Citat:
Ursprungligen postat av
smokeyeyes
Köpte nyligen Versace Eros Flame, ångrar mig som fan. Luktar gammal gubbe blandat med blatte dränkt i axe. Frän doft.
Blir alltid besviken. Alla parfymer inom rimligt pris luktar antingen gammal gubbe, svettig blatte eller WC-spray.
Jag vill ha en lite mer ungdomlig doft, gärna mjuk men samtidigt frisk. Ingen tung doft... vet inte vad man ska köpa för någon. Vet inte vad man ska undvika för noter heller för att inte få den där fräna äckliga gubbdoften.
Tror det är den där stereotypiska mansdoften alla herrparfymer har som jag ogillar. Vet ni vad det är för noter som ger den doften? Den som gör så att det luktar "man" som absolut inte finns i damparfymer?
Make up store sålde en parfym jag gillade, var ämnad för kvinnor egentligen men den hade en bra doft som fungerade på mig också. Lite citrus-aktig, mjuk och varm samtidigt. Finns inte längre, men var den enda parfymen jag verkligen gillat.
Här har jag 3 rekommendationer som absolut inte luktar gubbe.
Rasasi Hawas - Det är inte många som använder Rasasi hawas, dels för att det är svårt att få tag på, dels för att den kommer från Saudiarabien. Fastän denna parfym är från Saudiarabien har den inte kryddiga noter, vilket man kanske skulle förvänta sig av sådana parfymer. Denna parfym är 100% en vår/sommarscent och har en väldigt fräsch doft. Lite svårt att förklara men det luktar citrus och frukt, många säger att det luktar som icke-irriterande bubblegum. Den är inte unisex utan för män men den har absolut inte den gubb-doften, utan man ska ha denna om man är 18-25 år.
Jag köpte denna parfym blint eftersom jag litade på recensionerna och det är jag glad över att jag gjorde. Jag har fått oerhört många komplimanger där många sagt "vad gott du luktar!!". Detta är en vardaglig parfym och kanske ska användas som en signature scent. Många har också sagt att den är väldigt lik Invictus Aqua (som inte längre produceras). Den luktar väldigt gott men är inget man dreglar över så att säga.
Andra jag tipsar om som också gett mig mer komplimanger samt att de luktar bättre IMO men är lite dyrare:
Parfums de Marly - Layton (nischparfym), nog min favoritparfym i kallare väder. Äpple, kanel, vanilj. 15/10
YSL - Tuxedo - Vanilj, bergamot, viol - 10/10
(Däremot ska man kanske inte ha dessa två när det är väldigt varmt ute)
EDIT: Nu såg jag ju att du tyckte om mer citrus-aktiga dofter, men jag håller mig till Rasasi Hawas! Jag tror verkligen du skulle gilla den, den är inte för dyr men nackdelen kan vara att du inte kan testa den innan du köper. Men jag kan lova dig att du inte kommer ogilla den!
Jag har köpt ett flertal parfymer som jag tyvärr har köpt helt blint... hehe.
Däremot har jag köpt Mancera - Cedrat Boise, om du söker på den parfymen så har den fruktig/citrusdoft och jag kan återkomma med min åsikt om parfymen om du vill?