2022-01-11, 22:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Årliga vaccinationer av äldre och riskgrupper. Precis som sker varje jävla år.
Ingen har tvingat någon att ta ett vaccin Ever i Sverige.
Däremot finns det många som är besvikna på folk som pga konspirationsteorier, låter bli att ta sitt vaccin och sedan belastar vården helt i onödan.
Vi behöver komma ur denna jävla pandemin så fort det går. Parametern det beror på är när vården fungerar normalt igen och folk får sina operationer och kontroller.

Det finns inget parti i riksdagen (inte ens såssarna) som vill hålla på med restriktioner och skit längre än nödvändigt. Det är bara ett påhitt från indoktrinerade idioter enligt mig.
Jag känner folk i partistyrelsen i flera partier (på högersidan) och jag kan säga så mycket att dessa partier inte kommer gå med på någon förlängning av pandemilagen om det inte föreligger väldigt speciella skäl. Varför tror ni att såssarna fick kämpa hårt med den senaste förlängningen? (Som jag personligen tyckte var vettig)

Ta det nu lugnt och tro inte på alla konspirationer. Detta är överspelat till sommaren..
Vad andra idiotländer håller på med är inte vad jag diskuterar, utan hur det fungerar i Sverige.
Vänta och se

Konspirationsteorier är inget nytt för mänskligheten. Alla religioner är ju byggda på konspirationsteorier. Tex att inte äta griskött eller kreationism är ju samma beteende som att inte vilja vaccinera sig.
Citera
2022-01-11, 22:13
Medlem
Inte bara jag som undrar var dessa extra 100+ bemannade platserna finns.

"– Hur kan region Stockholm påstå att det finns vårdplatser i regionen när det ser ut så här på Danderyds sjukhus? Vi utkräver ansvar och åtgärder från arbetsgivare och region, säger Olivia Svensson"

Från Aftonblaskan. Hon är SSK.
Citera
2022-01-11, 22:17
Medlem
Står på Aftonbladet att testlabben är överbelaste med jobb. Jaha. Man undrar ju vad det är för mening att testa ens då Omikron har ungefär samma inkubationstid som en förkylning, dvs 2 dagar jämfört med 5-7 som den ursprungliga varianten. Det är ju helt meningslöst att testa. Dessutom tar det bara en massa resurser från testlabben som har viktigare saker att göra, för att inte tala om de enorma kostnaderna. Masshysteri alltså...
Citera
2022-01-11, 22:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag till skillnad från dig läser vetenskapliga artiklar. Läste precis att finländarna uppskattar att minst 20% av alla covidfall i landet är kroniska fall. Många studier visar dock på mer än 30%.

Vilket underlag har du till dom siffrorna?
Citera
2022-01-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och bebisen han argumenterade emot då?

"Ehhh, vår frihet....ehhhh, bla bla bla.....ehhhh, vi tänker släppa in 40 fjollor i vår lokal trots att man bara får vara 20.... ehhhhh, vår frihet. Ehhhh, det är inte demokrati annars. Ehhhhhh....valår.....ehhhhh" -Vilken begåvning!

Du verkligen ÄLSKAR nedstängning och restriktioner, va?

Vad ska du oroa dig för sen? Vad ska du göra åt saken när de unga börjar skita i vansinnet. Dra på dig ett tredje munskydd?
Citera
2022-01-11, 22:36
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Socialministern säger att enbart sjukdom, inte inläggning på sjukhus är grund för covid restriktioner. Att folk är sjuka med förkylningssymptom på vintern ska alltså motivera dessa nedstängningar av samhället och inskränkningar i demokratin. Det är ju inte klokt. Så kommer det alltid att vara och har varit många år tidigare. Varför skrivs det inte mer om detta?

– ”Jag tycker att Nyamko Sabuni har fel från början till slut. Vi gör ju inte detta av något annat skäl än att vi har en pandemi. Och att den här varianten är extremt smittsam. Det visar ju sig också att alla, både vaccinerade och ovaccinerade bidrar till smittspridningen. Risken är att stora delar av samhället lamslås om personalen inom vård och omsorg och i skolor blir sjuka och inte kan gå till jobbet. Den risken finns ju även om de inte blir allvarligt sjuka. Debatten kan inte bara handla om antalet inlagda på iva, säger Lena Hallengren.
Håller med.
Det är ju extremt uppseendeväckande att socialministern alltså förordar nedstängning av samhället oavsett om pandemin leder till många allvarligt sjuka eller ej.
Inga följdfrågor på det från journalisterna antar jag...?
Citera
2022-01-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varannan Europee har omikron i Mars enligt WHO. Skrämmande.

Skrämmande? Det är perfekt. Snart är skiten över.
Citera
2022-01-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Socialministern säger att enbart sjukdom, inte inläggning på sjukhus är grund för covid restriktioner. Att folk är sjuka med förkylningssymptom på vintern ska alltså motivera dessa nedstängningar av samhället och inskränkningar i demokratin. Det är ju inte klokt. Så kommer det alltid att vara och har varit många år tidigare. Varför skrivs det inte mer om detta?

– ”Jag tycker att Nyamko Sabuni har fel från början till slut. Vi gör ju inte detta av något annat skäl än att vi har en pandemi. Och att den här varianten är extremt smittsam. Det visar ju sig också att alla, både vaccinerade och ovaccinerade bidrar till smittspridningen. Risken är att stora delar av samhället lamslås om personalen inom vård och omsorg och i skolor blir sjuka och inte kan gå till jobbet. Den risken finns ju även om de inte blir allvarligt sjuka. Debatten kan inte bara handla om antalet inlagda på iva, säger Lena Hallengren.

Hallengren har uppenbarligen intelligens en bit under normalnivå och förstår inte vad hon säger.
Egen karriär och makt åt S är oxå alltid prio 1 och 2.
Hon ville ju dessutom slopa alla restriktioner utom vaccinpass på senaste PK, varför när hon nu meddelar att hon är medveten om att det inte fungerar.
Citera
2022-01-11, 22:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varannan Europee har omikron i Mars enligt WHO. Skrämmande.

Skrämmande om det skulle dröja till mars. Jag hoppas på månadsskiftet jan-feb
Citera
2022-01-11, 22:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, en luftburen viruspartikel, vilket Omikron, åtminstone delvis, är, kan hålla sig i luften i timmar, snarare än sekunder och minuter. Därför är det iof mer relevant nu att tala om andningsskydd, (inte ansiktsmask). Men alla kan inte gå omkring med N95 masker hela dagarna. Omikron är för milt för det.

En nyligen genomförd studie vid University of Bristol pekar mot att Coronaviruset förlorar ca 90 % av sin förmåga att infektera inom 20 minuter efter att det blivit luftburet – och det mesta av förlusten sker inom de första fem minuterna.

https://www.theguardian.com/world/2022/jan/11/covid-loses-90-of-ability-to-infect-within-five-minutes-in-air-study
Citera
2022-01-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Står på Aftonbladet att testlabben är överbelaste med jobb. Jaha. Man undrar ju vad det är för mening att testa ens då Omikron har ungefär samma inkubationstid som en förkylning, dvs 2 dagar jämfört med 5-7 som den ursprungliga varianten. Det är ju helt meningslöst att testa. Dessutom tar det bara en massa resurser från testlabben som har viktigare saker att göra, för att inte tala om de enorma kostnaderna. Masshysteri alltså...
Att man inte tagit bort anmälningsplikten när det är samhällsspridning är ju rätt obegåvat.

Anmälningsplikten gör att de som testar positivt med hemtest beställer ett PCR också, vilket är fullständigt meningslöst i det här läget.
Citera
2022-01-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Skrämmande? Det är perfekt. Snart är skiten över.

Det som skrämmer mig är att samhällen eller t.o.m. land kan få svårt att fungera i dessa veckor när skiten peakar.

Dessa 70,000 nya fall kommer inte vara på jobbet liksom.
Senast redigerad av DrKrispo 2022-01-11 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in