2022-01-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enigmaticas
Som vanligt är alla kvinnor helt oskyldiga. Som vanligt har kvinnor inget eget ansvar alls. Men då undrar man, skall kvinnor verkligen få ha rösträtt egentligen?

Det är den som begår ett brott som är skyldig till brottet. Det kan aldrig någonsin skyllas på offret. Och tur är väl det?
Citera
2022-01-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Precis! Och vad är man om man har en underutvecklad hjärna? Korkad! Alltså inte några knepiga åsikter, utan även uppbackat av vetenskapen som du så fint la fram det. Finns ju även vuxna(över25) som man kan stoppa i samma kategori. Vuxna som är helt bortkopplade från vad som sker i verkligheten t.ex.

Att inse konsekvenserna av sina handlingar handlar mer om uppfostran skulle jag vilja påstå. Att enbart skylla på kroppens utveckling ger mig starka vibbar av slöhet och dumhet, från föräldrarnas sida alltså. Är man lite med som förälder så kan man jobba preventivt med sådana saker, eftersom att man (iaf dom flesta) är väl medveten om att det försiggår.

Ja, naturligtvis ska föräldrarna lära barnen sådant. och det gör i regel föräldrar. Men så lär Berta känna Sigrid (via nätet) som är en jämnårig flicka. De är förtrogna med varandra och har bra kontakt. Sigrid säger att hon har fått reda på en känd fotograf och frågar Berta om hon också vill bli fotad och om Berta vill skicka lättklädda/halvnakna bilder till Sigrid som hon kan visa för fotografen... Berta som är varnad för att skicka bilder till okända eller till pojkar/män, tänker att Sigrid är ju hennes tjejkompis och ska själv visa bilder. Berta drömmer om att bli skådis och tänker att fotomodel kan vara vägen dit. Så hon skickar bilder på sig själv topless. Sigrid visar sig nu vara en man. Och "Sigrid" skriver till Berta att "Sigrid" kommer skicka bilden till alla i Bertas skola om inte Berta ställer upp på mer vågade bilder. Berta gör som hon är tillsagd... Osv.

Så. Bertas föräldrar har varnat Berta för det de vet kan vara faror, men kan tyvärr inte förutse alla faror och därmed inte varna för alla faror. Det bästa vore givetvis att föräldrarna hade sagt "skicka aldrig några nakenbilder, inte till någon". Men även om de gjort detta, så kan ju faktiskt Berta ha litat så starkt på "Sigrid" att hon ändå hade gjort det... Som sagt: konsekvenstänket är inte utvecklat. Och det kan vara svårt att förutse för ett barn att andra "barn" kan använda bilden på fel sätt...

Men empatin brukar i regel vara utvecklad och empatisk förmåga bör hindra barn från att begå lagbrott mot andra barn.
Citera
2022-01-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Visst, men chansen att du blir rånad ökar avsevärt om du promenerar runt med exempelvis en rolex i ghettot, sent en kväll.

Det går inte att gå runt med attityden, blir jag rånad är det bara rånarens fel. Moraliskt fel, javisst, men lite eget ansvar har man.

Jämför du rån med våldtäkt nu?

Jag skulle nog förr vilja jämföra förnedringsrån med våldtäkt i så fall.
Anser du att de som utsatts för förnedringsrån har "lite ansvar" för att de blev utsatta för det?

Någonstans måste du förstå att både våldtäkt och förnedringsrån handlar om att via förnedring (våldtäkt är också ett sätt att förnedra sitt offer på) uppnå känsla makt och kontroll. Sex är sekundärt i våldtäkt. Så det är inte rollexklockan/inte sexet som är det primära de vill åt. Utan det är att få förnedra offret, få känsla av makt och kontroll, de primärt är ute efter. Sexet och rollexklockan är sekundärt. Dvs.: de hade förnedringsrånat en person även om denna hade en vanlig klocka/våldtagit en kvinna även om hon hade polotröja, hoodie och bylsiga byxor på sig och de var på väg till ICA en vanlig onsdag vid klockan 18 på kvällen.

Det är förövarmentaliteten hos förövaren som gör att brott sker. Denna förövarmentalitet bär faktiskt inte offret ansvar för.
Citera
2022-01-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Ja, och "våldtäkter" sker för att det finns en offermentalitet, inbillningssjuka, folk med skev verklighetsuppfattning, autism och kluster b-diagnoser osv.
Vi är olika och hela spektrat finns där för att "vi" ska kunna kalla oss normala.
Det normala är ett genomsnitt och vi beivrar dem som kliver för långt ut på kanterna.

Vi är en släkt med apor och vår hjärna agerar på impulser.
Det kan varken du eller jag göra något åt, men vi kan säga vad vi tycker och tror är en acceptabel nivå. Men vi kommer aldrig kunna stävja allt vi anser är övergrepp. För det räcker inget rättssystem till.

Så, vi är utlämnade åt att ta hand om oss själva.
Jag vet att väldigt många känner oro för att ta ansvar för sitt eget liv, men det finns inga andra sätt.

Nej, våldtäkter sker för att det finns en förövarmentalitet hos den som våldtar. Jag skulle aldrig för mitt liv kunna våldta en annan människa. Dels vet jag att det är väldigt fel att göra det, dels har jag empatisk förmåga, dels så vill jag inte ha sex med någon som inte vill (totalt avtändande).

En förövare däremot har inga problem med att vare sig bryta mot lagen eller att skada en annan person. Den blir inte avtänd av offrets ovilja.
Citera
2022-01-26, 20:19
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, våldtäkter sker för att det finns en förövarmentalitet hos den som våldtar. Jag skulle aldrig för mitt liv kunna våldta en annan människa. Dels vet jag att det är väldigt fel att göra det, dels har jag empatisk förmåga, dels så vill jag inte ha sex med någon som inte vill (totalt avtändande).

En förövare däremot har inga problem med att vare sig bryta mot lagen eller att skada en annan person. Den blir inte avtänd av offrets ovilja.
Nej, det vanligaste scenariot för våldtäkt är troligen detsamma som för stöld.
Det ges ett tillfälle där man tror sig kunna komma undan med det. Typ fylla eller obevakat ögonblick.

Kvinnor i Sverige har inte övervakare eller "burka", för att svenska tjejer är självständiga och tar eget ansvar.

Men gör de det?
Inte alla.
Och över 40 000 aborter visar lite samma sak.
Citera
2022-01-26, 20:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Fö, om vi bortser från den andel av nackenbilder som skickas på uppmaning, har pojkarna och deras ”toxiska maskulinitet” rätt i att flickor inte borde skicka nackenbilder på eget initiativ?

Flickor borde inte skicka nakenbilder och pojkar borde inte sprida bilder vidare utan upphovsmannens godkännande.

Det sista är dessutom ett brott som man kan bli straffad för.

Jag tror att föräldrar informerar sina döttrar om att inte skicka nakenbilder. Och jag tror att föräldrar informerar sina pojkar om att det är olagligt att sprida bilder utan upphovsmannens godkännande.

Men sen finns det dysfunktionella familjer som inte fungerar så. Döttrarna och sönerna får inte denna informationen. Sen kan det finnas invandrarfamiljer som inte ens vet om detta, att det tex är ett brott att sprida vidare bilder, de kan kanske inte ens tillräcklig svenska för att tillgodose sig sådan här information. Så där får döttrarna och sönerna inte heller denna informationen. Sen finns det vuxna män (och kvinnor) som jagar barn på nätet och hur lätt är det inte för en vuxen människa att manipulera ett lättpåverkat barn/tonåring? Osv.

I den perfektaste av världar hade alla barnen i Sverige vuxit upp i varma kärleksfulla hem där föräldrarna vägledde och guidade barnen genom livet med trygg och fast hand. Men vi lever inte i den världen.
Senast redigerad av Jenny9 2022-01-26 kl. 20:25.
Citera
2022-01-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Så killar tycker att tjejer ska ha egenansvar.

Det var det FÖRJÄVLIGASTE

Om du ger mig ditt bankomatkort och koden till bankomatkortet för att du litar på mig och på att jag bara tar ut 500 som jag sagt att jag ska göra. vi har en muntlig överenskommelse. Och det du tagit ansvar över är att lita på mig.

Men så visar det sig att jag är en total knäppgök som tar ut 10 000 på ditt bankomatkort och sedan lämnar kortet till mina polare och säger "ta ut vad ni vill på kortet" och de gör det. Och vi sitter och skrattar åt dig och åt hur jädra naiv du är som litade på mig. Vi sprätter upp alla dina pengar som du har på kortet. Vi bjuder tom. din partner på några bärs (för dina pengar) och raggar sedan på din partner.

Vi har nu gjort oss skyldiga till lagbrott. Och det är vårt ansvar, inte ditt. Eller anser du att du skulle vara sniken och misstänksam mot mig?
Citera
2022-01-26, 20:28
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det ges ett tillfälle där man tror sig kunna komma undan med det. Typ fylla eller obevakat ögonblick.

Så du tänker dig att alla män är potentiella våldtäktsmän bara tillfälle ges?
Citera
2022-01-26, 20:32
Medlem
Citat:

Kvinnor i Sverige har inte övervakare eller "burka", för att svenska tjejer är självständiga och tar eget ansvar.

Men gör de det?
Inte alla.
Och över 40 000 aborter visar lite samma sak.

Alltså: förövarmentalitet. Om man begår ett lagbrott mot någon, för att man tror sig kunna komma undan med det, så har man förövarmentalitet och empatistörning.
Citera
2022-01-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Om kvinnor slutade bete sig som luder så hade antalet sexbrott minskat. En enkel sanning, men ack så svår för sådana som dig att ta till dig då hela din skalle är fylld med lika delar manhat, bitterhet och marxistiska knasteorier.

Varför skulle andelen sexbrott minska om kvinnor slutade agera som luder? Jag tafsar inte för att en kvinna är lättklädd eller slampig. Inte heller våldtar jag henne.
Det där låter inte särskilt logiskt att det är kvinnors luderbeteende som får män att begå brott. Snarare att det är män som har låg eller ingen respekt för varken lag eller individ som ligger till grund för deras brottslighet.

Ditt resonemang är att tillfället gör tjuven. Men du ska inte behöva ha allt bakom lås och bom för att folk ska kunna sköta sig. Vilket egentligen inte ens handlar om att folk sköter sig utan bara att dom inte har tillfälle att missköta sig. Det är inte de samhället vi vill ha. Vi vill ha det där samhället där du inte låser dörren om dig när du drar hemifrån för det kommer ingen och rånar dig. Det är ju de samhället vi alla saknar. Eller hur?

Nog för att det finns utrymme för kvinnor att förbättra sig på, men det gör det för män också.
Citera
2022-01-26, 20:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Varför skulle andelen sexbrott minska om kvinnor slutade agera som luder? Jag tafsar inte för att en kvinna är lättklädd eller slampig. Inte heller våldtar jag henne.
Det där låter inte särskilt logiskt att det är kvinnors luderbeteende som får män att begå brott. Snarare att det är män som har låg eller ingen respekt för varken lag eller individ som ligger till grund för deras brottslighet.

Hmm, du är medveten om att där finns vissa mer framträdande ”personlighetstyper” som utsätts för sexualbrott?

Alkohol/drogmissbruk
Multipla sexpartners
Psykisk ohälsa
Dvs
Risk behaviouers.

Det är inte så att när du tittar bland utsatta för sexualbrott så är det en ”perfekt representation” av befolkningen på något sätt du får.

Citat:
Ditt resonemang är att tillfället gör tjuven. Men du ska inte behöva ha allt bakom lås och bom för att folk ska kunna sköta sig. Vilket egentligen inte ens handlar om att folk sköter sig utan bara att dom inte har tillfälle att missköta sig. Det är inte de samhället vi vill ha. Vi vill ha det där samhället där du inte låser dörren om dig när du drar hemifrån för det kommer ingen och rånar dig. Det är ju de samhället vi alla saknar. Eller hur?

Tror man får acceptera att där finns ”rovdjur” även bland människor, i samhällen som är som du beskriver brukar dörrar låsas och vapen plockas fram när rovdjuren går till angrepp.

Citat:
Nog för att det finns utrymme för kvinnor att förbättra sig på, men det gör det för män också.

Tex att inte skicka nakenbilder? Även om lagen borde skydda dina bilder från spridning
Citera
2022-01-26, 21:18
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag frågar aldrig.
Jag kommer aldrig fråga.
Då låter jag hellre bli för är det något jag ärt mig, är det "never stick your dick in crazy!.
Jag har ett antal "shittest" jag gör när jag pratar med kvinnor och visar de någon som helst tendens att vara feminister, blir det inga fler dejter.

Japp, never ever.. så lever även jag och att det finns gott om kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in