2022-01-29, 11:53
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/historisk-storm-drar-in-oever-oestkusten.xKcnPU2EA

Är inte historisk något från det förflutna?

Man får ta det som aftonbladet skriver med en nypa salt.
Citera
2022-01-29, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergen
Hello!
Är det bara jag som lyckats lära mig att uttala frankrike med ett r på slutet? Kom på mig själv här om dagen med det. Min dialekt är från Umeå om det kan ha något med saken att göra.

Varför inte? Det finns ju flera länder som är i plural. Förenta staterna. USA och förenade emiraten UAE är ett par exempel.
Frankrike består ju också av flera länder. Både inom Europa och så alla andra ute i världen.
Citera
2022-01-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Tack, jag tänkte använda det i en dikt och då kanske det ger mig en större frihet.

skriv kanske hellre nu syntes en giraff
Citera
2022-01-29, 13:38
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Varför inte? Det finns ju flera länder som är i plural. Förenta staterna. USA och förenade emiraten UAE är ett par exempel.
Frankrike består ju också av flera länder. Både inom Europa och så alla andra ute i världen.

För att det skulle heta "Frankrikena" om det vore plural?
Citera
2022-01-29, 14:47
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Originalet från CNN lyder "It could be a historic storm".

Men Aftonbladet är inte direkt experter på det svenska språket, så man får ta det för vad det är.
Nyheten är väl viktigare än hur den presenteras.

Apropå busväder så skriver många tidningar att SMHI har utfärdat en ”orange” varning för vind i Skåne och en ”gul” varning för högt vattenstånd.
Finns ingen förklaring till vad dessa färger betyder. Kanske är det några nya modeord lanserade av SMHI.
Citera
2022-01-29, 15:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Apropå busväder så skriver många tidningar att SMHI har utfärdat en ”orange” varning för vind i Skåne och en ”gul” varning för högt vattenstånd.
Finns ingen förklaring till vad dessa färger betyder. Kanske är det några nya modeord lanserade av SMHI.

Om man tittar på SMHI:s hemsida så finns förklaringar i "Kunskapsbanken". Men visst är det ett oskick av media att använda dessa termer utan vidare förklaring, med tanke på att de är så nya och att kunskapen om dem inte är särskilt utbredd hos allmänheten.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/varningar-och-meddelanden/smhis-vadervarningar-1.167835
Citera
2022-01-29, 15:27
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Är det inte bara klass 1, klass 2 och klass 3 som fått färgerna gult, orange och rött?

Verkar onekligen underligt att någon skulle använda dem utan att förklara vad de betyder.
Citera
2022-01-29, 19:24
Medlem
soignerads avatar
Fyller lånordet outfit en funktion som inte användes i svenskan? Ordet används för att specifikt mena någons kombination av klädesplagg, t.ex. "jag gillar din outfit!" eller "jag slängde ihop en random outfit för jag hade bråttom".

Svenska ordboken ger "uppsättning kläder" utan någon synonym. Påpekade man bara kläder i allmänhet? "Jag gillar dina kläder"; "jag slängde bara på mig nå kläder för jag hade bråttom".
Citera
2022-01-29, 19:50
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soignerad
Fyller lånordet outfit en funktion som inte användes i svenskan? Ordet används för att specifikt mena någons kombination av klädesplagg, t.ex. "jag gillar din outfit!" eller "jag slängde ihop en random outfit för jag hade bråttom".

Svenska ordboken ger "uppsättning kläder" utan någon synonym. Påpekade man bara kläder i allmänhet? "Jag gillar dina kläder"; "jag slängde bara på mig nå kläder för jag hade bråttom".

Svensken har aldrig varit särskilt klädintresserad – utlänningen brukar tycka att alla svenskar klär sig likadant – så begreppet har sannolikt aldrig behövts. I den mån man har funnit skäl att specifikt avge omdöme om någons utstyrsel har antagligen ”kläder” eller ”klädd” dugt: ”Trevligt klädd du är idag, banlonbrallor passar dig verkligen!”
Citera
2022-01-29, 20:00
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soignerad

Nejdå. Orden du letar efter är beroende på tidsperiod ”stil”, ”ställ”, ”garnityr” och ”dräkt”.
Citera
2022-01-29, 20:02
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Nejdå. Orden du letar efter är beroende på tidsperiod ”stil”, ”ställ”, ”garnityr” och ”dräkt”.
"Utstyrsel" skulle jag säga.

Eller "klädsel".
Senast redigerad av Chrisma 2022-01-29 kl. 20:11.
Citera
2022-02-01, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det luktar översättning om AB:s formulering. ”Historisk” innebär att något är ett faktum, gärna en sorts einmalige Tatsache, så det hade möjligen låtit bättre med ex. ”En storm som kan bli historisk” men även detta låter omständligt och skitnödigt. Anglosaxarna sväljer såna pompösa konstruktioner lättare än avskalade svenskar.
Bättre med bara ”våldsam storm väntar” eller ”storm med rekordstyrka på väg – håll i hatten”.

I rubrikform låter det kanske inte så bra men om man satt där i bilen ute på landsvägen när det blåste som värst hade nog mången svensk kunnat undsläppa sig ett "shit, den här stormen kommer gå till historien!". Tror du inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in