Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Ser man på börsen med lite mer mikro än makro i blicken så känns det ganska konstigt att en del bolag gått ner.
Ta t ex BE Group som jag slängde fram härom dagen, I dagens kurs kommer de att ha en utdelning på
8 -10%, i år, deras massiva vinst 2021 och troligen 2022 gör att det mesta tyder på att de kan dela ut det ett par år framåt utan problem. Det finns många fler bolag som kommer visa rekordvinster eller nära nog i alla fall och kan göra liknande
Vilken form av avkastning kommer i närheten av det kommande år oavsett vad FED gör!
För vissa aktier känns nedgången omotiverad tycker jag personligen, på andra håll har den varit alldeles för liten. Är jag ute och cyklar? Alltså borde börsen falla mer?
Jag är alltid lite för optimistisk, så frågan är motiverad
Håller med om allt du skriver. Det är tokviktigt vilka aktier man ligger i framåt. Breda index tror jag skall ned. Min bild är att USA kommer hamna i stagflation, dvs priser fortsatt upp, men med minskad ekonomisk aktivitet samt höjda räntor. Lägg på ett FED som tömmer balansräkningen istället för att köpa och stödja marknaden. Worst case scenario.
Jag är dock alltid lite för björnig, motsatsen alltså
Jag inväntade rapporten för BE Group, som du satte klockrent, har tyvärr inte gått in ännu, men in skall jag. Företagen har cash att köpa för, och flaskhalsar inkl inflation består.
Jag gillar att titta på t ex sådana här artiklar:
https://www.cnbc.com/2021/09/27/42-percent-of-americans-have-increased-their-credit-card-debt-during-covid-19.html
https://www.nerdwallet.com/blog/average-credit-card-debt-household/
Detta under en superbullmarknad! I början av pandemin minskade skulderna, folk använde stimulanserna för att betala skulder. Senaste tiden händer motsatsen. De vill ha prylar NU och drar korten, förväntningar om stigande inflation har ångat på kombinerat med fiktiva börsvinster. Har man inte sålt så är ju inte pengarna i fickan.
Höjda priser och höjd ränta på detta? Kortbolagen är blixtsnabba med att höja räntan, de gör det redan nu. Vart skall köpkraften komma ifrån? Krasch boom bang.
Nä usch vad björnig jag är..
Edit: och då har vi inte ens pratat om Kina som skall agera tillväxtmotor för Västs produkter. Nike ned 20% i Q4. Ericsson nu fortsatt ned Q4. Känns som att någonting händer och sker, och inte är det positivt.
Edit igen: Inte för att jag tror att någon i tråden ägnar sig åt sådant, men vänligen inga svar typ "Haha vad fel du hade loser, nu har index gått upp en vecka". Jag TROR vi bara är i början av björnmarknaden, och björnmarknader har reboundrallys. Har plockat vinster samt kört björnar efter årsskiftet som hedge, funkat skitbra, men ligger fortsatt tung i råvaror, utdelningsaktier telekom samt några lek-wild cards.