Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-28, 20:18
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Varför dyker svenska kronan just nu?
1 usd = 9.44 sek
För att du bor i en postmarxistisk soptipp där utveckling hämmas och somaliernegers kastar sten (iofs välförtjänt) på lügenpresse.

Om du inte är född på 50-talet har du aldrig lovats en framtid med flygande bilar.Du har lovats en dystropisk cyberpunkframtid där megacorps dominerar allt.

Varsågod.

Orsak - Verkan.
Senast redigerad av knarkhitler 2022-01-28 kl. 20:44.
Citera
2022-01-28, 20:33
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Nja, det som är unikt nu, är att vi har inflation med på 10%, medan kpi är typ 2%.

Man ljuger alltså. Sedan får vi se hur börsen går. Jag skulle inte vilja ha pengarna i något som gått upp typ 200% de senaste åren.
Så är det, KPI-siffrorna är ljug och bostadspriser visar att Svensson är villig att betala enormt mycket mer för sin bostad och sannolikt även för andra varor. Men detta maskas bort på ett för mig okänt sätt.

Men KPI kommer rimligen att bli 4-5% i år, jag har svårt att se ett lägre värde. Dock har vi inte löneinflation som i USA så vi når inte deras siffror, vi har för många arbetslösa fortfarande och folk i butik kan inte kräva 5% högre lön. Alltså invandrarna som håller nere löner och KPI.
Citera
2022-01-28, 20:34
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
För att du bor i en postmarxistisk soptipp där utveckling hämmas och somaliernegers kastar sten (iofs välförtjänt) på lügenpresse.

Om du inte är född på 50-talet har du aldrig lovats en framtid med flygande bilar.Du har lovats en dystropisk cyberpunkframtid där megacorps dominerar allt.

Varsågod.
Nej, för att små skvalpvalutor som SEK alltid lider och USD stärks när det är krisläge i luften. Den långa cykeln är dock att USD ska sjunka neråt 6-7 SEK och den var på väg dit ett tag men vände nyss.
Citera
2022-01-28, 20:36
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Lägg till nedläggning av kärnkraftverk, noll beviljade gruvlicenser, förbud mot oljeprospektering, etc.

Men tro inte att MP skäms över detta. Kommer en lågkonjunktur kommer Lorentz Tovatt skryta brett på Twitter.
MP har förstört Sverige mer än flyktingarna. Och de kommer aldrig att fatta det. I princip backas samtliga MP-förändringar 2014-2021 lite i taget eftersom de är för dyra och kontraproduktiva och ibland helt galna.
Citera
2022-01-28, 20:39
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej Apple avkastar nära 50 % på investerat kapital. Det är därför aktien är så dyr. Jämför med "värdeaktier" som Telia som avkastar som bankräntan. Därför får Telia lågt PE och Apple högt.
Med direktavkasting menar jag hur mycket du får i utdelning mot aktievärdet, 0.8% på årsbasis om du äger apple t.ex. Så om bankräntan blir 1% behöver du inte längre äga apple och TINA försvinner. Är det ett problem tror du?
Citera
2022-01-28, 20:43
Medlem
otellos avatar
Lite off topic men vad tror ni om TSRI? Den är extremt shortad men levererade nyligen bra siffror vilket fick aktien att öka ordentligt, fortfarande extremt shortad med en väldigt liten float. Jag tror det kan bli en squeeze i klass med förra årets GME, speciellt med tanke på att övriga börsen sjunkit denna månad, vilket ökar risken för shortarna.
Citera
2022-01-28, 20:43
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag förstår inte resonemanget, du kommer köpa Volvo B om OMXS30 dippar 30%? I år har OMXS30 gått ner 7,24%, Volvo B har gått ner 1,2% efter dagens sura reaktion. Följer de samma mönster har Volvo 5% fallit om OMXS30 faller 30% (säger inte att det är så det kommer bli, men försöker bara påpeka poängen att index inte dikterar hur det går för enskilda företag).

Jag förstår inte vad Microsofts värdering har att göra med värdet av OMXS30, Microsoft får väl värderas efter hur det går för dom. Får inte Microsoft värderas högre än Svenska börsen? Varför inte? Så även om Microsoft gjorde 10 gånger mer vinst än alla bolag på Svenska börsen är det ändå helt orimligt att deras börsvärde skulle vara högre än Svenska börsens samlade bolag?
Med Jag köper Volvo menas jag KAN köpa Volvo, efter en utvärdering av alla OMXS30. Jag är van att äga Volvo och har den gärna i portföljen, men inte till dagens nära ATH-kurs.

Jämförelsen MS och hela Stockholmsbörsen är tänkt för att ge proportionerna på världens största börsbubbla. Ett enda företag är värt mer än hela Sveriges näringsliv med kanske 2 miljoner anställda. Självklar en bubbla, och det var inte särskilt länge sedan som börsvärdet "1 trillion USD" ansågs helt omöjligt. Nu är 2 trillion inget man funderar på. Bubbla.

En bubbelperson är inte intresserad av fakta och jämförelser. Han förnekar alltid allt negativt. Och köper till sist 3 tulpanlökar för en hel villa i Amsterdam (1650). Efter att bubblan spruckit skrattar man åt bubbelmänniskan i 300 år.
Citera
2022-01-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Exakt. Och när väl kraschen kommer (för det gör den) så kommer det kanske innebära en dipp på 30-40% innan det vänder uppåt igen.
Den som köpte på 90-talet precis innan kraschen gjorde ändå en bra sudd om man var kvar i bostadsmarknaden i 10 år, och vem är inte det?

Samma sak med dom som vägrade köpa in sig t ex 2010. Visst kan det krascha rejält igen, men sen 2010 har marknaden har priserna dubblats. Kommer det en krasch är det troligtvis ändå dyrare än 2010 på botten.
Dubbla priset fram till 2030 då, 10 Mill för en sliten radhuskåk i förorten. 😁 ja kanske, allt är ju upp och ner ändå.
Citera
2022-01-28, 20:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Med direktavkasting menar jag hur mycket du får i utdelning mot aktievärdet, 0.8% på årsbasis om du äger apple t.ex. Så om bankräntan blir 1% behöver du inte längre äga apple och TINA försvinner. Är det ett problem tror du?

Nej. Apple återköper aktier för det är mer fördelaktigt skattemässigt än att dela ut. Vissa företag som Google och Facebook delar inte ut överhuvudtaget utan kör med bara återköp.
Citera
2022-01-28, 20:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Min gissning:

Inflation (årsbasis): (i princip som 67/68)

2022 -> 5%

2023 -> 7%

2024 -> 6%

Bolåneräntor (snitträntor, inte listränto) 3-månaders:

Årsskiftet 22/23 -> 2.0 - 2.5% (riksbanken trög med reaktioner)

Årsskiftet 23/24 -> 2.5 - 3.5% (riksbanken lätt bajsnödig)

Årsskiftet 25/25 -> ca 4.5%% (riksbanken försöker vara proaktiv)

Prisutveckling BRF och villor (jmft med dagens läge):

Årsskiftet 22/23 -> ner ca 10%

Årsskiftet 23/24 -> ner ca 10% (-19% kumulativt)

Årsskiftet 24/25 -> ner 20% (-35% kumulativt)

Med risk för betydligt värre scenarion.

SSAB upp 7% vid öppning idag. Bolaget lämnade sin bästa rapport någonsin, med högst utdelning någonsin och har urstarka finanser. Aktien slutade -2.5% vid stängning. Marknaden bortsåg helt från rapporten och fokuserar enbart på sämre ekonomiska framtidsutsikter (inflation, räntor och oro). Det är ett rätt dåligt omen.
Men den hånade HM-aktien gick upp. Vad säger det i så fall?
Citera
2022-01-28, 20:48
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej. Apple återköper aktier för det är mer fördelaktigt skattemässigt än att dela ut. Vissa företag som Google och Facebook delar inte ut överhuvudtaget utan kör med bara återköp.
Det är väl känt att alla företag som återköper egna aktier bränner sin kassa på ingenting och precis när den verkligen hade behövts så är kassan slut. Samtliga företag som gör återköp sjunker kraftigt när återköpen slutar.

Berätta hur det kan vara en bra AFFÄRside att köpa sig själv? Det är fullständig idioti och en signal från styrelsen om total tomhet på framtidsprodukter som är tänkt att haussas av lättlurade aktieägare. Men visst, om samtliga Iphone varit identiska sedan X så måste bubbelbörsen hitta på något annat att glädja sig åt.

Nu ska HM också ge bort 3 miljarder av sin kassa, istället för att använda pengarna till att skapa kläder. Det företaget struntar i sina kunder och fokuserar på ägarna. Det tror jag inte är lönsamt.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-28 kl. 20:54.
Citera
2022-01-28, 20:54
Medlem
knarkhitlers avatar
Det som ni egentligen ser just nu rent tekniskt är margin calls i asien om man ska bort från den avgrund till foliesoptipp tråden blivit.
Softbanks klienter misslyckades hårt med ett par trades i december, därför likvideras de nu.
Idioter blir shaftade till slut.

Köp berkshire och håll käft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in