Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-31, 13:26
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast pengatryckandet i sig säger ju inget om prisförändringen i enskilda varu och tjänstgrupper eller hur tex. konsumenter eller företag i olika branscher drabbas, mer än att det förmodligen driver priserna uppåt. Många företag behöver dessa branschspecifika index i sina avtal för att reglera kommande priförändringar under avtalsperioden. Och KPI behövs för att säkerställa hur hushållen påverkas och jämföra med löneutveckling etc. Ärligt talat förstår jag inte varför du tycker det är så kontroversiellt.

Nyss skrev du att ingen förnekar att pengatryckande leder till prishöjningar men nu börjar du just förneka detta. Om du inte förnekar detta borde du inse att man inte behöver bedöma varje enskild varas prisförändring för att bedöma inflationen totalt sett.
Citera
2022-01-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag diskuterar inte riksbankens plan utan den verkliga inflationen. Märkligt också att du fortsätter fokusera på varför priserna har stigit istället för att fokusera på hur mycket priserna har stigit. Detta är två olika frågor som bäst diskuteras var för sig.
Hur mycket har priserna stigit då enligt dig? Du målar upp nån bild av skenande priser på allting, jag ser inte riktigt den, de saker som jag rent spontant tänker på som har ökat i pris (bilar, energi, bränsle, vissa produkter, fastigheter) går förklara med saker som inte rör penningmängd eller köpkraft utan andra faktorer.
Citera
2022-01-31, 13:39
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur mycket har priserna stigit då enligt dig? Du målar upp nån bild av skenande priser på allting, jag ser inte riktigt den, de saker som jag rent spontant tänker på som har ökat i pris (bilar, energi, bränsle, vissa produkter, fastigheter) går förklara med saker som inte rör penningmängd eller köpkraft utan andra faktorer.

Jag har flera gånger hänvisat till penningmängdens ökning som ett bättre mått på den verkliga inflationen, har du missat det? KPI är ett politiskt mått men penningmängden är objektivt och om man inte förnekar att tryckandet av pengar leder till motsvarande prisökningar så inser man att det är ett bättre mått.

Att du inte förstår hur vägen av dessa nya pengar leder fram till att mer pengar jagar samma varor betyder inte att den effekten upphör för det.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd-ar/
Citera
2022-01-31, 13:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Nyss skrev du att ingen förnekar att pengatryckande leder till prishöjningar men nu börjar du just förneka detta. Om du inte förnekar detta borde du inse att man inte behöver bedöma varje enskild varas prisförändring för att bedöma inflationen totalt sett.
Ja, men det förtar ju inte behovet av att mäta på mer detaljerad nivå. Finns ingen motsägelse i detta.
Citera
2022-01-31, 14:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag har flera gånger hänvisat till penningmängdens ökning som ett bättre mått på den verkliga inflationen, har du missat det? KPI är ett politiskt mått men penningmängden är objektivt och om man inte förnekar att tryckandet av pengar leder till motsvarande prisökningar så inser man att det är ett bättre mått.

Att du inte förstår hur vägen av dessa nya pengar leder fram till att mer pengar jagar samma varor betyder inte att den effekten upphör för det.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd-ar/
Nej, det är inte ett bättre mått, det är ett sämre mått eftersom det blir mer osäkert och enbart på en aggreggerad nivå.
Citera
2022-01-31, 14:01
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, men det förtar ju inte behovet av att mäta på mer detaljerad nivå. Finns ingen motsägelse i detta.

Det är en helt annan fråga. Vill man mäta prisökningen för varor i detalj kan man göra det men vill man mäta den totala inflationen som vi diskuterar så är penningmängdens ökning ett bättre mått och den är långt högre än KPI.

KPI är ett tacksamt mått för regeringen och företag att använda när de vill lura i dig att du fått real-löneökningar. Penningmängden avslöjar bluffen.
Citera
2022-01-31, 14:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det är en helt annan fråga. Vill man mäta prisökningen för varor i detalj kan man göra det men vill man mäta den totala inflationen som vi diskuterar så är penningmängdens ökning ett bättre mått och den är långt högre än KPI.

KPI är ett tacksamt mått för regeringen och företag att använda när de vill lura i dig att du fått real-löneökningar. Penningmängden avslöjar bluffen.
Nja, det är att överdriva. Det är ju egentligen väldigt grundläggande att jämföra en varas prisutveckling över tid. Det som kan stöka till det är att varor utvecklas tekniskt och blir ojämförbara över tid. En TV 1980 är inte detsamma som en TV idag.

För att göra en jämförelse: Säg att terorin är att det blir varmare i vattnet om du ställer en kastrull med vatten över en eld. Hur tar man reda på det? Du säger att det säkraste sättet är att kolla på hur ved man slängt på brasan. Jag säger att det säkraste sättet är att mäta temperaturen i vattnet med en termometer.
Citera
2022-01-31, 14:11
Medlem
Citat:

17,1% 2020 och 13,3% 2021 är det de du anser vi har haft i inflation? För det har inte direkt jag känt av iaf..
Citera
2022-01-31, 14:14
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
17,1% 2020 och 13,3% 2021 är det de du anser vi har haft i inflation? För det har inte direkt jag känt av iaf..

Så du förnekar att pengatryckande leder till att varje krona blir mindre värd?

Detta är motsvarande som när ett företag dubblar antal aktier genom en split, då blir varje aktie värd hälften av vad den var värd innan dess.
Citera
2022-01-31, 14:23
Medlem
Citat:
Så du förnekar att pengatryckande leder till att varje krona blir mindre värd?

Detta är motsvarande som när ett företag dubblar antal aktier genom en split, då blir varje aktie värd hälften av vad den var värd innan dess.
Nej, men om vi trycker 15% mer pengar och mina kostnader ökar 2%, och jag har 2% ökning av lönen, ser jag inget problem överhuvudtaget.

Är det mängden inflation vi har eller det faktum att vi har inflation överhuvudtaget som stör dig?
Citera
2022-01-31, 14:32
Medlem
Citat:

Pengatryckandet som du uttrycker det är egentligen främst ett ökande av bankernas utlåning varför inflationen eller KPI inte direkt följer penningmängden. Bara för att hushållens skuldsättning ökar i en viss takt behöver ju inte priset på mjölk eller drivmedel nödvändigtvis följa i samma takt. Så på vilket sätt avslöjar penningmängden "bluffen" ?
Citera
2022-01-31, 14:33
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Hur stora problem du har avgör inte hur hög inflationen är.

Han har inga problem att avgöra inflationen. Det är du som har fel definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in