2022-01-28, 17:49
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Källa på det?

Jag har svårt att tro att Ebba skulle vinna några sympatier på att kräva pengar av Esbjörn för någon smutskastning. Dels för att det inte skett någon smutskastning av Ebba och dels för att Esbjörn som person inte står ansvarig, även om smutskastning skett.

Tycker du inte den miljon Esbjörn erbjudet räcker?

Nu tar du väl i så du spricker. Visst är det så att praxis är att om kontrakt bryts så ska säljaren ersätta köparen. Tänker du att Ebba ska välja att flytta från Uppsala kommun om hon inte flyttar in i Esbjörns hus? Var närheten till barnens pappa plötsligt inte viktig då?Att du dessutom forutspåt att hon ska flytta elpris område tyder på att du tänker hon ska flytta långt. Du får ursäkta, men du tycker jag verkligen att Ebbas hävdan att hon strider för huset på grund av sina barn faller ganska platt. Jag tänker vidare att det är bättre barnen går i skolan, där långtbortigenom, där Ebba bor. Men hur länge tycker du annars att det är rimligt att Esbjörn tvingas ersätta Ebba. Tills barnen är 21? Och ska han stå för Ebbas ökande resekostnader till hon är 65?

Sådana dumheter till krav kan givetvis skrupellösa snåljåpar ägna sig åt. Men frågan är hur det främjar trovärdigheten för Ebba.
Där slog du huvet på spiken det är ju precis Esb anhang har pysslat med.
Vad tror du driver Esb egentligen att fortsätta sin eviga klagan? Varför början han inte med en annan hobby?
Han har ju faktist själv erbjudit EB huset för det priset som han själv satte och hon har betalt honom med.
Han har dessutom själv skrivit på förlikningen.
Allt som återstår är ju nu han överklagan om om stadsfästelsen inte huset.
Inte hans övertalan om förlikningen, inte skövlingen av hans föredetta skog
Inte priset
Inte henes värdering,, ingenting!
Är det hans ego är det hans självupptagna kändisskap eller hans nyvunna kompisar som suportar han
Vad tror du?
2022-01-28, 18:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det är Ebba och Esbjörn som skrivit ett kontrakt. Således är det Ebba och Esbjörn som måste enas om detta kontrakts giltighet. Ett möte där Esbjörn redogör för sina skäl till ånger var vad Ebba efterlyste.

Esbjörn har inte agerat för att få till stånd en hävning, Hans ombud och närstående har inte heller gjort det. De verkar mer eller mindre trott samma sak som vissa här i tråden, att Ebba bara skulle riva kontraktet och sen var det över

Esbjörn har enligt mina anteckningar skickat ett rekommenderat brev till Ebba 3/9, och den 4/9 ska hennes mäklare hört av sig till Ebba och meddelat att Esbjörn velat sätta tillbaka handpenningen för att han hade ångrat sig.

Hade Esbjörn något ombud i det läget?
Eller kom Binninge in i 10 dec- 20 först?

Esbjörn uppger ju att han också försökt sätta in pengar tidigare för att återbetala Ebba, men att banken inte kunde hjälpa till med kontonumret. Finns det från vankens sida några uppgifter på dessa försök? Förmodligen inte, om det inte gick igenom.

Visste Esbjörn hur han skulle gå tillväga?

Kan Esbjörns egna försök att häva avtalet bero på att han inte visste exakt hur tungt hans påskrift betydde och ännu inte visste att Ebba skulle sätta hårt mot hårt, men att han kände sig "överkörd" och ville inte låtas sig hamna i en sits där han ansikte mot ansikte med Ebba på nytt kunde hamna i något som han inte kunde hantera?

Oavsett varför han ångrar sig, om det nu var av sentimentala, ekonomiska eller påtryckningar från andra, borde väl vara skäl nog fär att i ett så här tidigt skede kunna gå med på Esbjörns önskan, särskilt som att hon ser attt det är en man som är lite egen. Det är klart att rent juridsiskt är det kontraktet som gäller.

Vad är det som Binninge sedan inte har gjort som han borde ha gjort för att hjälpa Esbjörn häva kontraktet?
2022-01-28, 18:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ponera nu att Esbjörn, i ett tidigt skede hade förklarat att "det blivit fel", "jag ångrar försäljningen" och kanske lagt till "det är några av mina närmaste som blivit förtvivlade - det här vill jag göra ogjort".

Sedan hade det varit rimligt att föreslå "vi sätter oss ner och försöker reda ut det här, jag tar med mig ett ombud, och så tar du med ditt".

(Tips till fåkunniga: Om ni någonsin ångrar en fastighetsaffär, gör ungefär på detta sätt. Det KAN fungera, men blir inte gratis. Fram till man skrivit under köpeavtalet kan man alltid ångra sig, mycket enklare.)

Hade då Esbjörn haft med sig Binninge hade det naturligtvis gått åt h-e i alla fall, ifall Binninge (som han sedermera gjorde) hade hävdat att Esbjörn var dement, att Ebba därmed svindlat honom och att Ebba skulle släppa affären och ge Esbjörn skadestånd...

Hur det upplägget hade slutat med ett vettigt ombud, med sinne för realiteter får vi aldrig veta.

Jag tänker att det är så att Esbjörn inte har alla hästar hemma, det är något galet med hans agerande. Kanske är det påtryckningar från närstående, kanske glömde han löftet till M*atz, kanske kände han sig övertalad av Ebba mot sin vilja, kanske fattade han inte riktigt hur affären gick till och betydelsen av påskriften, kanske har han svårt att stå upp för sig själv och blir et tlätt offer för sitt "lättsine". Jag vet inte.

Men nog kom väl Esbjörns ombud in sent i matchen?
Och visst är ett jriskt ombud sjukt dyrt.

Kanske trodde Esbjörn, lika naivt som han kanske när han ångrade sig, att han skulle klara av allt på egen hand.

Bara att betala tilbaka och skriva att han ångrade sig?
2022-01-28, 18:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Notera gärna att påståendet ifrån Binninge att Esbjörn var dement kom väldigt sent och det var långt ifrån den första invändningen som han kom med

Jo, jag såg det.
2022-01-28, 18:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Det är ju hemskt om det är som du påstår att Esbjörn har varit utsatt ifrån påtryckningar ifrån andra.

Vad vet du om dessa och deras motiv?

Vad menar du?
Jag vet väl inte mer än någon annan.
Eller låter du påskina att jag är iblandad på något sätt?

Det är ju Ebbas uttalande att det finns två personer "starka synpunkter på försäljningen".
2022-01-28, 18:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Är Ebbas brev starten, eller är samtalet de hade dagen innan tillträdet starten?

Att bryta ett avtal kostar och är det fel av Ebba att upplysa om det? Klart man kan se det som hot om man vill, själv ser jag det som en upplysning om konsekvenserna. Hur mycket omskrivning av konsekvenserna ska man göra för att det ska vara "snällt"?

Att Ebbas vilja är att slutföra affären där och då, är solklart. Hon gav inte två månader och 400' till Esbjörn för skojs skull. Men det utesluter inte att hon kunde tänka sig att backa ur som en plan B.

Att backa när konflikten var fullt utblommad och skadan skedd, nej då var det försent. Då hade Ebba bara förlorat på att backa. Främst politiskt.

Ebba är mer rättslös än en vanlig Svensson vid en sån här situation. För det första hade en medial kampanj inte hänt. Ingen reporter hade skrivit mer än en kort notis om det hela. Inte heller hade köparens anställning och köparens arbetsgivare varit i riskzonen och kunnat användas som påtryckningsmedel.

Nej, hade Esbjörn ångrat sig mot en vanlig okänd person, hade han tvingats till förhandlingsbordet för att ha en chans att rätta till det hela och väl där, erbjudit tillräckligt för att hålla köparen skadeslös. Då, kanske, hade köparen gått med på att backa affären. För Esbjörn sitter med Svarte Petter rent juridiskt.

För affären fram till underskrift har gått rätt till. Ingen har kunnat påvisa något annat. Hade Ebba kunnat vara mer försiktig? Självklart. Men betyder det att hon inte var försiktig?

Juridiskt sett har hon varit försiktig, men på många andra sätt har hon inte det, enbart för att se om sina egna omständigheter.
2022-01-28, 18:36
Medlem
Nötet glömmer hela tiden den viktiga i denna fasthetsaffär för Esbjörn. Margareta Majkgård! Denna är den som styr Esbjörn som en marijonett. Utan henne hade denna fasthetsaffär varit över för mer än ett år sedan!

Fasan är för alla fasthetsköpare Margareta Majkgård!
2022-01-28, 18:38
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad menar du?

Det är ju Ebbas uttalande att det finns två personer "starka synpunkter på försäljningen".

Om det är som du påstår att Esbjörn inte har ångrat sig utan har varit utsatt för påtryckningar så borde ju det redas ut precis som Ebba ville.

Lämna offerrollen, det finns inte en antydan till du skulle vara inblandad i det hemska övergrepp som du skriver att Esbjörn skulle vara utsatt för. Du har nog inte personliga utan bara politiska motiv för att sopa övergreppet under mattan..
2022-01-28, 18:39
Medlem
Citat:
Vad menar du?

Två personer med ekonomiska intressen var det väl?
2022-01-28, 18:42
Medlem
Citat:
Esbjörn har enligt mina anteckningar skickat ett rekommenderat brev till Ebba 3/9,
Det där med brevet låter bekant, minns du möjligen vart du såg de där datumen?

Citat:
Det enda säkra datum jag kan komma på är just 10 dec. Det är då ombudsfullmakten är daterad. En sådan behövdes för att Binninge skulle kunna företräda Esbjörn i rätten
Gissningsvis var Binninge inblandad långt tidigare. Det nämns ju rätt tidigt att Esbjörns ombud uttalar sig.

Citat:
Esbjörn uppger ju att han också försökt sätta in pengar tidigare för att återbetala Ebba, men att banken inte kunde hjälpa till med kontonumret. Finns det från vankens sida några uppgifter på dessa försök? Förmodligen inte, om det inte gick igenom.
Metoden att försöka häva köpet genom att helt enkelt skicka tillbaka pengarna har vi redan rett ut att det inte funkar så.

Citat:
Visste Esbjörn hur han skulle gå tillväga?
Det vet vi inte eftersom det var Majkgård som var med till banken och försökte göra insättningen.
OM hon gjorde det för att Esbjörn inte kunde eller för att hon "tog kommandot" kommer vi nog aldrig få reda på

Citat:
Kan Esbjörns egna försök att häva avtalet bero på att han inte visste exakt hur tungt hans påskrift betydde och ännu inte visste att Ebba skulle sätta hårt mot hårt, men att han kände sig "överkörd" och ville inte låtas sig hamna i en sits där han ansikte mot ansikte med Ebba på nytt kunde hamna i något som han inte kunde hantera?
Frågan om han visste vad han skrev på är utredd. Han har själv sagt att han han skrev på för att sälja huset men sedan ångrat sig

Känner man att man inte klarar av att möta motparten så tar man med sitt juridiska ombud, eller en god vän.

Citat:
Oavsett varför han ångrar sig, om det nu var av sentimentala, ekonomiska eller påtryckningar från andra, borde väl vara skäl nog fär att i ett så här tidigt skede kunna gå med på Esbjörns önskan, särskilt som att hon ser attt det är en man som är lite egen. Det är klart att rent juridsiskt är det kontraktet som gäller.
Du hänger upp dig för mycket på ordet "egen".
Det är en ganska vid definition på att vara "egen", i grunden så är det någon som avviker en aning från den trista gråa massan. Det kan vara en person som gillar att gå runt i blommig frack året runt, eller samla på porslinstomtar eller som i Esbjörns fall vara lite gammeldags och ha ett fint hus man inte sköter om utan istället bor med en annan farbror på en kursgård.

Citat:
Vad är det som Binninge sedan inte har gjort som han borde ha gjort för att hjälpa Esbjörn häva kontraktet?
Ytterligare en sak du borde klurat ut på egen hand om du läser inläggen
Han borde sett till så att ett möte med Ebba där Esbjörn kunde förklara sig blev av.
Inte gömma undan Esbjörn och enbart kommunicera via media och inlagor
Pretty Jävla Skitenkelt
2022-01-28, 18:47
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

Binninge var med i Facebook intrigerna redan den 28 september där han varnade för att låta någon kludda.

Du har även själv för någon timme sedan länkat till en artikel i Expressen ifrån den 9 oktober där Binninge presenteras som Esbjörns ombud.

Så varför antyder du att Binninge inte skulle ha blivit ombud förrän den 10 december?

Kör du fredagsdrink redan till lunch ?
2022-01-28, 18:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Ojojoj vilken total okunskap du ännu en gång visar prov på.

Vad du tror är det definitivt det sista domstolen bryr sig om.

Vad Ebba och Esbjörn har haft för avsikt är däremot precis tvärtemot vad din okunniga hjärncell tror, något som är av allra största vikt för domstolen, och det i grund botten helt avgörande i ett mål som detta. Det korrekta juridiska begreppet är partsavsikt. Partsavsikten står till och med över det skrivna. Måhända att det inte alltid är enkelt att bevisa, men för det mesta finns det många saker som relativt tydligt visar en viss parts avsikt och detta tar domstolar definitivt hänsyn till. Ofta. En viss sådan partsavsikt som tagits upp tidigare i tråden är Esbjörns eventuella avsikt, när han skrev under avtalet, om att närvara vid banken den 16e september och då underteckna köpebrev i samband med att slutbetalning gjordes. Är du genuint intresserad och vill utbilda din hjärncell, så sök bakåt i tråden och läs på. Sedan kan du återkomma med din pudling och visa att du faktiskt läst på och lärt dig något. Det hade fan i mig varit första gången för ett troll i den här tråden, trots +50 000 inlägg.

Men hur ska en rätt kunna tro på Ebbas avsikt, nar hon i alla handlingar visat på att hon tvärtom inte alls har för avsikt att göra något annat än att genomföra affären, oavsett vad.

Det finns inget i Ebbas handlande som stöder det på något sätt. Tvärtom, sätter hon hårt mot hårt, genom att vid varje begäran om anstånd hos motparten, kräver hon att det ska avslås. Om och om igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in