2022-01-28, 14:31
Medlem
outoftheblues avatar
På Nya Zeeland uppmanas många isolera 24 dagar även om de inte är smittade. Det räcker att någon i samma hushåll smittats. Den smittade måste isolera minst 14 dagar, och blir fri då bara efter att ha testat negativt i 72 timmar.

Men eftersom personer i samma hushåll riskerar smittas senare av den först smittade måste de isolera ytterligare 10 dagar för att vara på den säkra sidan, även om de inte smittats, och oavsett om de trippelvaccinerats.

Folk oroar sig över hur de ska klara sig ekonomiskt. Man får inte lämna hemmet, uppmanas hålla 2m avstånd inom hemmet, sova i separata rum och minimera tiden i gemensamma utrymmen.

I 24 dagar alltså, trots att man inte är smittad ens.

Dessa regler kommer alltså samtidigt som det på annat håll börjat uppmärksammas hur viktigt utomhusvistelse i dagsljus är för hälsan. 24 dagar utan annat än motion hemma inomhus, om man har oturen att bo i lägenhet. Måste finnas många som har det sämre ställt eller av andra skäl bor litet och enkelt som inte har så stora ytor att röra sig på.

Jag slås av hur ohälsosamt detta är. På så många plan. Oro för ekonomin, påfrestningar som kommer av att nötas mot varann 24 dagar utan minsta paus, avsaknad av utomhusvistelse om man inte har egen trädgård.

Allt detta för att NZ vill skjuta upp det oundvikliga, då de ändå räknar med att drabbas av utbredd omikronsmitta förr eller senare.
The isolation period for Covid-19 cases in the community is at least 14 days, including 72 hours symptom-free,' the instructions say.

'Your household members will need to remain in isolation for at least 10 days after you have been released as a case. This means they will need to be in isolation for longer than you.'

As news spread about the rule this week, many Kiwis were quick to speculate over whether it could be a mistake.

However, the government says that the confusing isolation rule was not a mistake, and that household close contacts are required to isolate for 24 days.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-28 kl. 14:41.
Citera
2022-01-28, 14:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Oj! Det var en oväntat brutal siffra, med tanke på onsdagens höga siffra. Efter onsdagen så borde det inte har funnits kvar några dödsfall som hade samlats på hög.

Vad är det som gör att siffrorna ökar så kraftigt nu?

Det gör de inte. Det var en missuppfattning. Läs Kalmar2004:s inlägg på förra sidan.
Citera
2022-01-28, 14:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hehe, det var nog jag själv som gissade på det . Ev kan det vara så, eller så är det inte riktigt samma grupper som är smittade just nu jmf med dig n grupp som riskerar att hamna på IVA (av diverse andra orsaker). Eller en kombination .

Dumt, förlåt!

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är förstås smittspridningen. Omikron må vara mildare för en del, men det är fortfarande en svår sjukdom. Folk dör av Omikron också. Facebook fylls av inägg kring folk som mår skit just nu. Sedan är det en eftersläpning vad gäller smitta, sjukdom, sjukhusvistelse och död. Jag tycker inte det ser bra ut nu.

Alltså, alla jag känner är antingen själva sjuka eller i familjekarantän, eller har smittan på jobbet, i barnens skola eller barnens dagis. Smittan måste vara oerhört utbredd nu! Jag verkar dock ha klarat mig, jag fick äntligen min tredje spruta i fredags, och har inga symptom, så jag bör vara över bäcken nu. Trots ett par riskanta upplevelser den sista tiden...
Citera
2022-01-28, 14:34
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Vilka restriktioner?

Vaccinpassen bl a
Citera
2022-01-28, 14:34
Medlem
Nästan lika många covid-döda nu som förra året i slutet av Januari.
Citera
2022-01-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Oj! Det var en oväntat brutal siffra, med tanke på onsdagens höga siffra. Efter onsdagen så borde det inte har funnits kvar några dödsfall som hade samlats på hög.

Vad är det som gör att siffrorna ökar så kraftigt nu?

Smittspridningen är enorm. Svårare att skydda riskgrupperna då.
Citera
2022-01-28, 14:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

Öh, nej. Det är ca 25% av vad det var I slutet av januari 2021
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det var en ovanligt hög "fredagssiffra" men "tisdagssiffran" var ovanligt låg denna vecka.

Denna vecka rapporterades det 19 dödsfall på Tisdagen.

Veckan innan var det 45 dödsfall på tisdagen och veckan innan det var det 55 dödsfall.

Kollar man bara rapportdatum så ser det inte så farligt ut - ingen större ökning per vecka.

Vecka 2 - 143 rapporterade dödsfall.
Vecka 3 - 173 rapporterade dödsfall
Vecka 3 - 189 rapporterade dödsfall

Tack för sammanställningen!

Ökningen per vecka har alltså inte varit jättestor jämfört med närmast föregående veckor. Men jämfört med senare delen av december så är ökningen stor.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Det är förstås smittspridningen. Omikron må vara mildare för en del, men det är fortfarande en svår sjukdom. Folk dör av Omikron också. Facebook fylls av inägg kring folk som mår skit just nu. Sedan är det en eftersläpning vad gäller smitta, sjukdom, sjukhusvistelse och död. Jag tycker inte det ser bra ut nu.

Att folk skulle dö av omikron har du inga som helst belägg för.

Och gör man det får man vara i sanslöst dåligt skick först, med tanke på hur milt det är. Och då kan man inte sägas dö AV det heller.

Många länder har nu börjat inse vilken harmlös tramsförkylning detta är och har därför avvecklat restriktionerna.
Citera
2022-01-28, 14:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

På presskonferensen igår så sa ju socialstyrelsen att viruset återigen letat sig in på säbo, hemtjänst mm och det var en explosiv utveckling där så kanske inte så konstigt? Tragiskt dock, det var de som skulle skyddas.

https://www.youtube.com/watch?v=p9e-ftG-Km8

Tid: 18:50 ca.
Citera
2022-01-28, 14:40
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:

Nej det ser inte bra ut! Varför ser det inte bra ut vad kan det bero på är det foliehattarnas fel eller konspirationsteoretikernas fel eller de ovaxade? Börjar man inte resan från Davos så är det väldigt svårt att förstå vad som händer just nu för den oinvigde.
Citera
2022-01-28, 14:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Nej.

Lika många döda som "testat positivt" en viss tid innan möjligtvis, men det är en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in