2022-01-30, 13:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är finansmarknadsstatistiken https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/finansmarknadsstatistik-december-2021/

Köpare är: försäkringsbolag, ränte/bland-fonder, hedgefonder, kapitalförvaltare för förmögna personer.

Hittade datan från ASCB / Swedish Bankers

https://www.ascb.se/statistics/

Intressant att det ökade kraftigt fram till 2011 men sedan planat ut fram till 2019 då det tog ett skutt upp igen. 2020/2021 legat lågt igen, men varit lite speciell marknad dessa år.

http://www.bilddump.se/bilder/20220130135321-5.150.244.133.JPG
2022-01-30, 17:57
Avslutad
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-gnarp-nordanstigs-kommun-kyrkvagen-32-18246555
Så man gillar bostäder lite mer av den här typen.
(Delvis var den här lite förstörd iom att man moderniserat kök och något rum. (Och gått ifrån sekelskifts-nivån).

https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-gronbo-lindesbergs-kommun-gronbo-545-18208224
Eller som den här. (Juste kök).

Sekelskifte är inget för mig. Byggår 1980 är nog det äldsta jag går med på.

Men jag är fullt medveten om att andra har andra preferenser. Sekelskifts-kramarna menar väl att lindesbergs-kåken ovan är the shit.

Men preferenser kan också ändras. Ser ju ut som att Sekelskifts-kramarna är på dekis i Lindesberg. Inte ville Sekelskifts-kramarna där betala många kr för den Sekelskifts-kåken.

Och smak definierar du som strävan efter det gamla sunkiga som man gjort sig av med.

Den här gamla förlegade nivån skulle jag vantrivas i varje sekund.

Den här skulle jag kunna tänka mig att bo i. Om jag någon gång måste flytta till lägenhet.

Perfekt. Då kan du ta med dvd-brasan och dina Carpe Diem väggbokstäver!
2022-01-30, 18:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Hellre det än monokel och cylinderhatt, kommer du och hämtar med droskan?

Det kan finnas + med sekelskifte (högt tak, fina golv, stukatur) men det är inte bara bra grejer. Få små badrum, trånga hissar, små balkonger. Man byggde annorlunda helt enkelt.
2022-01-30, 22:59
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Mer specifikt så har nya bolånetagare runt 1,5 MSEK/skalle i lån och delat över hela befolkningen har folk ca 500-600K i just bolån per capita. Det är inte så värst mycket trots allt med tanke på värdena bakom.

Siffran 4 000 miljarder i hushållsskulder må låta läskigt men ovanstående är alltså vad det innebär i praktiken. En piss i Mississippi. Det är hipsters i överbelånade föreningar på Söder som är i farozonen på riktigt. Medelsvensson klarar många räntehöjningar innan det blir liv i luckan.

Så lågbelånade kommer ställa upp och hjälpa till att betala de högbelånades räntor och amorteringar i en kris? Hyggligt av dem faktiskt. Jag visste inte att det fanns så snälla människor.
2022-01-30, 23:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De som vill ha sekelskiftsbostäder borde väl kräva utedass också.

Om dom inte gör det framstår dom som hycklare. Hur är det med den saken?
Du verkar ju känna till de här personerna.
2022-01-31, 07:51
Avslutad
Citat:
De som vill ha sekelskiftsbostäder borde väl kräva utedass också.

Om dom inte gör det framstår dom som hycklare. Hur är det med den saken?
Du verkar ju känna till de här personerna.

Det här är inget som går att diskutera med någon som inte förstår. Du kan inte köpa smak
2022-01-31, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hellre det än monokel och cylinderhatt, kommer du och hämtar med droskan?

Det kan finnas + med sekelskifte (högt tak, fina golv, stukatur) men det är inte bara bra grejer. Få små badrum, trånga hissar, små balkonger. Man byggde annorlunda helt enkelt.

Det är svårt att förklara för någon som inte förstår. Det klassiska och anrika är vackert och åtråvärt för de med smak. Det är därför en sekelskiftesbostad kostar 200 k per kvm och nyare hus, i 9 fall av 10, på samma adress kostar mycket mindre.

Man kan inte förklara för de på Böda Strand att det är smaklöst att döpa sonen till Kian, Liam, Kevin, Charlie eller Elton.
Senast redigerad av flanders 2022-01-31 kl. 08:28.
2022-01-31, 08:17
Medlem
Det finns en mycket irriterande sak med den nuvarande bostadsmarknaden. Idag kan man producera hus på små tomter där man har full insyn mellan fastigheterna.

Vi har precis köpt hus så jag har ganska bra koll på marknaden. Dvs man köper inte huset utan man köper läget.

Jag får ångest av att ge mig in i nyproducerade bostadsområden. En hustomt ska vara på minst 1000 m2. Och det borde vara ett minimum.

Och kommunen borde inte ge bygglov om det finns risk för insyn.

Förövrigt skulle vara uppfriskande med en ränta på 6% så att man får lite balans i budgivningarna.

Som det är nu är det inte ovanligt med en budgivning som stiger med 1 miljon.
2022-01-31, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Det finns en mycket irriterande sak med den nuvarande bostadsmarknaden. Idag kan man producera hus på små tomter där man har full insyn mellan fastigheterna.

Vi har precis köpt hus så jag har ganska bra koll på marknaden. Dvs man köper inte huset utan man köper läget.

Jag får ångest av att ge mig in i nyproducerade bostadsområden. En hustomt ska vara på minst 1000 m2. Och det borde vara ett minimum.

Förövrigt skulle vara uppfriskande med en ränta på 6% så att man får lite balans i budgivningarna.

Håller med om tomtstorlek men 500 kvm tomter med insyn som fan finns även i Stockholms mest anrika områden som Bromma, Enskede, Lidingö mfl och de byggdes på 1920 talet
2022-01-31, 18:01
Medlem
Citat:

Rent juridiskt räknas inte insyn som någon olägenhet för människans hälsa och säkerhet och är inget man behöver ta hänsyn.

Du hade fan fått en hjärtattack om du besökt mitt bostadsområde. Hyfsat nybyggt radhus/villaområde med fetinginsyn och tomter mellan 150-400 kvm. Husen går på mellan 6.5-10 mkr.
2022-01-31, 18:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Många har en diametralt motsatt preferens. De senaste 10-20 åren har man gärna byggt/renoverat så att fönster går från golv till tak. Blir max insyn då.

Exempel: https://www.hemnet.se/bostad/villa-1rum-kummelnas-nacka-kommun-abroddsvagen-29-33,-lgh-17,-24,-29,-30,-35,-36-18141898
2022-01-31, 23:19
Medlem
Hur går det i Stockholm egentligen? Kan man se hur januari har gått?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in