Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Jag förstår inte resonemanget, du kommer köpa Volvo B om OMXS30 dippar 30%? I år har OMXS30 gått ner 7,24%, Volvo B har gått ner 1,2% efter dagens sura reaktion. Följer de samma mönster har Volvo 5% fallit om OMXS30 faller 30% (säger inte att det är så det kommer bli, men försöker bara påpeka poängen att index inte dikterar hur det går för enskilda företag).
Jag förstår inte vad Microsofts värdering har att göra med värdet av OMXS30, Microsoft får väl värderas efter hur det går för dom. Får inte Microsoft värderas högre än Svenska börsen? Varför inte? Så även om Microsoft gjorde 10 gånger mer vinst än alla bolag på Svenska börsen är det ändå helt orimligt att deras börsvärde skulle vara högre än Svenska börsens samlade bolag?
Med Jag köper Volvo menas jag KAN köpa Volvo, efter en utvärdering av alla OMXS30. Jag är van att äga Volvo och har den gärna i portföljen, men inte till dagens nära ATH-kurs.
Jämförelsen MS och hela Stockholmsbörsen är tänkt för att ge proportionerna på världens största börsbubbla. Ett enda företag är värt mer än hela Sveriges näringsliv med kanske 2 miljoner anställda. Självklar en bubbla, och det var inte särskilt länge sedan som börsvärdet "1 trillion USD" ansågs helt omöjligt. Nu är 2 trillion inget man funderar på. Bubbla.
En bubbelperson är inte intresserad av fakta och jämförelser. Han förnekar alltid allt negativt. Och köper till sist 3 tulpanlökar för en hel villa i Amsterdam (1650). Efter att bubblan spruckit skrattar man åt bubbelmänniskan i 300 år.