2022-02-01, 05:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att FHM nu säger att tredje dosen kan/ska ges från 3 månader. Måste ju betyda att man gjort missbedömning tidigare som sa 6 månader, för att sedan ändra till 5 månader. Själv fick jag vänta i 7 månader och har således antagligen gått runt utan skydd i närmare 4 månader innan jag fick min tredje dos. Jag kunde för sjutton ha dött, men finns ju inte ett jävel som hade tagit som helst ansvar för det.

Börjar tänka som Hells Angels. "Gud förlåter - vi gör det inte".
Faktum är att immunitet mot Covid tycks vara mycket kortvarig. Den ligger troligen på 10-12 veckor efter det att man fick sin sista vaccindos och det spelar inte så stor roll om det är dos 3 eller dos 100. Samma gäller för sk "naturlig" infektion trots vad alla antivaxare tror. Jag vet så många som haft covid både 2 och 3 gånger och varit ganska illa däran alla gånger.

Sålänge du går runt i din Hazmat så är du säker;-)

Eftersom det inte ens var tänkt att de flesta av oss skulle få tredje sprutan så var man tvungen att starta långsamt.

Nya varianter kommer hela tiden så räkna med lite covid då o då.

Själv har jag inte haft en enda snuva på två år trots att jag försöker leva normalt.
Citera
2022-02-01, 06:00
Medlem
Citat:
Intressant att FHM nu säger att tredje dosen kan/ska ges från 3 månader. Måste ju betyda att man gjort missbedömning tidigare som sa 6 månader, för att sedan ändra till 5 månader. Själv fick jag vänta i 7 månader och har således antagligen gått runt utan skydd i närmare 4 månader innan jag fick min tredje dos. Jag kunde för sjutton ha dött, men finns ju inte ett jävel som hade tagit som helst ansvar för det.

Faktum är att immunitet mot Covid tycks vara mycket kortvarig. Den ligger troligen på 10-12 veckor efter det att man fick sin sista vaccindos och det spelar inte så stor roll om det är dos 3 eller dos 100. Samma gäller för sk "naturlig" infektion trots vad alla antivaxare tror. Jag vet så många som haft covid både 2 och 3 gånger och varit ganska illa däran alla gånger.

Anledningen till att det ska gå en viss tid mellan doser är väl för att minska risken för biverkningar? Säger inte att de är särskilt stor risk ändå men antar att det är uppbyggt med det i åtanke.
Citera
2022-02-01, 06:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tycker det luktar panik från deras håll. Ska folk nu vaccinera sig var tredje månad?
Nej tack, det räcker nu. De har spårat ur.

Dags att de följer Danmarks linje och öppnar upp nu.

Men Tegnell flaggade ju för att snart inte klassa coviden som samhällsfarlig
Citera
2022-02-01, 06:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu gissar jag bara, men på många håll förväntas folk testa sig flera gånger under en misstänkt infektion. Flera positiva test kan då komma från en och samma person vid ett enda infektionstillfälle. Publicerar man antalet positiva testresultat blir siffran sannolikt högre än antalet smittade/infektionstillfällen, och därmed missvisande.
Bra påpekande, det är alltid viktigt att förstå vad det är man ser.

Det brukar framgå vad statistik och kurvor visar, om det tex. är antalet positiva test eller om det är antalet smittade personer som visas.
Citera
2022-02-01, 06:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Anledningen till att det ska gå en viss tid mellan doser är väl för att minska risken för biverkningar? Säger inte att de är särskilt stor risk ändå men antar att det är uppbyggt med det i åtanke.

Det tror jag inte. Tiden mellan dos 1 och dos 2 är ju bara några veckor. Varför skulle dos 3 ge mer biverkningar?

Nej, jag tror FHM räknade med att immuniteten skulle vara längre än 10-12 veckor. Det andra svaret är nog pengar. Det kostar att vaccinera hela befolkningen. Men det kostar sannolikt än mer, i alla fall samhällsekonomiskt att smitta ned halva svenska folket. Bara en enda sjukdag kostar kanske 1500-2000 kr i snitt jämfört med vaccinet som kostar 200-300 kr. Så det var nog inget vidare smart beslut att vänta så länge med tredje dosen.
Citera
2022-02-01, 07:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Anledningen till att man kortar dosintervallet, mellan dos2 och dos3 är antagligen för att man vill ta bort kvarvarande restriktioner och rekommendationer. Ren PR grej. Grejen är den att de som ännu inte fått dos3 är mest barn och unga och där har säkerligen en majoritet redan haft covid.

Man borde nog fundera mer kring uppdaterat vaccin och fundera på hur de allra äldsta kommer klara detta framöver utan dos4 med uppdaterat vaccin. Har svårt att tro att det är bra att de ska vänta till hösten med uppdaterat vaccin. De fick väl sina shots med start i november/december. Har med andra ord snart gått så lång tid att immunuteten börjar försvinna för dem. Då vill FHM "öppna upp". Känner mig inte helt bekväm med det.
Citera
2022-02-01, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast Sydafrika verkade klara sig rätt bra trots låg vaccinationsgrad. De har i och för sig yngre befolkning, men ändå. På många andra sätt kanske förhållandena är till deras nackdel.

Fast klarade Sydafrika sig rätt bra?

De hade en peak strax innan jul på 24.000 fall om dagen innan det började sjunka - nu ligger de på runt 3000 fall om dagen.

Dödsfallen tog lite längre tid men nu ligger de stadigt på 100-150 döda om dagen.

Sverige och Danmark har knappt peakat än och ligger på runt 40.000 fall om dagen

Tyvärr tror jag på stigande dödstal framåt i Europa och det kommer vara värst i länder med lägre vaccineringsgrad.

Omikron är utan tvekan mildare men den är inte så ofarlig som många vill göra gällande.
Citera
2022-02-01, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Precis så. Antikroppar från covid med Omikron funkar bra och dessa tycker man ändå ska ta dos tre. De är inte kloka i huvudet. Anders Tegnell med en dåres försvarstal.
De är hjälplösa mot Omicron och då föreslår de en tredje dos.
Verkar helt galet. Riskgrupper har redan fått så det räcker.

Man behöver inte vara virolog för att räkna ut att felaktiga antikroppar som genereras av vaccinen sannolikt gör mer skada än nytta. Framförallt då man vaccinerad i en smittspridningstopp då risken att få en infektion parallellt med vaccineringen är överhängande. Immunförsvaret får helt enkelt jobba på två fronter.
Den tredje dosen hade noll effekt i Israel; smittspridningen är skyhög. Tvådubbelt jämfört med Sverige, och hospitaliseringen är den dubbla.
Att den fjärde dosen skulle ha någon positiv effekt är bara en sjuk förhoppning. Vansinnet måste få ett stopp!
Tegnell och FOHM är fullständigt av banan. De kan vifta med sina positiva studier från Qatar och annorstädes, men att beskåda verkligheten sitter tydligen väldigt långt inne.

https://rumble.com/vtbbjb-tucker-carlson-tonight-alex-berenson-boosters-dangerous-and-should-be-pulle.html
Citera
2022-02-01, 08:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej, de är väl rädda för att tappa ansiktet. Grejen är ju bara den att de tappar ansiktet ännu mer när de ska stå och slingra sig likt ålar vid varenda pressträff. Skulle vara betydligt mer trovärdigt om de sa, "Ja, det stämmer att vi tidigare sa 6 månader, men det berodde på att vi saknade resurser för att vaccinera snabbare och då ville vi börja med de äldsta först och sedan trappa ned i tid. Vi började för sent helt enkelt, men vi lär oss av våra misstag".

Att de skulle uttrycka sig på det viset kommer förstås aldrig att hända. Inte förrän helvetet fryser till is i vart fall. För mig har de för alltid förlorat sin trovärdighet. Regeringen likaså om de ens någon gång haft någon trovärdighet. Det är trots allt regeringen som är ansvarig för vad som har hänt i Sverige.

Ja de beter sig mer som lättkränkta kineser som aldrig kan erkänna att de gör fel, men det rimmar ju bra med ett kinesiskt labbvirus.
Citera
2022-02-01, 08:10
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Det handlar om smittspridning inte risken för allvarlig sjukdom är det så svårt för dig att förstå.
Denna nya larviga rekommendation är ett patetiskt sätt att försöka få ner smittspridningen, inte för öka skyddet mot svår sjukdom nämnvärt.

Men om vi ponerar att du har rätt IMBILDEN och man är "oskyddad" efter 10 veckor och riskerar att dö
Hur ser din drömbild ut, stora vaccination-centraler där hela befolkningen 5 gånger per år infinner sig för lite nya antikroppar mot denna pestens senaste mutation och massdöd för dom som vägrar eller?

Det har blivit en förkylning/influensa IMBILDEN, jag och halva Sverige har haft den och vet till skillnad från dig.
Fråga folk runt dig eller titta på sportvärlden. 5 dagar i karantän sen tillbaka till SHL eller EM-match i handboll, inga problem.
Sverige kommer inom en snar framtid släppa allting och när vi slutar testa och ha pressträffar varannan dag så kommer kanske din ångest släppa lite. Det är väl positivt?
Citera
2022-02-01, 08:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Anders Tegnell känner inte till något fall där misstänkta biverkningar av vaccin upptäcks flera år efter injektion.

– Vaccin har extremt sällan långsiktiga biverkningar. Att man skulle få symtom åratal efter en vaccination har aldrig hänt och det är väldigt svårt att förstå hur det skulle gå till, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/tegnell-om-ovaccinerade-det-ar-orimligt-att-na-hela-befolkningen-1

Kanske han borde göra en snabb googling?
Detta hittade jag på bara en minut.
Här uppträdde, helt oväntat, intensivt kliande förhårdnader under huden på injektionsstället på låret eller armen hos ca 750 av de 76000 deltagande barnen. Besvären kom påfallande långt efter vaccinationen – månader eller år. Klådan var långvarig, vanligen 4-5 år, och medförde avsevärda besvär för barnen och frustration för föräldrarna.
https://researchweb.org/is/en/regionostergotland/ansokan/19671

Kan inte han bara sluta säga saker utan att ha en aning, han framstår ju bara som dum.
Citera
2022-02-01, 08:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det handlar om smittspridning inte risken för allvarlig sjukdom är det så svårt för dig att förstå.
Denna nya larviga rekommendation är ett patetiskt sätt att försöka få ner smittspridningen, inte för öka skyddet mot svår sjukdom nämnvärt.

Men om vi ponerar att du har rätt IMBILDEN och man är "oskyddad" efter 10 veckor och riskerar att dö
Hur ser din drömbild ut, stora vaccination-centraler där hela befolkningen 5 gånger per år infinner sig för lite nya antikroppar mot denna pestens senaste mutation och massdöd för dom som vägrar eller?

Det har blivit en förkylning/influensa IMBILDEN, jag och halva Sverige har haft den och vet till skillnad från dig.
Fråga folk runt dig eller titta på sportvärlden. 5 dagar i karantän sen tillbaka till SHL eller EM-match i handboll, inga problem.
Sverige kommer inom en snar framtid släppa allting och när vi slutar testa och ha pressträffar varannan dag så kommer kanske din ångest släppa lite. Det är väl positivt?

Tyvärr är det så att det som göms i snö kommer fram vid tö. Det behövs effektivare vaccin, men det kommer. Var inte så otålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in