2022-02-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Eller så är marknaden mättad och folk har inte råd?

Hur vet du att det är färre bostäder på marknaden?

Snacka om att blåsa upp allt för att försöka pusha upp priserna.

Ganska anmärkningsvärt fall.

Haha är du ff kvar här? Du som ropat varg under 10 års tid har fan noll trovärdighet.
2022-02-01, 13:20
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Eller så är marknaden mättad och folk har inte råd?

Hur vet du att det är färre bostäder på marknaden?

Snacka om att blåsa upp allt för att försöka pusha upp priserna.

Ganska anmärkningsvärt fall.

Har redan länkat till statistik från Altos Research: https://pbs.twimg.com/media/FJVPdNoUcAAkKla?format=jpg&name=large

Snacka om att försöka domedagspredika under en tjurmarknad.
2022-02-01, 13:38
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Det låga utbudet gäller för övrigt även här i Sverige nu under januari: https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fa-bostader-till-salu-nar-visninghelgen-drar-igang

Citat:
– Jag har varit mäklare i tio år och har aldrig sett så lågt utbud, säger Emma Holst, mäklare vid Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Diskutera i små grupper om det har en positiv eller negativ påverkan på priserna med ett lågt utbud.
2022-02-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Har redan länkat till statistik från Altos Research: https://pbs.twimg.com/media/FJVPdNoUcAAkKla?format=jpg&name=large

Snacka om att försöka domedagspredika under en tjurmarknad.

Predika?

Jag presenterar fakta.
2022-02-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Haha är du ff kvar här? Du som ropat varg under 10 års tid har fan noll trovärdighet.

Hade inte ens konto här för 10 år sedan men visst

Man ser att ni är fortfarande kvar här och försöker pumpa upp marknaden med FOMO..

Själv är man stenrik och har flytt landet.

Hur går det med alla home invasions? Värt pengarna?

Själv har man tripplat de på börsen senaste åren. Och du vet, utan att staten tar 30% i skatt som de kommer göra på era bostadsvinster.
2022-02-01, 15:10
Medlem
Citat:
Hade inte ens konto här för 10 år sedan men visst

Man ser att ni är fortfarande kvar här och försöker pumpa upp marknaden med FOMO..

Själv är man stenrik och har flytt landet.

Hur går det med alla home invasions? Värt pengarna?

Själv har man tripplat de på börsen senaste åren. Och du vet, utan att staten tar 30% i skatt som de kommer göra på era bostadsvinster.

Just det! I en panoramalägenhet (hyres såklart) på 54:E våningen i något skatteparadis.
Sicken kille alltså...fick mig ett rejält garv lol :P
2022-02-01, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Just det! I en panoramalägenhet (hyres såklart) på 54:E våningen i något skatteparadis.
Sicken kille alltså...fick mig ett rejält garv lol :P

Alla kan ju inte vara sådana nollor som ni är.

Sitter i era högbelånade lgh och hatar på de som bor i HR

Har ni funderat på att man kan investera insatsen och tjäna ännu mer pengar?
2022-02-01, 16:18
Medlem
Jo, tråden lider en del av att så många missförstår hur fattigt det är att se sitt primära boende som en monetär investering. Jag förstår att man måste göra detta om man är medelmåttig, vilket de flesta människor såklart är. För man har då inte ekonomin att hantera det på annat bra sätt, utan man måste låsa stålarna i något man accepterar att bo i; spara lite pengar på att vara sin egen fastighetsskötare; och hoppas priserna på det man bor i går upp så man någon gång kommer ur ekorrhjulet.

Men även om det är normalt och naturligt så är det den fattiges vardag att sitta med den ekvationen, inte den rikes. Är man rik köper man ett primärt boende man vill bo i och sköta om som sin egen tillgång, och om det passar bättre att hyra gör man det.

Förövrigt: priserna på lägenheter du faktiskt äger, d.v.s. ägarlägenheter, ser ut att vara nästan det dubbla i Stockholm. Om den sociala lösningen "bostadsrätt" ger 50% rabatt, på bekostnad av kollektiviserat ägande, blir det ännu märkligare att försöka hävda sin status via denna. Typ jag hade råd med mitt boende för att jag delade köpet med Berit, Agda och Rut, de är sjukt dryga och jag får inte spela musik. Men rik är jag minsann.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-02-01 kl. 16:23.
2022-02-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Diskutera i små grupper om det har en positiv eller negativ påverkan på priserna med ett lågt utbud.
Diskutera i en monolog hur dum i huvudet du är.

Du beskriver karaktäristiken för kraschande marknader. Det är nämligen så att utbudet fryser ihop totalt vid sådana marknadsförhållanden.

Nu har vi annan empiri som säger att priserna faktiskt snarare gått starkt än svagt i Januari, men det gör inte ditt påhitt mindre obildat.

Läs mer, tänk mindre, skriv ännu mindre.
2022-02-01, 16:35
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Diskutera i en monolog hur dum i huvudet du är.

Du beskriver karaktäristiken för kraschande marknader. Det är nämligen så att utbudet fryser ihop totalt vid sådana marknadsförhållanden.

Nu har vi annan empiri som säger att priserna faktiskt snarare gått starkt än svagt i Januari, men det gör inte ditt påhitt mindre obildat.

Läs mer, tänk mindre, skriv ännu mindre.

Diskutera med ditt undermedvetna huruvida vi har en krasch just nu?

Det är väl klart som självaste fan att jag menar under normala omständigheter när vi befinner oss i normala omständigheter?!

Visa mig korrelationen mellan utbud på bostadsmarknaden och prisuppgång respektive nedgång och jag vågar påstå att den är positiv i 9/10 fall.

Bara för att det oftast blir stiltje vid onormala omständigheter som mars 2020 så betyder det inte att lågt utbud = krasch i majoriteten av fallen.

Läs mer. Tänk mer på kontexten. Se dig omkring. Undvik att kommentera.
2022-02-01, 17:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Fast du missar hela poängen, det handlar om smak för genuint hantverk, att hissen och badrummen är trånga är totalt ointressant.
Mja, sekelskifte är inte rätta ordet iaf. Det är falsifierat iom att folk inte vill ha utedass.
Det är något annat som ligger bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Försök övertyga en konstintresserad om att det är bättre att köpa en affisch än ett original, det kommer för den konstintresserad vara totalt ointressant att affischen är billigare, slipper försäkras, kan köpas ny om den går sönder, kan hänga framme om man har barn som härjar osv.
Det har jag gjort med varierande framgång.
Dock har bildkonstnärer någon slags mental låsning. Jag förklarar glatt för dom vilken fantastisk reproduktionsteknik det finns för bilder. Och att vi bara behöver några få konstnärer i världen. Folk i hela världen kan då få fantastisk konst till mycket lågt pris. Men dom blir inte alls glada över det. Verkar som dom vill tillbaka till medeltiden allihop.

Eftersom det är helt irrationella beteenden vi talar om så kan det handla om att en del är väldigt osjälvständiga och vill göra som andra och ha samma som andra. Lite det vi ser i klädmode.

Eller så är det bara rädsla. Man vill tillbaka till något man upplever som stabilt och utan förändringar.
2022-02-01, 17:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det är det idioterna i tråden inte verkar förstå.

För varje annons så finns det en säljare, varför sålde så många 2021?
Finns det inte ungefär lika många köpare?
Och kan inte säljare dessutom vara köpare också?

Du behöver också fråga dig varför så många köpte 2021.

Citat:
Av en anledning.
Följ de smarta pengarna.
Det är inte 30+ par som är svenssons med 85% belåning.
Var det inte sådana som köpte 2013?
Och hur är läget för dom nu?

Citat:
Innerstaden är skräp jämför med många andra internationella städer.
Den ökade kriminaliteten i Stockholmen är knappast attraktivt heller, folk vågar knappt ta promenader längre.
Låter som innerstaden är ett slags utanförskapsområde. Är det fallande priser där då?

Nykvarn nästa för de som bor i innerstaden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in