2022-01-29, 20:11
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Kanske fel ordval men allt skulle ha gjorts ogjort.
Mäklaren förlorar pengar eftersom hen inte då har sålt något hus. Det blir komplicerat.

Brukar stå i mäklade kontrakt att mäklaren ska ha sin del, så köparen får tillbaka handpenningen, minus mäklarens del.
2022-01-29, 20:14
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Att kubun är en lögnare som inte ens vill kännas vid alla sina lögner och galenskaper är ingen nyhet, och visst är det så att trollet tidigare har framfört åsikten att Ebba har begått ett åldringsbrott och borde åtalas för detta.

Men nu förnekas alltså detta. Typiskt troll och lögnare som kubun.

Lustigt bara att ingen, särskilt inte Esbjörn, har anmält Ebba för detta brott, om det nu så vore.

Men alla som är det minsta bevandrade inom juridik, såväl fastighetsrätt som brottsbalken, är mycket väl medvetna om att Ebba tvärtemot vad lögnaren kubun trollar om, har agerat ovanligt korrekt och etiskt i detta fall. Där hon tagit ansvar långt utöver vad som kan förväntas och är normalt för en köpare.

Ebba har verkligen agerat som en ängel i detta fallet, för Esbjörns skull. Esbjörn däremot, och hans anhang, och gelikar, som kubun, bär sig åt som svin.
Antingen är du för dum för å förstå vad jag säger eller så ger du dig på att försöka förvränga vad jag sagt. Att det är ett veritabelt brott mot en svag åldring är det ingen tvekan om men om det går att åtala låter jag som du kanske sett vara osagt. Sen är det ju såklart en himmelsvid skillnad att önska det vore en straffbar handling det lidande Ebba så uppenbart förorsakat Esbjörn mot att faktiskt säga att man ska eller har gjort en polisanmälan. Detta SER ALLA utom du din lilla Ebba-fjant ja eller försöker låtsas som du inte gör det och hoppas det finns nån kvar härinne eller kommer nån ny som ännu inte avslöjat din så totalt enögda agenda
2022-01-29, 20:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tack för att du håller med om att Ebba gjort något som hon inte har moralisk rätt till - nämligen lura av den senile gamle mannen sitt barndoms sommarhem. Esbjörn hävdar sig uppskojad av Ebba (Hon är ingen dam!), Esbjörn har själv visat oro för sin mentala hälsa och sökte hjälp och likaså betraktar han sitt hus för sitt barndoms sommarhem. Jag håller med Esbjörn i detta och avfärdar dina påståenden som falska.

Om du inte försöker göra dig rolig, så föreslår jag att du läser vad jag skrev en gång till. För jag håller inte med dig i din slutsats.
2022-01-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Så föredömet här är att även om man har rätt, så ska man vika ner sig när motparten gör fel? Rätt är rätt och fel är fel och man får stå för sima handlingar.

Rent juridiskt så kan inte Ebba häva köpet utan att öppna upp för ett skadestånd mot sig själv (om jag förstått det rätt) och ska Esbjörn köpa tillbaka huset, så måste han medverka, samarbeta och kompromissa, vilket han inte gjort.

Ja det tycker jag. Är man politiker på toppnivå ska man vara försiktig med vad man gör.
Är man dessutom kristen ska man vara ödmjuk.
Även om man själv tycker att man har rätt är det fel att hävda sin rätt.

Jag kanske använde ordet häva fel. Men köpet borde givets tas tillbaka så att säga.
2022-01-29, 20:28
Medlem
kubuns avatar
I kursiv stil - först ditt konstaterande och sen tillbakataget iom ditt påstående i andra meningen vilket inte stämmer och som jag också just visar.
Citat:
Nej, Ebba har ingen rätt att lura av en senil gammal man sin barndoms sommarhem. Problemet med ditt påstående är att Esbjörn inte är lurad, han är inte senil och det var inte hans barndoms sommarhem.
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tack för att du håller med om att Ebba gjort något som hon inte har moralisk rätt till - nämligen lura av den senile gamle mannen sitt barndoms sommarhem. Esbjörn hävdar sig uppskojad av Ebba (Hon är ingen dam!), Esbjörn har själv visat oro för sin mentala hälsa och sökte hjälp och likaså betraktar han sitt hus för sitt barndoms sommarhem. Jag håller med Esbjörn i detta och avfärdar dina påståenden som falska.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om du inte försöker göra dig rolig, så föreslår jag att du läser vad jag skrev en gång till. För jag håller inte med dig i din slutsats.
Det är alltså du som behöver läsa om eller nog faktiskt rättare tänka på vad du skriver framöver så du slipper bli utsatt för ironiserande kommentarer. Du bäddade för dig och såsom man bäddar - ja så får man också liggsår....

EDIT: Jag som fetat meningen i din kommentar
Senast redigerad av kubun 2022-01-29 kl. 20:54.
2022-01-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ja det tycker jag. Är man politiker på toppnivå ska man vara försiktig med vad man gör.

Jag kanske använde ordet häva fel. Men köpet borde givets tas tillbaka så att säga.
Esbjörn Bolin hade två advokater som ombud, tillsammans med dem så skrev han på ett förlikningsavtal och ett köpebrev. Sedan tog han emot resterande köpeskilling. Huset är betalt och Esbjörn Bolin har skrivit på alla nödvändiga papper för försäljningen i närvaro av sina advokater som Pernroth Lüllmaa som har fått en generalfullmakt från honom att sköta alla hans affärer.

Det finns inget att häva, det finns bara en fullt laglig fastighetsaffär genomförd enligt alla konstens regler.

Jag tror dessutom att även Esbjörn Bolin är kristen, men knappast särskilt ödmjuk. I vilket fall som helst så har han betydligt kortare tid på sig att få syndernas förlåtelse än Ebba Busch. Det är kanske det du borde hjälpa honom med snarare än att måna om Ebba Busch själafrid?
2022-01-29, 22:40
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Uppstod inte snacket om friggebod den 1:a april. Var nog ganska tydligt ett aprilskämt.
Visst var det så och alla förstod att det var ett aprilskämt utom en idiot som tog det på fullt allvar. Vem det var är ganska självklart.
2022-01-29, 23:06
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

Att ”goda kristna” (eller andra för den delen) inte skall få hävda sin rätt stämmer inte och jag förstår inte var du har fått det ifrån.

Man brukar prata om självhävdelse vilket betyda ungefär “att hävda sin rätt” eller “stå*upp för sin sak” samtidigt som man tar hänsyn till, och inte kränker, andras behov och önskningar.

Ibland kan det vara svårt att stå får vad man tycker och tänker. Detta gäller kanske främst när*man konfronteras med människor som har en annorlunda ståndpunkt än vad man själv har.*

Att vara självhävdande grundar sig på tanken att dina behov, önskningar och känslor varken är mer eller mindre viktiga än andras.

Du har med andra ord lika stor rätt till dina åsikter och känslor som alla andra har till sina. Av yttersta vikt i detta sammanhang är det sätt på vilket du presenterar dina tankar och känslor och hur du gör för att försäkra dig om att andra tar dem på allvar.

Personer som har svårt att hävda sin rätt i olika situationer blir ofta eftergivna vilket innebär att man, på bekostnad av sina egna behov, utnyttjas av andra.

Både Esbjörn och Ebba skall givetvis få hävda sin rätt, allt annat är absurt.
2022-01-29, 23:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja det där vet du ju att jag inte håller med dig om.
Nej det vet jag inte förklara gärna hur hon gjort en olaglig handling.
Han är varken senil eller dum i huvet han erbjöd henne att köpa huset efter 2 månader av förhandling som innefattade att tala med hans närnaste och även förhsndla om priset och vad som skulle ingå.
Han gav henne dessutom konto nr till Svedbank i Skinskatteberg så hon kunde sätta in handpeng 10% dvs 390.000 kr
I detta förfarande finns inget fel elle omoraluskt av någon.
Det som sen hände var att några sa till Esb att han kunde få 5.7 miljoner.
Detta srartade smutskampangebn på FB där det skrevs att hon skulle göras mör.
Det är nu det börjar bli omoraliskt.
Men förklara gärna hur han inte gick till henne med vetskapen om att hon ville köpa första gången dom möttes.
Förklara gärna.
Senast redigerad av braattha 2022-01-29 kl. 23:40.
2022-01-29, 23:29
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det var en postare som skrev om friggebon och det var den 1a april detta framkom ochså då men vissa har ju selektiv läsförståelse
Det är konstigt att den där Marry hittade det inlägget, mins inte att hon var aktiv då.

Det var ett av de bättre aprilskämten, att Esbjörn skulle förhandla sig till en friggebod på fastigheten 😂

Det var några som inte fattade att det var ett skämt 🤦‍♂️

Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har inte sagt att han ville ha en friggebod. Jag fick reda på häromdagen i tråden att han blivet erbjuden en. Visa här sa sedan att det bara var ett aprilskämt( men vad vet jag. Anledningen till att han inte byggt en friggebod själv kanske är att han har ju haft hela huset och därav inget behov av någon.

Det intressanta i Friggebo frågan är ju om och varför han var erbjuden en frigebod på tomten när huset skulle vara Ebbas.

Sjöutsikt skulle den ha oxå. Fast det framkommer i tråden att huset bara har en liten bit sjötomt. Så det var ju förvånade att Ebba tänkte låta Esbjörn nyttja den lilla biten.
2022-01-29, 23:36
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards

Att ”goda kristna” (eller andra för den delen) inte skall få hävda sin rätt stämmer inte och jag förstår inte var du har fått det ifrån.

Man brukar prata om självhävdelse vilket betyda ungefär “att hävda sin rätt” eller “stå*upp för sin sak” samtidigt som man tar hänsyn till, och inte kränker, andras behov och önskningar.

Ibland kan det vara svårt att stå får vad man tycker och tänker. Detta gäller kanske främst när*man konfronteras med människor som har en annorlunda ståndpunkt än vad man själv har.*

Att vara självhävdande grundar sig på tanken att dina behov, önskningar och känslor varken är mer eller mindre viktiga än andras.

Du har med andra ord lika stor rätt till dina åsikter och känslor som alla andra har till sina. Av yttersta vikt i detta sammanhang är det sätt på vilket du presenterar dina tankar och känslor och hur du gör för att försäkra dig om att andra tar dem på allvar.

Personer som har svårt att hävda sin rätt i olika situationer blir ofta eftergivna vilket innebär att man, på bekostnad av sina egna behov, utnyttjas av andra.

Både Esbjörn och Ebba skall givetvis få hävda sin rätt, allt annat är absurt.
Nä det är ju just det, att man kan förklara varför Ebba bettet sig omoraliskt i evighet. Du är lika oförstående i alla fall. Vill du att jag punktar upp mina argument tydligt till dig? Med hänvisningar till där man tydligt kan bevisa att Ebba ljugit och tar med allt som tyder på ohedlighet från hennes sida. Fast då kommer du ju säkert inte att förstå heller.

Att vara kristen handlar inte om att hävda sin egen rätt. Eller självhävdelse som du säger. Faktiskt ligger det så långt ifrån vad Jesus predikar i andra testamentet som det är möjligt. Han talade om ödmjukhet, och om att vända andra kinden till. Det är väl endast inom några få frikyrkliga falanger man propsar på sådana tankar du talar om?

Personer som Ebba har inte svårt att hävda sin egen rätt, då skulle hon inte vara där hon är karriärmässigt. Det är knappast någon risk att hon ska bli eftergiven, eller utnyttjas av andra. Jag tror inte heller Ebba behöver hjälp att stå upp för sin sak.

Däremot tycker jag det är värt att reflektera över hur Ebba behandlat Esbjörn utifrån det du säger. Jag skulle säga att Ebba inte tagit Esbjörns känslor och tankar på allvar.

För vi har vittnesmål om att Esbjörn gråtit och varit ledsen. Att han känt sig lurad av Ebba och att han ångrat sig. Han har oxå haft svårt att hävda sin rätt. Han säger att han blev lurad av Ebba att skriva på kontraktet och han blev tvingad att skriva på förlikelsen. Man kan säga att han gjorde eftergifter mot sig själv.

Borde inte Ebba ta hänsyn då tycker du, i synnerhet som hon hade begär till din nästas hus.
2022-01-29, 23:39
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nej det vet jag inte förklara gärna hur hon gjort en olaglig handling.
Ja det är ju som jag skrivet förut en brist i lagen här. För om en en person begår ett brott mot en äldre dement som inte minns, blir det ju i stort sätt omöjligt att bevisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in