2022-01-29, 12:19
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Är det bara min lokala marknad eller märker ni andra som Booli/Hemnet-knarkar också av ett uppsving för bostäder borttagna innan visning med hyggliga premier?

Får lite våren 2021-vibbar. Ska bli intressant att se statistiken för januari!
2022-01-29, 12:24
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Hur kan då andra köpa deras bostäder som hävdades?

Det är väl ganska enkelt, de som ärver dem säljer dem när de ärver, de flyttar aldrig in. Svårare än så är det inte, varför försöker du göra det så svårt?

Givetvis så händer detta inte i alla fall, men det är ett vanligt fenomen.
2022-01-29, 12:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det du efterfrågar är nyrikt WT-boenden. Överklassen vill inte sådant trams. De vill ha vackra sekelskiftsvåningar. Sådant ser WT- som "trista lägenheter".

Jaha, jag som annars ser mig som relativt konservativ. Det jag efterfrågar är mest bra planlösning, ordentliga sovrum, många badrum, stora balkonger (terrass helst), gym och pool i huset, minst 1 men gärna två garageplatser, concierge. Så ser internationell standard ut för lägenheter i mångmiljondollar-klassen. I Stockholm vet de rika kanske bättre ja ja, 7 rum i fil och tvättstuga i källaren. Härligt!
2022-01-29, 12:30
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det är väl ganska enkelt, de som ärver dem säljer dem när de ärver, de flyttar aldrig in. Svårare än så är det inte, varför försöker du göra det så svårt?

Givetvis så händer detta inte i alla fall, men det är ett vanligt fenomen.

Citat:
Oftast Östermalm.

De flesta som kan lägga +20 msek I cash i ett boende bor bara i villa så länge de har barn som gagnas av det. Sedan bär det tillbaka till city.

Ofta har man dock trevliga sommarresidenser

Alla kan inte köpa något bättre, speciellt inte om de som äger de bästa våningarna aldrig säljer utan låter de gå i arv som påståendet var. Det är ett logiskt fel i påståendet alltså.
2022-01-29, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jaha, jag som annars ser mig som relativt konservativ. Det jag efterfrågar är mest bra planlösning, ordentliga sovrum, många badrum, stora balkonger (terrass helst), gym och pool i huset, minst 1 men gärna två garageplatser, concierge. Så ser internationell standard ut för lägenheter i mångmiljondollar-klassen. I Stockholm vet de rika kanske bättre ja ja, 7 rum i fil och tvättstuga i källaren. Härligt!

De med smak efterfrågar detta;

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-6,5rum-ostermalm-stockholms-kommun-karlaplan-14-18232655

Nyrik utan smak efterfrågar detta;

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-vasastan-stockholms-kommun-torsplan-10,-van-33-18003532

Du verkar höra till de sistnämnda.
2022-01-29, 17:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
De med smak efterfrågar detta;

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-6,5rum-ostermalm-stockholms-kommun-karlaplan-14-18232655

Nyrik utan smak efterfrågar detta;

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-vasastan-stockholms-kommun-torsplan-10,-van-33-18003532

Du verkar höra till de sistnämnda.

Skulle alla gånger ta den senare om man inte väger in läget och byggkvalitén. Husen är rätt fula från utsidan också. Finns bättre exempel utomlands. Mer rimligt pris för båda är väl runt 15 mille styck dock.
2022-01-29, 19:29
Medlem
Verkar vara sjukt drag på villamarknaden i västra Skåne under jan.
Höga Budgivningar och få objekt ute.
Blir en rejäl uppgång.
Vad hände med bobubblan?
Det skulle ju smälla nu?
2022-01-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Verkar vara sjukt drag på villamarknaden i västra Skåne under jan.
Höga Budgivningar och få objekt ute.
Blir en rejäl uppgång.
Vad hände med bobubblan?
Det skulle ju smälla nu?
Det enda vi vet är väl att bankerna har börjat höja räntorna.
2022-01-29, 20:19
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Och var flyttar de som har de bästa bostäderna?

Bostäderna cirkulerar, är du efterbliven eller? Det är en trend bland nyrika att ständigt byta bostad. Kolla upp lite av eliten så ser du att de haft x-antal adresser på Östermalm/Vasastan senare åren.
2022-01-29, 20:21
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Det enda vi vet är väl att bankerna har börjat höja räntorna.

Ja och det påverkar inget, de planerade räntehöjningarna är för små.
2022-01-29, 20:24
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Bostäderna cirkulerar, är du efterbliven eller? Det är en trend bland nyrika att ständigt byta bostad. Kolla upp lite av eliten så ser du att de haft x-antal adresser på Östermalm/Vasastan senare åren.

Det var inte jag som skrev att de som har de bästa våningarna aldrig säljer men att alla byter upp sig till bättre våningar, jag påpekade tvärtom att det inte går ihop.
2022-01-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Ja och det påverkar inget, de planerade räntehöjningarna är för små.
Det vet vi väl inte än, och inte heller om det vara är startskottet på fortsatta ökningar som vi inte vet hur de kommer se ut än.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in