Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Läge att kanske plocka bort just den uthängningen då istället för försöka rättfärdiga? Men som du skriver senare verkar de lämnat lite principer gällande chattandet också. Var tydligt i början att de aldrig skulle ta initiativ eller vara den som kommer in på saker som sex. Men med just denna snubbe så bad de ju honom om en kukbild och tjatade sedan om träff som du skriver. Kanske blir mer viktigt det är med "bodycount" än att fiska mer seriöst som de var måna om innan.
Det är ju annars grundläggande gällande just det här arbetssättet om man ser hur organisationer i staterna jobbar (där det är olagligt fastän det är ett låtsasbarn). Den som fiskar får aldrig någonsin föra samtalet.
Precis som att det är läge för knarkaren/alkoholisten att lägga ned drogerna, läge för den deprimerade personen att söka hjälp, läge för en fuck-up att söka relationell hjälp till skillnad från att förstöra sina relationer, istället för att rättfärdiga sina egna beteenden på olika vis. Riktigt så enkelt är det inte.
Då hade inte sidan behövt existera från första början, då de som blir uthängda inte hade kontaktat barnen (eller ''barnen'') från första början.
Vad vi tycker är irrelevant, då de (Patrik och Sara) har sina egna perspektiv på det, och det är upp till dem, inte oss, att plocka bort den. De har egna erfarenheter - även andras, de vet vilka trauman och hur det kan prägla resten av livet för de utsatta barnen. De ser, som de nämnt tidigare, hur samtalet i samhället ''sympatiserar'' (eller fokuserar) mer med/på pedofilerna än barnen. Nog för att deras kamp faktiskt handlar om ett försök att stoppa så många pedofiler som möjligt (och därigenom rädda så många barn från dem som möjligt), så slåss de även mot sina egna demoner. Sina egna förövare. Och, på sätt och vis, ser deras egna tidigare förövare av de de själva utsatts för. Pedofiler.
Det är inte på ett vis jag själv ser det, men det är viktigt att kunna se världen från en annans människas perspektiv, för att förstå deras handlingar, syn på omvärlden och var de kommer ifrån. De gick över en gräns här, och borde plocka bort uthängningen. Men som du nämner, har de nu ruckat på de principer de hade från början, blir det lite som någon som bara tar ett snabbt SMS-lån för en skuld, varpå ytterligare ett behövs för den skulden (snöbollseffekten) och innan de ens förstått vad som skett drunknar de helt plötsligt i skulder.
Plötsligt har det gått för långt, och det tvivelaktiga fallet som Tibro-killen sker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Damagus
Väldigt bra skrivet! Jag är glad att det finns människor som kan uttrycka sig betydligt bättre än vad jag kan. Det är inte säkert att han har verktygen att hantera den enorma stress som uppstår som resultat av detta, jämfört med hur andra hade hanterat det.
Jag känner till lite smått vem Tibrokillen är och har alltid tyckt att han verkar som en bra grabb. Han har nog inte haft det lättaste livet direkt. Kan garantera att han knappast är ond eller vill någon illa, till skillnad från vissa andra som har hamnat på dumpen
Sen undrar jag om det verkligen är lagligt att publicera en bild på någon annans könsorgan utan tillåtelse. Faller inte det inom lagen om integritetsintrång? Ska inte låtsas att jag vet mycket om juridik dock.
Hur som helst hoppas jag att folk lär sig av sina misstag och att de som får oförtjänt mycket hat hittar en chans att återhämta sig. Tycker det är en hemsk och tragisk situation som har uppstått i just det fallet. Det bör ju på något sätt gå att övertala höjdhopparen & company ta bort inlägget
Tack. Jo, precis. Och ett annat perspektiv, utöver det jag nämnde i föregående inlägg, är just konsekvenstänkandet av våra handlingar, både för oss själva och andra. Det är något som utvecklas, med vår hjärnas utveckling, fram tills vi är ungefär 25 och kan räknas som ''fullvuxna människor''. Varför tonåringar är unga och dumma, eller varför man säger att ''ungdomen är bortslösad på ungdomarna''. Olika diagnoser, hjärnsjukdomar, funktionsvariationer, omfattande missbruk vid tidig ålder påverkar den här utvecklingen. Så, kan han förstå nyanserna som finns vid saker som är fel och kan han förstå konsekvenserna när dessa fel görs? Har man nu tex, av en sjukdom, avstannat vid en mental ålder, kommer även konsekvenstänkandet avstannat.
Jag är inte rättslärd själv, men nej, jag tror inte att det är lagligt i de här fallen. Men det är inte heller lagligt att skicka en dickpic utan att det efterfrågats/skett i samtycke. Varför de, i deras videos nämner att de kommer att polisanmäla för just det, sexuellt ofredande. De har fått runkvideor och dickpics skickade till sig utan att ha bett om det, tekniskt sett. Tekniskt sett bad de inte om en bild från Tibro-killen heller, de frågade enbart om han hade en stor kuk. Det implicerar inte nödvändigtvis en bild på den. Det var likadant i tex fallet med Femfingers-Tobbe (var det, va?). När han skickat bilder på ansiktet frågade de ''du har ingen bild på ngt annat?

'' Typ. Med tanke på kontext, kan man förstå vad som åsyftas, men ''ngt annat'' kan, rent tekniskt, betyda hans bil eller köksbord.
Pga det här fallet hade jag inte haft något emot att de blev anmälda, och sett resultaten av en prövning i rätten.
Saken är väl den att pedofilerna är fucked, vilka av de uthängda skulle vilja offentliggöra för hela Sverige - eller världen - vad de faktiskt skriver till barnen?
Visst, möjligt att någon hade kunnat resonera och övertyga dem att ta ned bilden, men som Patrik sade i ''På gränsen med Jihde'' är det möjligt att de får fiender längs vägen, men må så vara. Deras kamp mot pedofilerna och för barnen är viktigare för dem.