Citat:
Ursprungligen postat av
Ellestrandh
Ja det tycker jag. Är man politiker på toppnivå ska man vara försiktig med vad man gör.
Är man dessutom kristen ska man vara ödmjuk.
Även om man själv tycker att man har rätt är det fel att hävda sin rätt.
Jag kanske använde ordet häva fel. Men köpet borde givets tas tillbaka så att säga.
Att ”goda kristna” (eller andra för den delen) inte skall få hävda sin rätt stämmer inte och jag förstår inte var du har fått det ifrån.
Man brukar prata om självhävdelse vilket betyda ungefär “att hävda sin rätt” eller “stå*upp för sin sak” samtidigt som man tar hänsyn till, och inte kränker, andras behov och önskningar.
Ibland kan det vara svårt att stå får vad man tycker och tänker. Detta gäller kanske främst när*man konfronteras med människor som har en annorlunda ståndpunkt än vad man själv har.*
Att vara självhävdande grundar sig på tanken att dina behov, önskningar och känslor varken är mer eller mindre viktiga än andras.
Du har med andra ord lika stor rätt till dina åsikter och känslor som alla andra har till sina. Av yttersta vikt i detta sammanhang är det sätt på vilket du presenterar dina tankar och känslor och hur du gör för att försäkra dig om att andra tar dem på allvar.
Personer som har svårt att hävda sin rätt i olika situationer blir ofta eftergivna vilket innebär att man, på bekostnad av sina egna behov, utnyttjas av andra.
Både Esbjörn och Ebba skall givetvis få hävda sin rätt, allt annat är absurt.