Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-28, 15:35
Medlem
Som en tidigare skribent skrev,

Det är rea på börsen, det är bara att handla.
Citera
2022-01-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Han åsyftar säkerligen privatpersoners lånegrad vilket i sig inte säger särkilt mycket utan att ta skuldkvoten i beaktande. Dock hamnar vi högt även där.

Personligen är jag inte särskilt oroad, vi vet sedan länge att det har varit mer lönsamt att investera pengar än att betala av billiga lån. Många av oss har idag betydligt högre tillgångar än skulder och skulle det bli mer lönsamt att betala av lånen så tror jag vi snabbt skulle se Sveriges lånegrad sjunka.

Vad som sker just nu är antagligen att marknaden justerar sig till den nivå den borde ligga på utan alla statliga pengar som tillkommit under pandemin. Den bästa indikatorn lär ju vara de rapporter som kommer in just nu och de flesta ser ganska stabila ut. Många orderstockar för framtiden ser bra ut etc. Sedan att det finns små misslyckade människor i trådar sin denna och som går igång på att skrämma folk är ju mest tragiskt.
Givetvis, det gör jag också.
Citera
2022-01-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Vad är din poäng?
Förmodligen denna:

"In the 1920s, Durant became a major "player" on Wall Street and on Black Tuesday joined with members of the Rockefeller family and other financial giants to buy large quantities of stocks, against the advice of friends,[6] to demonstrate to the public their confidence in the stock market. His effort proved costly and failed to stop the market slide. By 1936, Durant was bankrupt."

https://en.wikipedia.org/wiki/William_C._Durant#Wall_Street_and_later_years
Citera
2022-01-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Många som vill mata trollet, 😁.
Vilka börsbolag jag tror kommer att gå bra på 5 års sikt?
Antagligen över 90% av dem till skillnad mot alla räntekonton och vanliga bankkonton som med 100% sannolikhet kommer att ge ca 0.000001% avkastning på 5 års sikt.
Blir intressant att jämföra mot guld.
Citera
2022-01-28, 16:19
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Som en tidigare skribent skrev,

Det är rea på börsen, det är bara att handla.

Är det inte bättre att vänta till det att den fallit mer?
Citera
2022-01-28, 16:48
Medlem
Vilken krasch?
Citera
2022-01-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Är det inte bättre att vänta till det att den fallit mer?

Lycka till att tajma botten. När det väl vänder kommer det att gå fort. Och väntar man för länge så är investeringsögonblicket borta.

Enligt mig så är den bästa strategin över tid (decennier) att investera 10 % av lönen varje månad. Man slutar bry sig om fluktuationerna på marknaden.
Senast redigerad av E-pluribus-unum 2022-01-28 kl. 17:01.
Citera
2022-01-28, 17:16
Medlem
hazey1526s avatar
Varför faller kryptovalutorna också?
Citera
2022-01-28, 17:31
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Varför faller kryptovalutorna också?
För att det är ett luftslott med ponzi-tendenser. Krypto har blåsts upp av billiga krediter och MEME/YOLO investerare som nu har allt mindre pengar att röra sig med.
Citera
2022-01-28, 17:50
Medlem
Kan någon förklara hur aktiemarknaden kan krascha om man fortsätter hålla räntorna orimligt låga (som nu) ?
Citera
2022-01-28, 18:07
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Om man har 10% inflation så kommer räntorna att bli 6-8% och man kan lika bra ha sina pengar cash på ett konto istället för apples avkastning 0.8%. Så var det på 1980/90-talet i Sverige. Det är helt unika tider just nu med noll-räntor.
Nja, det som är unikt nu, är att vi har inflation med på 10%, medan kpi är typ 2%.

Man ljuger alltså. Sedan får vi se hur börsen går. Jag skulle inte vilja ha pengarna i något som gått upp typ 200% de senaste åren.
Citera
2022-01-28, 18:09
Man kan se ljuset i tunneln på NASDAQ idag. Nästa vecka kommer den stora uppgången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in