnader 200-500000. + kostnader för dubbelt boende i 15 månader + besiktningar och ev brutna avtal för hantverkare.

Skulle säga ca 6000000 är en rimlig summa för att backa affären. Då har ändå Ebba förlorat på det….

Esbjörn har aldrig varit beredd på att i närheten låta Ebba gå skadeslös ur affären.

Från början skulle han bara föra tillbaka ursprungssumman, utan att ens stå för besiktningen som gjorts eller något annat. Senare har det ryktats i media att han kunde skjuta till 1 miljon, vilket inte bekräftats och räcker inte ens till advokatkostnader och värdeökningen i området…
2022-01-28, 12:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ha Ha Ha, roligaste rådet i dag!!!!

Läs tråden så fattar du.

Nej du, denna tråd fattar man ingenting av att läsa. Om någon skulle komma in ny i denna tråd och läsa från inlägg ett och framåt så är det inte förståelse som skulle vara det som uppstod.

Så du menar indirekt att Ebba inte bör låta affären gå tillbaka/ låta Esbjörn köpa tillbaka huset, på grund av att han stred för det när Ebba stämde honom?

Fantastisk slutsats, fantastiskt! Snipp, slapp, snut och så fick Ebba behålla huset till slut. Kommer det plötsligt att trollas bort att det står en krossad gammal man på andra sidan då?

Varför är Esbjörn krossad? Han har av egen fri vilja sålt sommarhuset för ett skäligt pris och han är mentalt kapabel att göra så. Han ångrade sig och valde offentlig konflikt istället för lågmälda diskussioner och samarbete. Ingenstans under den här resan, verkar han ha varit beredd att samarbeta och diskutera för att nå en lösning. Eller betala priset för sin ånger.

Är det Ebbas fel att Esbjörn är krossad?
2022-01-28, 12:52
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det har faktiskt diskuterats för ett tag sedan. Det diskuterades rätt ingående vad jordabalken säger.

Exakt vad det skulle kosta Esbjörn att se till så att Ebba går skadelös ur detta är svårt att säga. Det beror helt på vad Ebba lägger fram som uppkomna kostnader för att ha fått väntat över ett år på att få tillgång till huset.

Fastigheten är såld av Esbjörn till Ebba.
Om Esbjörn vill köpa tillbaka den så är det en helt separat förhandling där man börjar om på noll.
2022-01-28, 12:58
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Varför skriver du att du skrattar? Är det någon sorglig härskarteknik som inte fungerar? Alla förstår ju att du högröd och svettig sitter hemma och slår nävarna i tangentbordet av ren ilska

Det är game, set och match för Ebba i detta. Försök lägga energi på något annat så mår du nog bättre. Håller tummarna för att du inte tar ut din ilska på folk i din närhet. Den här ilskan och fixeringen är verkligen inte bra för dig. Tänk på pumpen

Av Merrybums stavning att döma har hen redan fått en stroke av allt detta, så se det som ett varnande exempel
På tal om härskarteknik. Du påstår dig veta vad hen känner och agerar. Du förminskar sedan hens åsikter, och tycker dig sedan ha rätt att bestämma vad hen ska lägga som energi på. För att sedan antyda att hen skulle vara obehaglig för sin omgivning. Samt att det hen skriver i tråden är fixering, men din egen medverkan är synd då eller? Sedan avslutar du hela inlägget med att förminska det jag skriver för att jag stavar illa.

Vad vad det du sa om härskartekniker sa du?

Det enda som inte är reda förolämpningar i ditt inlägg är.
Citat:
Det är game, set och match för Ebba i detta
. Ja det må det vara, juridiskt. Den arma Esbjörn kommer nog att få ångra att han skrev på det där avtalet 20/8-20 för resten av sitt liv. Så sorgligt att tvingas gå egendom en sådan sorg i slutet av livet.

Dock, denna fråga har, vad du än tycker om saken en moralisk del oxå. Och den lär inte vara utredd bara för att Ebba sitter och gottar sig i sitt tip top renoverade hus. För som notknapparen så bra beskrivet. Detta är inte snyggt någonstans.
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Ordet "nog" (fetat i citatet) visar att det är mitt eget antagande och inget jag behöver källbelägga.

Du själv har f.ö. tvärsäkert påstått att binninge utsetts till juridiskt ombud av ett försäkringsbolag. Kan du tala om vilket försäkringsbolag och vilket/vilka mål ? Gärna med källhänvisning.
Fast det är han ju, Johann alltså.

Jag försökte be om källa för att jag ville visa på ojämnheten i vad man vill ha källa på. Just för att det så ofta ropas på källa, även när jag är tydlig med att det är mina tankar.

Synd att du inte såg ironin i min fråga, utan klev rätt i med ullstrumpor och allt.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, juridiken kan låta hård, i många stycken.

Och det är ju just det; Ebba tar släggan och krossar bordet mitt i nyllet på Ebjörn direkt, med handskrivet brev och sedan hot om rättegång, hot stora kostnader för både det ena och andra.

Det är väl det som människor reagerar på i första hand; att Ebba direkt drar igång det på ett rent rättsligt plan. Hon visar tänderna direkt, och morrar.

I media svarar hon först nej på frågan om hon hotat att dra Esbjörn inför domstol, sedan "omformulerar hon stämningsansökan till att Esbjörn informerats om sina skyldigheter.

Ganska stor skillnad på vad hon i verkligheten gör och vad hon beskriver det som.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/

Att stämningsansökan dessutom är hård i tonen, och formulering som kan tolkas fritt som att Ebba skulle vara berdd att låta avtalet hävas om Esbjörn bara dök upp när hon försökt få kontakt, det ser jag som försök till att bygga lugtslott.

Det är hypoteser som är ingen vet vare sig vad Ebba hade för tankar och vilja och vad ett sådant möte skulle resultera i. Ebba har redan nu visat att hon aldrig skulle eller kommer att backa, vad som än händer.

Att Ebba försöker att vända på steken genom att fråga sig om hon skulle vara rättslös bara för att hon är politiker, är befängd.

Ingen påstår att någon ska vara rättslös.

Om man har agerat ärligt och varit "försiktig" vid köpet, då har man inget att oroa sig för.

Men det är just det, att Ebba vet att människor inte upplever att hon har agerat med varsamhet utan stövlar på i sina sjumila- stövlar, slår näven i bordet samtidigt som hon i media lägger upp det som berättar en "annan" historia.

Det människor reagerar mot är hennes hårda sätt att hantera situationen med en gammal man som har känt sig pressad och inte stått upp för sig själv. En person som har vissa kognitiva svårigheter och som har ångrat sig.

På det kommer sedan de hårda formuleringarna i stämningsansökan.
Bra sammanfattat b

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är inte Ebba som skrivit Jordabalken...
Det är såldes inte Ebba som styr hur affären ska genomföras eller avbrytas.
Ebba har inte sagt ett ord om hur - hon har bara följt vad som stipuleras i en av landets äldsta lagar.
Tänk vad enkelt det varit för alla om även Esbjörn följt lagen.
Men vad skulle du då ägnat ditt liv åt.
Nä så kan man ju säga. Men lagar behöver ju inte vara rätt. Det är ju Ebba själv tydlig gällande sin förtalsdom.

Och förövrigt så hindrar inte jordabalken att ett köp går tillbaka eller sälj tillbaka om alla parter har normalt fungerande empati. Så det är således Ebba som styr hur denna affär ska sluta.

Att du inte kräks när du klämmer ur dig senaste meningen. Har du ingen som helst självinsikt människa! Du sitter ju mer här oftare än mig och har dessutom varit aktiv längre än mig i tråden. Så vad ska du själv ägna ditt liv åt när det tar slut.
2022-01-28, 13:02
Medlem
Citat:
Nä så kan man ju säga. Men lagar behöver ju inte vara rätt. Det är ju Ebba själv tydlig gällande sin förtalsdom.
Lagen HAR ALLTID RÄTT - det var exakt det Ebba bekräftade när hon godtog strafföreläggandet och betalde skadeståndet.
Däremot kan man ju ogilla en lag som så - men så länge den finns, har den alltid rätt.

Inte undra på att du argumenterar som ett kioskmongo med den inställningen att lagar och regler bara bör gälla om man tycker de är lämpliga för stunden och passar ens agenda.
Om jag ogillar granne så är det fritt fram att mörda honom - jag kan ju alltid hävda att lagen har fel och att det visst går att mörda folk för de spelar Ingemar Norströms efter 19.00...
Enklast hade varit om du växte upp och väntade 25 år eller så med att skriva något inlägg här.
2022-01-28, 13:10
Medlem
Citat:
Vad är det för jävla skitsnack du skriver, växt upp pajas!
Givetvis skulle de kunna lösa detta om de båda ville och kom överens om kostnader.
De har kommit överens, de undertecknade ett förlikningsavtal tillsammans med sina advokater. Hur tycker du själv att det verkar fungera?
2022-01-28, 13:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
De har kommit överens, de undertecknade ett förlikningsavtal tillsammans med sina advokater. Hur tycker du själv att det verkar fungera?
Frågan borde vara utagerad vid det här laget. En förlikning innebär just att båda parter är nöjda, eventuella felaktigheter från rättegången är utredda och avklarade. Vad ska hända sen - en förlikning av förlikningen? Och sen ytterligare en..?
Ge dig nu, Esbjörn.
2022-01-28, 13:19
Medlem
Citat:
Vad är det för jävla skitsnack du skriver, växt upp pajas!
Givetvis skulle de kunna lösa detta om de båda ville och kom överens om kostnader.
Det är rätt så tydligt vem som skriver skitsnack.
Att säja att det går att lösa om båda vill är ju att sparka in en öppen dörr. Men har du totalt missat att Esbjörns team från första början gjort allt de kan för att inte komma överens om någonting? Och när de till slut gjorde det ångrade Esbjörn sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in