Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-28, 09:51
Medlem
När Elon sålde för att ”betala skatt” skulle ni alla sålt i panik
Citera
2022-01-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Långsiktigt är det alltid bättre att köpa än att vara utanför.
Sen kan börsen gå ner ännu mer nu, eller bara gå upp nu. Historiskt sett kommer du tjäna pengar på din investering om du köper en stabil fond och inte behöver pengarna inom 5-10 år.

Att tajma in att sälja på toppen och köpa i botten är väldigt svårt även om det finns vissa s.k. hobbyexperter här på Flashback som påstår sig vara duktiga på det.. Det är få som bemästrar det. För gemene man blir det nästan alltid tvärtom, dvs man grips av panik vid nedgång och säljer i botten. Köper in sig när börsen går bra (eventuellt på en ny topp).

Förövrigt säger många på Flashback att bostadskraschen är nära... Det snackade man om redan för 10-20 år sen men bostadsmarknaden har bara gått upp. Kvar blir dessa stackars satar som bor i en hyresetta i Tensta som står utanför marknaden och väntar på kraschen som aldrig kommer.
Mycket kloka råd i denna tråd.

Även om läget ser svårt ut i nuläget så bör man behålla såvida man inte behöver pengarna snart.

Om jag skulle köpa villa till sommaren eller hösten skulle jag antagligen sålt aktier och fonder redan nu men annars är det bara att ligga kvar.

Om man funderar på atg gå in skulel jag däremot bänta några månader. Marknaden är så uppköpt att det finns stora möjligheter för guldlägen att gå in senare i år. Som det ser ut kan vi mycket väl få en sättning på 30-70 procent.
Citera
2022-01-28, 10:00
Medlem
watangSkilleSbeeSs avatar
kraschen om några dagar, Det är dags att börja tänka om, För tiden rinner ut den kanske snart tar slut
säg var du står? Bag holders?
Citera
2022-01-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Mycket kloka råd i denna tråd.

Även om läget ser svårt ut i nuläget så bör man behålla såvida man inte behöver pengarna snart.

Om jag skulle köpa villa till sommaren eller hösten skulle jag antagligen sålt aktier och fonder redan nu men annars är det bara att ligga kvar.

Om man funderar på atg gå in skulel jag däremot bänta några månader. Marknaden är så uppköpt att det finns stora möjligheter för guldlägen att gå in senare i år. Som det ser ut kan vi mycket väl få en sättning på 30-70 procent.

70 %? Är du hjärndöd?

Coronakrisen med efterföljande nedstängning av hela världens ekonomier gav -35 %.

Den här tråden blir bara fånigare och mer absurd.
Citera
2022-01-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
70 %? Är du hjärndöd?

Coronakrisen med efterföljande nedstängning av hela världens ekonomier gav -35 %.

Den här tråden blir bara fånigare och mer absurd.

Jag sa inte att den kommer att gå ner 70 procent. Jag sa att det är ett scenario av många. Den kan gå upp 70 procent också. Om man inte förstår det har man varit med alldeles för kort tid. Aktiemarknaden är oberäknelig.

Den som säger att han vet hur det kommer att gå det kommande året ljuger eller är okunnig.
Citera
2022-01-28, 10:32
Medlem
HomoDeuss avatar
Fick en kanonmorgon idag.

Är upp 30% i portföljen sedan några månader. Har snart en bra buffert mot en krasch.
Citera
2022-01-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag sa inte att den kommer att gå ner 70 procent. Jag sa att det är ett scenario av många. Den kan gå upp 70 procent också. Om man inte förstår det har man varit med alldeles för kort tid. Aktiemarknaden är oberäknelig.

Den som säger att han vet hur det kommer att gå det kommande året ljuger eller är okunnig.

Den kan gå ner 100 % också. Men diskussionen blir bara larvig när man påstår absurda ting.
Citera
2022-01-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
När Elon sålde för att ”betala skatt” skulle ni alla sålt i panik

Exakt. Uppenbart en påhittad anledning.
Han visste att aktien skulle gå ner inom snar framtid och att hans bolag är sjukt övervärderat.
Dumma fan som säger "TESLA 10 K", nu ser det ut som Tesla går mot 500 istället.

Jump the ship!
Citera
2022-01-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Den kan gå ner 100 % också. Men diskussionen blir bara larvig när man påstår absurda ting.

Det är där din brist på kunskap om historien blottar dig. Det är absolut inget absurt att tro att börsen kan gå ner 70 procent. Det har skett förrut flera gånger och kan hända igen. Den som inbillar sig något annat är naiv.
Senast redigerad av Keus 2022-01-28 kl. 10:45.
Citera
2022-01-28, 10:40
Medlem
Haddock93s avatar
FED vill inte höja räntan, men det man vill göra är att trycka ur luft från bubblan så att inflationen går ned. Så man kommer snacka tufft men sen när börsen rasat 20% så kommer man ändra sig och börja med QE igen och Joe Biden kommer då kunna hävda sig ha kontrollerat inflationen och ta äran åt en aktiemarknad som återhämtar sig igen.

Sen kommer inflationen på sikt fortsätta om man gör såhär, men Demokraterna och Biden måste få ner inflationen utan att höja räntan tills valet nu i vinter.

Allt är politiskt, inflationen är den viktigaste frågan i USA just nu. Men om man skulle höja räntan skulle folk också få misär, så man sitter i en rävsax och försöker sig på att gå en fin balans mellan börsnedgång och inflation.
Senast redigerad av Haddock93 2022-01-28 kl. 10:42.
Citera
2022-01-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
FED vill inte höja räntan, men det man vill göra är att trycka ur luft från bubblan så att inflationen går ned. Så man kommer snacka tufft men sen när börsen rasat 20% så kommer man ändra sig och börja med QE igen och Joe Biden kommer då kunna hävda sig ha kontrollerat inflationen och ta äran åt en aktiemarknad som återhämtar sig igen.

Sen kommer inflationen på sikt fortsätta om man gör såhär, men Demokraterna och Biden måste få ner inflationen utan att höja räntan tills valet nu i vinter.

Allt är politiskt, inflationen är den viktigaste frågan i USA just nu. Men om man skulle höja räntan skulle folk också få misär, så man sitter i en rävsax och försöker sig på att gå en fin balans mellan börsnedgång och inflation.

Sen att USA har en kraftigt övervärderad bostadsmarknad gör ju inte saken bättre. Folket i USA (och andra länder) är belånad upp till öronen för hus som inte är värt i närheten så mycket. Det var väll samma visa 2008?
Citera
2022-01-28, 10:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrStan
Sen att USA har en kraftigt övervärderad bostadsmarknad gör ju inte saken bättre. Folket i USA (och andra länder) är belånad upp till öronen för hus som inte är värt i närheten så mycket. Det var väll samma visa 2008?

Ja just därför man inte kan höja räntan.

Eller man kan väl, men då kommer vi ha en djup lågkonjunktur om inte depression.

Så man sitter i en rävsax helt klart. Men de har sig själva att skylla med sina massiva stimulanser som överhettat marknaden, skapat spekulation aldrig sett tidigare (TSLA, GME, AMC, BTC osv) men också flaskhalsar och dylikt som eldat på inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in