2022-01-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Läs frågan och svara på den du istället, observera att jag skriver OM hon idag backar ur, cad som skett innan är inte aktuellt för min fråga här och nu!

- DVS OM EBBA IDAG!!! SKULLE BACKA UR HUSAFFÄREN TROR DU DÅ PÅ FULLT ALLVAR ATT INTE ADVOKATERNA SKULLE KUNNA LÖSA DET PROBLEM SOM UPPSTÅR MED OLIKA INGÅNGNA AVTAL?

Baserad på hur det gått hittils, så hade esb ombud gjort saken komplicerad i onödan.
2022-01-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nu tar du väl i så du spricker. Visst är det så att praxis är att om kontrakt bryts så ska säljaren ersätta köparen. Tänker du att Ebba ska välja att flytta från Uppsala kommun om hon inte flyttar in i Esbjörns hus? Var närheten till barnens pappa plötsligt inte viktig då?Att du dessutom forutspåt att hon ska flytta elpris område tyder på att du tänker hon ska flytta långt. Du får ursäkta, men du tycker jag verkligen att Ebbas hävdan att hon strider för huset på grund av sina barn faller ganska platt. Jag tänker vidare att det är bättre barnen går i skolan, där långtbortigenom, där Ebba bor. Men hur länge tycker du annars att det är rimligt att Esbjörn tvingas ersätta Ebba. Tills barnen är 21? Och ska han stå för Ebbas ökande resekostnader till hon är 65?

Sådana dumheter till krav kan givetvis skrupellösa snåljåpar ägna sig åt. Men frågan är hur det främjar trovärdigheten för Ebba.
Ja praxis är att säljaren ska ersätta KOSTNADER SOM UPPSTÅR... Och i det ingår självklar - som praxis - utgifter för ett kompensationsboende, och om detta är dyrare, ja då är det säljarens problem. Inte köparens, då köparen - enligt praxis - ska hållas skadelös.
2022-01-28, 10:35
Medlem
Citat:
Läs frågan och svara på den du istället, observera att jag skriver OM hon idag backar ur, vad som skett innan är inte aktuellt för min fråga här och nu!

- DVS OM EBBA IDAG!!! SKULLE BACKA UR HUSAFFÄREN TROR DU DÅ PÅ FULLT ALLVAR ATT INTE ADVOKATERNA SKULLE KUNNA LÖSA DET PROBLEM SOM UPPSTÅR MED OLIKA INGÅNGNA AVTAL?
Skrik lagom. Vad är det för fel på dig?
Läs i tråden så fattar du.

Affären är redan gjord. Isåfall blir det att göra en ny affär där han köper tillbaka fastigheten.

Tror du på allvar att nån vill gå in i en fastighetsaffär med Esbjörn och hans track record? Sedan ska han väl ha medel för det, nåt lån lär han ju inte få.
2022-01-28, 10:37
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Baserad på hur det gått hittils, så hade esb ombud gjort saken komplicerad i onödan.
Fast hittills har ju enda lösningen från Ebbas sida varit att Esbjörn ska ge sig och hålla käften.
2022-01-28, 10:45
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Skrik lagom. Vad är det för fel på dig?
Läs i tråden så fattar du.

Affären är redan gjord. Isåfall blir det att göra en ny affär där han köper tillbaka fastigheten.

Tror du på allvar att nån vill gå in i en fastighetsaffär med Esbjörn och hans track record? Sedan ska han väl ha medel för det, nåt lån lär han ju inte få.
Ha Ha Ha, roligaste rådet i dag!!!!

Läs tråden så fattar du.

Nej du, denna tråd fattar man ingenting av att läsa. Om någon skulle komma in ny i denna tråd och läsa från inlägg ett och framåt så är det inte förståelse som skulle vara det som uppstod.

Så du menar indirekt att Ebba inte bör låta affären gå tillbaka/ låta Esbjörn köpa tillbaka huset, på grund av att han stred för det när Ebba stämde honom?

Fantastisk slutsats, fantastiskt! Snipp, slapp, snut och så fick Ebba behålla huset till slut. Kommer det plötsligt att trollas bort att det står en krossad gammal man på andra sidan då?
2022-01-28, 10:45
Medlem
Citat:
Fast hittills har ju enda lösningen från Ebbas sida varit att Esbjörn ska ge sig och hålla käften.

Förutom det har inte varit så.
2022-01-28, 10:47
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

Nu tar du väl i så du spricker. Visst är det så att praxis är att om kontrakt bryts så ska säljaren ersätta köparen. Tänker du att Ebba ska välja att flytta från Uppsala kommun om hon inte flyttar in i Esbjörns hus? Var närheten till barnens pappa plötsligt inte viktig då?Att du dessutom forutspåt att hon ska flytta elpris område tyder på att du tänker hon ska flytta långt. Du får ursäkta, men du tycker jag verkligen att Ebbas hävdan att hon strider för huset på grund av sina barn faller ganska platt. Jag tänker vidare att det är bättre barnen går i skolan, där långtbortigenom, där Ebba bor. Men hur länge tycker du annars att det är rimligt att Esbjörn tvingas ersätta Ebba. Tills barnen är 21? Och ska han stå för Ebbas ökande resekostnader till hon är 65?

Sådana dumheter till krav kan givetvis skrupellösa snåljåpar ägna sig åt. Men frågan är hur det främjar trovärdigheten för Ebba.

Så länge som kostnaden är verifierbar, kvantifierbar och rimlig så skall givetvis Esbjörn stå för den.

Hypotetiska resonemang om vart hon skulle ha flyttat istället tillför inget i tråden och du gör dig bara löjlig.

Ebba har köpt ett hus av Esbjörn, bättre att du förlikar dig med det.
2022-01-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ha Ha Ha, roligaste rådet i dag!!!!

Läs tråden så fattar du.

Nej du, denna tråd fattar man ingenting av att läsa. Om någon skulle komma in ny i denna tråd och läsa från inlägg ett och framåt så är det inte förståelse som skulle vara det som uppstod.

Så du menar indirekt att Ebba inte bör låta affären gå tillbaka/ låta Esbjörn köpa tillbaka huset, på grund av att han stred för det när Ebba stämde honom?

Fantastisk slutsats, fantastiskt! Snipp, slapp, snut och så fick Ebba behålla huset till slut. Kommer det plötsligt att trollas bort att det står en krossad gammal man på andra sidan då?
Nu hade du otur.
Att hon stämde honom var för att han vägrade fullfölja en överenskommen affär. Han vägrade t.o.m. att ställa upp och förklara varför han ville ångra sig. Han gjorde allt för att försvåra ens en annan utväg. Men det vill du inte notera.

Det är pga hans ideliga ångrande av redan gjorda överenskommelser som jag tror att ingen vill göra affär med honom efter det här. Det har t.o.m. myntats ett begrepp, att Esbjörna. Och innan du börjar klaga så var det Hanif Bali som lär ha myntat det.
2022-01-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Nej då. Han hittar nog på nåt sätt att fortsätta mjölka Esbjörns (eller någon annans) pengapung.

Citat:
Källa på det?

Ordet "nog" (fetat i citatet) visar att det är mitt eget antagande och inget jag behöver källbelägga.

Du själv har f.ö. tvärsäkert påstått att binninge utsetts till juridiskt ombud av ett försäkringsbolag. Kan du tala om vilket försäkringsbolag och vilket/vilka mål ? Gärna med källhänvisning.
2022-01-28, 11:30
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Äntligen ett någorlunda ärligt svar, dvs Ebba kan backa ur!
Advokaterna kan lösa problen vilka uppstår med skrivna avtal!
Sen om det kostar en miljon eller ngt sådant för Esbjörn var och är inte min fråga!

Givetvis så kan Ebba sälja huset till Esbjörn, det finns inget lagligt hinder mot detta.

Precis som att det krävs att man är minst två parter när man dansare tango så gäller detsamma vid fastighetsaffärer. Jag har inte sett någon önskan ifrån Esbjörn att han har velat att köpa huset efter förlikningen, ej heller att Ebba har uttryckt någon önskan om att sälja.

Om ingen av parterna har uttryckt något önskemål så är det väl inget att hetsa upp sig över och frågan ligger väl på ungefär samma nivå som om du hade frågat om man får ha julgardiner ända till påsken.
2022-01-28, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Stämningsansökningar, är sällan några "kärleksbrev", Det är rak, juridisk, kommunikation så att inget skall kunna missförstås

Möjligen blev de arga för att Ebba inte blev mör och gav sig trots att de gått till media..

Betänk nu att det är Brännström som är i farten.
Betänk även att den genomgående vinkeln i hans artiklar i ärendet är att det är synd om Esbjörn och Ebba är elak.

Majoriteten av läsarna har förmodligen aldrig sett en stämningsansökan och tycker såklart att de fullkomligt korrekta formuleringarna i den är jättehårda och fyrkantiga.

Ja, juridiken kan låta hård, i många stycken.

Och det är ju just det; Ebba tar släggan och krossar bordet mitt i nyllet på Ebjörn direkt, med handskrivet brev och sedan hot om rättegång, hot stora kostnader för både det ena och andra.

Det är väl det som människor reagerar på i första hand; att Ebba direkt drar igång det på ett rent rättsligt plan. Hon visar tänderna direkt, och morrar.

I media svarar hon först nej på frågan om hon hotat att dra Esbjörn inför domstol, sedan "omformulerar hon stämningsansökan till att Esbjörn informerats om sina skyldigheter.

Ganska stor skillnad på vad hon i verkligheten gör och vad hon beskriver det som.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/

Att stämningsansökan dessutom är hård i tonen, och formulering som kan tolkas fritt som att Ebba skulle vara berdd att låta avtalet hävas om Esbjörn bara dök upp när hon försökt få kontakt, det ser jag som försök till att bygga lugtslott.

Det är hypoteser som är ingen vet vare sig vad Ebba hade för tankar och vilja och vad ett sådant möte skulle resultera i. Ebba har redan nu visat att hon aldrig skulle eller kommer att backa, vad som än händer.

Att Ebba försöker att vända på steken genom att fråga sig om hon skulle vara rättslös bara för att hon är politiker, är befängd.

Ingen påstår att någon ska vara rättslös.

Om man har agerat ärligt och varit "försiktig" vid köpet, då har man inget att oroa sig för.

Men det är just det, att Ebba vet att människor inte upplever att hon har agerat med varsamhet utan stövlar på i sina sjumila- stövlar, slår näven i bordet samtidigt som hon i media lägger upp det som berättar en "annan" historia.

Det människor reagerar mot är hennes hårda sätt att hantera situationen med en gammal man som har känt sig pressad och inte stått upp för sig själv. En person som har vissa kognitiva svårigheter och som har ångrat sig.

På det kommer sedan de hårda formuleringarna i stämningsansökan.
2022-01-28, 11:39
Medlem
Citat:
Det är inte Ebba som skrivit Jordabalken...
Det är såldes inte Ebba som styr hur affären ska genomföras eller avbrytas.
Ebba har inte sagt ett ord om hur - hon har bara följt vad som stipuleras i en av landets äldsta lagar.
Tänk vad enkelt det varit för alla om även Esbjörn följt lagen.
Men vad skulle du då ägnat ditt liv åt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in