2021-09-11, 13:04
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Jag vill gärna verifiera, men jag skulle uppskatta några förtydligande först.

- Vad är "SMA om 10 månader"?
- Om man missar stora nedgångar, vad tycker du att man ska använda för att se de stora nedgångarna i tid?

SMA är "Simple moving average" dvs ett glidande medelvärde (till skillnad mot exempelvis EMA, exponential moving average, som tar mer hänsyn till de senaste siffrorna).

Antar att man med SMA 10 månader menar ungefär samma sak som det mer omtalade "SMA 200 dagar".

Att handla på börsen med moving average som stöd är helt hjärndött anser jag, och man ligger oftast på fel sida av affären. Det enda som fungerar tycker jag är:
- Sentiment, dvs när allt är på topp (som nu) ska man inte köpa, och när allt ser som mest dystert ut ska man inte sälja.
- Mean reversion, dvs att allt tenderar att gå mot den normala trendlinjen som är en stadig uppgång på 6-7% per år. När vi ligger klart över denna (som nu) är det fara och färde för kursfall, och när vi ligger under denna (som efter en krasch/kollaps) så är det läge att köpa.
Citera
2021-09-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Samma råd gäller bostadsbubblan. Folk är rädda eller motsätter sig den. men om bostadsbubblan spricker så kan många fler köpa lägenhet billigare, så det skulle finnas många vinnare på det.

Själv kommer jag att tanka fullt efter nästa bubbel-sprick så jag är helt med på ditt önskescenario. Om man hittar botten på varje bubbla t.ex mars 2020 under corona så vet man att man har en ganska enkel uppgång på 50% som väntar inom 0-3 år, oavsett valda aktier.
Helt enig! Bostadspriserna har verkligen rusat iväg, så en korrektion är nog att vänta (10-15%) men en krasch vet jag inte. Vad skulle en bostadskrasch bero på bortsett från att priserna rusat iväg?
Citera
2021-09-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Du har rätt i princip, om man försöker "finlira". Det är det i princip bara småsparare som gör, och de förlorar som bekant 90% av sina pengar.

Däremot är det smart att göra som de stora institutionerna och investmentbankerna gör, dvs sälja av när en krasch är förestående. Då menar jag en sådan nedgång som kommer med flera års mellanrum.

Just nu säljer institutionerna av, eftersom det är tydligt att vi står inför en sådan nedgång resten av september och oktober (kanske 20-30%). Senaste veckan var första gången på evigheter som vi hade 4 dagar i rad av nedgångar, och det accelererade sista timmarna innan fredagsstängningen.

På måndag avgörs det: antingen en rekyl uppåt igen, och fortsatt uppgång. Eller så får vi en "black week" nästa vecka.

Tror du missar poängen faktiskt. Just det du beskriver är ju att försöka sälja på topp vilket över tid är nästan omöjligt. Dock tycker jag att man kan köpa mer i nedgång om man har möjlighet annars är jämt månadssparande det bästa på sikt.
Citera
2021-09-11, 13:49
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Tror du missar poängen faktiskt. Just det du beskriver är ju att försöka sälja på topp vilket över tid är nästan omöjligt. Dock tycker jag att man kan köpa mer i nedgång om man har möjlighet annars är jämt månadssparande det bästa på sikt.

Jo, men det är skillnad att försöka sälja "på topp" om man med det menar fluktuationer på några dagar, eller i värsta fall timmar som en del sysslar med. Då bränner man sig.

De stora rörelserna är dock ofta ganska tydliga. Tittar man på covid-kraschen, som man kan säga började 20/2 2020, så var det rätt tydligt redan i början/mitten av januari att något var på gång. Bredden sjönk, Fear/Geed sjönk och en del andra indikatorer som jag har på Daily pekade på det också. Så covid var nog mycket en utlösande faktor för en redan övervärderad situation.

Samma sak nu, sedan månadsskiftet juni/juli har det varit tydligt att något håller på att ske. Man kan också se på VIX som hade sjunkit (i cykler) ända sedan 2020, men ungefär då bottnade och håller nu på att krypa uppåt.

Jag sålde av ungefär då (SP500 index) och har sedan dess missat 3% i uppgång.
Citera
2021-09-11, 14:01
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Exakt. Det svåra är inte att köpa i nedgångar, det svåra är att sälja på topp. Men det skulle vara kul om sälj-experterna i tråden kunde starta en tråd där de berättar för oss idioter när det är dags att sälja rubbet och hur djup den kommande börskraschen förväntas bli. Så vi idioter kan pricka botten också som grädde på moset.
Citera
2021-09-11, 14:05
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Exakt. Det svåra är inte att köpa i nedgångar, det svåra är att sälja på topp. Men det skulle vara kul om sälj-experterna i tråden kunde starta en tråd där de berättar för oss idioter när det är dags att sälja rubbet och hur djup den kommande börskraschen förväntas bli. Så vi idioter kan pricka botten också som grädde på moset.

Denna sommar är nog en god tid att sälja av. Såsom institutionerna gör. Man kan också se att "analytikerna" på Bloomberg, Yahoo och CNBC talar sig hesa om att det visst inte kommer någon nedgång under resten av 2021. Ett gott tecken

Hur djup den blir återstår att se, men jag skulle kunna tänka mig 20-30% på SP500, vilket tar oss ner ungefär till toppen före corona.
Citera
2021-09-11, 14:10
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Helt enig! Bostadspriserna har verkligen rusat iväg, så en korrektion är nog att vänta (10-15%) men en krasch vet jag inte. Vad skulle en bostadskrasch bero på bortsett från att priserna rusat iväg?
Bostadskraschen kommer samtidigt med börskraschen, när räntorna/inflationen tar fart när corona-effekterna ska städas upp. Vi har precis lånat till en andra lägenhet, räntorna är 1.1%, det är het sjukt billigt att lägga till en miljon genom att bjuda över och bjuda över på sin drömlägenhet. Men en miljon är mycket pengar och tar 10-20 år för genomsnittssvensken att spara ihop.
Citera
2021-09-11, 14:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Denna sommar är nog en god tid att sälja av. Såsom institutionerna gör. Man kan också se att "analytikerna" på Bloomberg, Yahoo och CNBC talar sig hesa om att det visst inte kommer någon nedgång under resten av 2021. Ett gott tecken

Hur djup den blir återstår att se, men jag skulle kunna tänka mig 20-30% på SP500, vilket tar oss ner ungefär till toppen före corona.
Ska lägga dina ord på minnet!
Citera
2021-09-11, 16:50
Medlem
Citat:
Time in market beats timing the market. Dvs att försöka träffa toppar och dalar är sämre än att alltid vara inivesterad på börsen.

Visst är det så. Men båda förfarandena beror på ren okunskap kring handel och aktiekurser rent generellt.
Citera
2021-09-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Visst är det så. Men båda förfarandena beror på ren okunskap kring handel och aktiekurser rent generellt.

Konstigt svar. Vilka förfaranden då?
Citera
2021-09-11, 17:29
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2021-09-11, 17:34
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Time in market beats timing the market. Dvs att försöka träffa toppar och dalar är sämre än att alltid vara inivesterad på börsen.

Jag skulle säga att det beror på.

Om du ska gå in på börsen som ny investerare och köpa en index, säg SP500 eller OMX så kan du få många års "fördröjning" om du gör det vid fel tillfälle.

Om du köpte OMX i april 2015 så fick du vänta ända till slutet av 2019 innan du ens hade pengarna tillbaka. Om du köpte SP500 i juli 2001 så fick du vänta till 2007 där du hade en kort topp att få igen pengarna, men till 2013 för att göra någon vinst alls. 12 år!

OM vi just nu är i en sådan topp, vilket inte alls är uteslutet, så kanske den som köper idag gör förlust fram till 2027...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in