2022-01-28, 14:56
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Öhhh? Vadå? Menar du att halva befolkningen är infekterade av viruset just nu?

Det är iofs rätt troligt, om inte mer, men det jag menade är att cirka 50% av testerna ger positivt utslag.
Citera
2022-01-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det är iofs rätt troligt, om inte mer, men det jag menade är att cirka 50% av testerna ger positivt utslag.

Det är inte alls troligt att 50% år infekterade av viruset samtidigt, möjligtvis 5% kanske eller några procentenheter lägre.
Citera
2022-01-28, 15:02
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du tar verkligen priset som trådens struts. Snacka om att ducka för verkligheten.

För att jag påstår att man kan dö av annat än covid?

Jag förstår att det är jobbigt för dig att höra, men alla måste förr eller senare lära sig om döden. De flesta gör det vid 3-4 års ålder. Att du fortfarande inte gjort det vid 70 är fascinerande, men bättre sent än aldrig antar jag.

Den där siffran på 77 personer var dessutom en missuppfattning, men eftersom det passade din världsbild så köpte du den förstås rakt av utan att blinka.
Citera
2022-01-28, 15:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
För att jag påstår att man kan dö av annat än covid?

Jag förstår att det är jobbigt för dig att höra, men alla måste förr eller senare lära sig om döden. De flesta gör det vid 3-4 års ålder. Att du fortfarande inte gjort det vid 70 är fascinerande, men bättre sent än aldrig antar jag.

Den där siffran på 77 personer var dessutom en missuppfattning, men eftersom det passade din världsbild så köpte du den förstås rakt av utan att blinka.

Jag tror inte att officiella siffror från våra myndigheter är en "missuppfattning", bara föra att du av någon anledning har fått för dig att ingen dör av Covid19.
Citera
2022-01-28, 15:05
Medlem
Citat:

Och merparten som testar sig hör ju det av en anledning. Dom har symtom.
Då blir ju även hit-rate rätt så hög.
Citera
2022-01-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi har ett mycket smittsamt virus i omlopp som inte tycks hindras av tidigare infektioner eller vaccinationer. Regeringen vidtar heller inga reella åtgärder för att hindra smittspridningen. Det mesta löper på som vanligt. Frånsett rekommendationen om hemarbete ser jag egentligen ingenting i något åtgärdspaket som har reell påverkan på smittspridningen. Exempelvis håller alla skolor öppet precis som vanligt.
Vården har redan problem med att folk sjukskriver sig för lite lätt hosta, vilket reglerna gör gällade, och du ser alltså fortsatt skolstängningar som ett rationellt alternativ?
Citera
2022-01-28, 15:10
Medlem
Kan någon förklara för mig varför Sverige har ca 5 500 dödsfall i covid-19 under 2021 år och samtidigt ingen överdödlighet under 2021 år?!?

Samma situation under hela pandemin – Sverige hade överdödlighet med 7 000 dödsfall bara under 2020, men registrerade 15 820 dödsfall från covid-19...
Citera
2022-01-28, 15:11
Medlem
Många som är verklighetsfrämmande här. Sannolikt finns bland dem många som inte fattat konsekvenserna med den rådande pandemin. Bland dessa även förnekare av förintelsen!
Citera
2022-01-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nästan lika många covid-döda nu som förra året i slutet av Januari.

Hur räknar du då?
Citera
2022-01-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vilken sorts människor är det som mår dåligt nu? Ovaccinerade? Eller vaccinerade med genombrottsinfektion? Vaccinerade med 2 doser, men som inte har hunnit få 3:e dosen ännu?

Jag håller med om att det inte ser bra ut. Jag har trott att vi skulle kunna återgå till ett mer normalt liv inom närmaste framtiden. Men för att det ska vara möjligt, så behöver kurvorna vända neråt.

Kollar man på antalet så är det nog mestadels vaccinerade.

Som genom hela pandemin så är det de äldre som får "dra det tunga lasset".

66% av de som rapporterades avlidna denna vecka var över 80 år. 86% är över 70 år.

Det som förundrar mig lite är hur vaccineringsgraden sjunker lite på de äldsta.

https://experience.arcgis.com/experience/6df5491d566a44368fc721726c274301

70-79 år - 94,3% vaccinerade med 2 doser.
80-89 år - 93,9% vaccinerade med 2 doser.
90+ år - 89,9% vaccinerade.

Fler än var tionde person över 90 år glider alltså omkring i samhället (relativt sett) utan att ha vaccinerat sig.

Då undrar man vilka dessa är? Är det mestadels såna som bor hemma fortfarande eller är det boende på SÄBO? Hur funkar det på t ex SÄBO och demensvården - de som går att prata med går ju att få ett samtycke till vaccin men det finns ju i princip okontaktbara på t ex demensboende - hur görs där?
Citera
2022-01-28, 15:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Kan någon förklara för mig varför Sverige har ca 5 500 dödsfall i covid-19 under 2021 år och samtidigt ingen överdödlighet under 2021 år?!?

Samma situation under hela pandemin – Sverige hade överdödlighet med 7 000 dödsfall bara under 2020, men registrerade 15 820 dödsfall från covid-19...

Beror på hur du definierar övertydlighet, samt hur andra sjukdomar utvecklats under pandemin. De smittskyddsåtgärder som vidtagits med anledning av Covid19 har ju även minskat dödligheten i influensa och vinterkräksjuka. Säkerligen en del RS-fall. Tom antalet avlidna i trafiken lär ju ha minskat med anledning av att folk kör mindre bil.
Citera
2022-01-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole

För att det främst äldre personer som avlider i Covid 19 som med stor sannolikhet skulle avlidit av influensa, vinterkräksjuka, lunginflammation, värmeslag, organsvikt och olika typer av infektioner under året i alla fall.

Behöver inte vara samma människor hellre utan en kombination där vissa dör i Covid 19 men andra som skulle ha avlidit statistiskt sett klarat sig för att andra sjukdomar inte spridits lika mycket bland äldre denna period pga bättre hygienrutiner och besöksförbud på äldreboenden och äldre träffar inte yngre släktingar så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in