Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Nog låter du väl främlingar använda ditt bankkort åtminstone?
Nej. Men mina barns medförälder har fått låna det då och då, då jag litar på att detta förtroende inte missbrukas. Och det var ett sådant exempel jag skrev till dig tidigare: att låna ut bankomatkort till en person man litar på.
De som blir våldtagna av en person de känner litar många gånger på den personen. De som skickar nakenbilder till någon, litar förmodligen på den personen.
Egenansvar är med andra ord att vara ytterst misstänksam mot alla: tom. mot dem man litar på. för litar man på folk, finns alltid risken att denna tillit missbrukas och man utsätts för ett brott. Så du tar inte något egenansvar, eftersom du tycks lita på folk. Du riskerar att utsättas för brott. Och det bör du vara medveten om. Precis som tjejer som skickar nakenbilder till killar med stor sannolikhet litade på de där killarna. Du skiljer dig
inte från de tjejerna, eftersom du litar på folk/umgås med folk, det enda som skiljer er åt är att de som dessa tjejer litade på visade sig ha
förövarmentalitet medans de du litar på
än så länge har visat sig inte ha detta.
Så för att vi ska slippa utsättas för brott är det bra att komma tillrätta med folks förövarmentalitet. Och låsa in dem som begår allvarliga brott långt och länge.
för ska vi lägga över ansvaret för att inga brott ska begås, på eventuella blivande brottsoffer, ja, då får både du och jag och alla andra sluta umgås med folk. Dra oss undan. Och det blir ett mycket trist liv.