2022-01-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Överklagan ska gå till förvaltningsrätten.
Var är överklagan?
Du skriver att den fick avslag. När då?
Det var LVU i november. Det har gått bara 2 månader!

Förvaltningsrätten hanterar nämndens ansökan om omedelbart omhändertagande och beredande av vård. En sådan process är skyndsam då det handlar om barn (målet bokas alltså ut snabbt för avgörande). Målet avgjordes i förvaltningsrätten enligt konstens alla regler. C överklagade sedan till kammarrätten inom ramen för överklagandefristen. Kammarrätten avgjorde målet och avslog C:s yrkande. Domen vann således laga kraft och beslutet i tingsrätten gäller.
Citera
2022-01-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack för att Du kommer med relevant info i tråden! (Hoppas alla TS läser och tar till sig infon).

Det som nu visas är något som jag misstänkt länge... för mycket alkohol, dålig självkontroll mm.

Stackars alla barn som fått lov att utstå detta och till råga på allt är deras enda fasta punkt nu borta för alltid!

Ser ut som de stora barnen kom ur askan i elden, pappan ville ej ha någon kontakt med sina egna avkommor! Undrar om han har ansvaret för de andra barnen i Polen eller om det är någon annan som har hand om dem (farmor?).

Tack.
Förhoppningsvis blir det lättare nu att se förbi de användare som tenderar att gå mig på nerverna. Nu greppar de efter halmstrån som inte existerar. Socialtjänstens utredning innehåller journaler, anmälningar och liknande. Om vi fick ta del av dessa hade vi haft än mer att gå på. Men barnens integritet skulle hotas - ej önskvärt.
Citera
2022-01-29, 10:58
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fick C skyddat boende? Oj, det är nya uppgifter?

Nej, fort och fel av mig, menade självklart B, inte C.
Citera
2022-01-29, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p5eudonym
Tack.
Förhoppningsvis blir det lättare nu att se förbi de användare som tenderar att gå mig på nerverna. Nu greppar de efter halmstrån som inte existerar. Socialtjänstens utredning innehåller journaler, anmälningar och liknande. Om vi fick ta del av dessa hade vi haft än mer att gå på. Men barnens integritet skulle hotas - ej önskvärt.

Håller helt med Dig!

Det Du visat är nog för att förstå hur läget var i familjen! Stackars barn som upplevt detta i sin familj som borde vara den trygga platsen. B hann tyvärr inte fixa det som skulle vara en rättighet för barnen. Skönt ändå att de fick tag på C så fort att barnen slapp bo ensam med honom! Skrämmande tanke...

En del i tråden är motfallskärringar... och vill inte ta till sig sanningen. Eller mest bara för att ha en tråd att tjafsa i?
Citera
2022-01-29, 11:25
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu har väl Piotr uppgett att han har blivit hindrad från att upprätthålla kontakt med de två äldsta sönerna? Frågan är bara om detta är sant, har varit satt i system och under en längre tid?

https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/trojmiasto/gdzie-jest-beata-ratzman-fakt-dotarl-do-pierwszego-meza-zaginionej-w-szwecji-polki/1ybjqh5?utm_source=www.fakt.pl_viasg_fakt&utm_medi um=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm _v=2

Ge dig nu. Det blir ju bara pinsamt när du kritiserar andra för att använda polisens presstalesman som källa bara för att det citeras i pressen och sedan använder polsk skvallerpress som "trumfkort" mot officiella svenska domslut där Pi0tr själv erkänner att han blockerat nummer för att undvika att ha kontakt med barnen. Eller är vidgått ett sånt där svårt ord för dig?

"Barnens pappa har under flertalet år aktivt valt att inte ha kontakt med pojkarna. Han har lagt ansvaret för den obefintliga kontakten utanför sig själv och har också vidgått att han själv har blockerat telefonnummer. Pappan har inte under barnens uppväxt vidtagit några åtgärder för att säkerställa hur de har det, för att upprätta kontakt eller för att avhjälpa de brister som funnits i hemmiljön. Pappan bedöms allvarligt ha brustit i omsorgen om Y och Z."
Citera
2022-01-29, 11:36
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Där är något som inte går ihop sig. Det stämmer kanske som Barby angett, att hon hade tillgång till boende men bodde ändå kvar hemma.
Jag har letat i tråden efter när hon ansökte om kontaktförbud, men dels är jag dålig på att söka, dels är där så mycket blaj att det är svårt att hitta något med substans.

Enligt den här artikeln kom avslaget på kontaktförbudet två veckor innan den 27 september. Om en anledning till avslaget var att dom hade gemensam bostad så bodde åtminstone inte B i skyddat boende i mitten av september utan bedömdes bo i samma bostad som C. Huruvida det betyder att hon vid den tidpunkten inte erbjudits ett skyddat boende lämnar jag därhän.

https://www.expressen.se/kvallsposten/polis-soker-efter-misstankt-kidnappad-kvinna/
Citera
2022-01-29, 11:57
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är sant som Du skriver, det kan ha varit kodlås på ytterdörren. Jag vet inte hur det är med den saken och ej heller hur många som bor i samma trapp, en nödvändighet är ju att få tag på alla grannar så de kan komma in.

Har för mig att "vittnet" som skrev i tråden ang att C sov utanför lgh-dörren var Barby och att hen senare i tråden tagit tillbaka det.

Hittade det, en annan boende i trapphuset:

"MGM har dåligt humör och var våldsam. /.../ BO har försökt låsa ute MGM men då sov han utanför hennes dörr kommande natt och dagen efter var polis på plats. Hon har inte varit skriven på adressen på Hermodsdal på ett bra tag. /.../"

https://www.flashback.org/sp77394660
Citera
2022-01-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Hittade det, en annan boende i trapphuset:

"MGM har dåligt humör och var våldsam. /.../ BO har försökt låsa ute MGM men då sov han utanför hennes dörr kommande natt och dagen efter var polis på plats. Hon har inte varit skriven på adressen på Hermodsdal på ett bra tag. /.../"

https://www.flashback.org/sp77394660

Detta har jag missat... det Du fått fram visar på att C var förmodligen onykter, annars lägger man sig knappat och sover utanför dörren.

Försökte gå in på det Du hänvisade till, bara av nyfikenhet... men det fungerar ej.
Citera
2022-01-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p5eudonym
Förvaltningsrätten hanterar nämndens ansökan om omedelbart omhändertagande och beredande av vård. En sådan process är skyndsam då det handlar om barn (målet bokas alltså ut snabbt för avgörande). Målet avgjordes i förvaltningsrätten enligt konstens alla regler. C överklagade sedan till kammarrätten inom ramen för överklagandefristen. Kammarrätten avgjorde målet och avslog C:s yrkande. Domen vann således laga kraft och beslutet i tingsrätten gäller.
Jag uppfattar det som att han är fortvarande vårdnadshavare till barnen. Eftersom modern är borta och pappan sitter häktad misstänk för sannolika skäl för mord då finns det ingen annan utväg än LVU.
Det framgår inte av de handlingar vi har sett hur förvaltningsrätten och kammarrätten har resonerat om det här. Det enda som är presenterad i tråden är socialnämndens motivering och beslut.
Citera
2022-01-29, 12:11
Medlem
Citat:
Jag uppfattar det som att han är fortvarande vårdnadshavare till barnen. Eftersom modern är borta och pappan sitter häktad misstänk för sannolika skäl för mord då finns det ingen annan utväg än LVU.
Det framgår inte av de handlingar vi har sett hur förvaltningsrätten och kammarrätten har resonerat om det här. Det enda som är presenterad i tråden är socialnämndens motivering och beslut.

Du kan ju begära ut dokumenten.
Det som lagts upp med utdrag och referat i tråden är tillräckligt för att förstå hur illa och oförutsägbart vardagen och livet för barnen och B har varit.
Citera
2022-01-29, 12:16
Medlem
Citat:

Kan inte uttala mig gällande vårdnadsfrågan då jag inte vet mer.
Givetvis är LVU enda utvägen i denna situation och jag har inte påstått annat. Jag lyfte fram FVs och KamRs skäl för besluten för att belysa barnens uppgifter om deras fäder, styvpappan och att modern utsatts för våld av C för att få fram något matnyttigt i tråden. Detta för att kunna gå vidare i diskussionerna och försöka räta ut de frågetecken vi står inför.

Önskar dig en fortsatt trevlig lördag.
Citera
2022-01-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur stor risk tror du det är att en överklagan skulle gå igenom. Jag skriver risk, för det vore en skandal om det skulle gått igenom efter att C misshandlat dem, begått barnfridsbrott och som grädde på moset sitter häktad, misstänkt för att ha mördat deras mamma. Som om inte det räckte tvangs de ducka för Cs alkoholvanor.
Man måste höra vad C har sagt om det. Vad barnen säger beror mycket på hur man ställer frågor och om de är påverkad av ena föräldern eller inte. Så enkelt är det inte att dra konkreta slutsatser.
Det som är viktigast är barnens välmående i nuvarande läge. Nu finns det ingen familj därmed ingen gräl heller .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in