2022-01-27, 12:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Kontor kostar massor med pengar. Men de genererar nästan inga pengar.

Varför överhuvudtaget ha kontor? Välgörenhet?

Bankerna tjänar främst på bolån. Pengarna tickar in hela tiden. Folket älskar att betala räntor, och vill ogärna ens betala av sina lån. Några bankkontor behövs inte.

Tror snart de flesta kontor är borta, allt sköts online. Behövs inga personliga möten.

Allt kostar pengar, att igga kunderna och hänvisa dem enbart online - varför skall man då överhuvudtaget vara kund hos dem? Enda fördelen de har är att vara lokala, nära där de kan erbjuda snabb hjälp och med personligt möte.

Eftersom storbankerna är totalt värdelösa på det moderna fintech så avpolleterar de sig själva annars, lån kan man ta hos andra aktörer - det enda som binder kunderna idag är bankid egentligen.
Citera
2022-01-27, 13:28
Medlem
Men finns det inte idag en uppsjö av banker som aldrig haft ett fysiskt bankkontor? Tänker på Icabanken, Resursbank, Bluestep, Santander, Skandiabanken, Collektor för att nämna några . Eller dom kanske har i dom större städerna?
Har själv Handelsbanken och det funkar utmärkt med deras service online. Senast jag besökte deras fysiska kontor var nog 2006 tror jag.
Däremot, att använda deras uråldriga kortläsare med sladd (t.ex vid nytt bankid) fordrar ett stabilt psyke då felmeddelande är mer regel än undantag innan man blir inloggad. Kan ju i och för sig bero på att man så sällan använder dosan.
Citera
2022-01-27, 13:32
Medlem
BadPostures avatar
Kunderna väljer sannolikt bank primärt efter avgifter/räntesatser, inte efter servicenivå.

Det är ingen som vill betala för extra service (som alltid är dyr då lönekostnader är höga i Sverige). Om banken inte kan skjuta över den kostnaden på kunderna kommer de helt enkelt att minska servicen.

It only business
Citera
2022-01-27, 14:27
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är faktiskt tvärtom: banker har större juridiskt ansvar för icke-fysiska dataintrång och anstormningsattacker på tillgångskanalen via Internet, än vad de har för om någon bryter sig in i deras kontor eller bankvalv fysiskt.

Problemet tråden tar upp är dock på riktigt, och det är för att bankväsendet i sin traditionella form är döende. Nischbanker och krypto är det nya. Om tio år kommer en trad-bank som sysslar med aktiedepåer och kronor falla lika fort i relevans som en elektronisk skrivmaskin gjorde vid millenieskiftet.
Har de för höga kostnader och blir utkonkurrerade?

Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Kunderna väljer sannolikt bank primärt efter avgifter/räntesatser, inte efter servicenivå.

Det är ingen som vill betala för extra service (som alltid är dyr då lönekostnader är höga i Sverige). Om banken inte kan skjuta över den kostnaden på kunderna kommer de helt enkelt att minska servicen.

It only business
Att det finns personal som svarar i telefon i rimlig tid låter som småpengar. Särskilt numera när de flesta ringer banken betydligt mindre ofta än tidigare.
Citera
2022-01-27, 21:20
Medlem
Fuldamobiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Har de för höga kostnader och blir utkonkurrerade?

Att det finns personal som svarar i telefon i rimlig tid låter som småpengar. Särskilt numera när de flesta ringer banken betydligt mindre ofta än tidigare.

Tydligen inte småpengar att ha folk som svarar i telefon, inte i alla fall SEB.

Dom har numera 3 timmar och 50 minuters väntetid, innan man får tala med någon på telefonbanken.
Citera
2022-01-27, 22:43
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuldamobile

Dom har numera 3 timmar och 50 minuters väntetid, innan man får tala med någon på telefonbanken.
Ändå är det rimligen sänkta kostnader för den servicen om färre ringer. De har också sparat mycket pengar på nedlagda kontor.
Senast redigerad av pudellus 2022-01-27 kl. 22:48.
Citera
2022-01-27, 22:55
Medlem
Citat:

Var det runt 4h innan covid oxå? Med tanke på att SEBs telefonbanker har väldigt många anställda i en öppen kontorslösning, förmodligen inte dimensionerade för att hålla avstånd så är en av mina vilda gissningar att dom har stora bemanningsproblem just nu iaf.

Men det kanske varit så flera år?
Citera
2022-01-27, 23:24
Medlem
Mycket hårda ord, men få lösningar. Om man ska vara lite konstruktiv, hur ska bankerna få snurr på ett kontorsnät, där kostnader konstant stiger (hyror höjs, löner stiger osv), men där intäkterna sjunker (per kontor alltså) år för år? Banker får inte riktigt in fler av "rätt" folk genom dörren för att dom har flaggor, glass och ballonger utanför direkt.

Jag har tidigare jobbat på bank, och jag skulle gissa att långt över 90% av spontanärenden i kundtjänst är ärenden kunden ganska enkelt hade kunnat göra själv/något tidskrävande som ger 0 kr intäkt utan endast blir en kostnad. I regel kommer kunder som banken redan har väldigt dålig intjäning på in den vägen. "Bra" kunder har ändå bokade möten för sina ärenden.

Om man ser till storbankerna så sitter dom i en rävsax! Dom har ett stort, dyrt kontorsnät, gamla system jämfört med nya fintechbolagen, och ska samtidigt konkurrera om pris på alla enskilda produkter med nischföretag, bolån, sparande, pension, kort osv. Då hjälper det föga att ha ett kontor öppet 10-15...
Citera
2022-01-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Mycket hårda ord, men få lösningar. Om man ska vara lite konstruktiv, hur ska bankerna få snurr på ett kontorsnät, där kostnader konstant stiger (hyror höjs, löner stiger osv), men där intäkterna sjunker (per kontor alltså) år för år? Banker får inte riktigt in fler av "rätt" folk genom dörren för att dom har flaggor, glass och ballonger utanför direkt.

Jag har tidigare jobbat på bank, och jag skulle gissa att långt över 90% av spontanärenden i kundtjänst är ärenden kunden ganska enkelt hade kunnat göra själv/något tidskrävande som ger 0 kr intäkt utan endast blir en kostnad. I regel kommer kunder som banken redan har väldigt dålig intjäning på in den vägen. "Bra" kunder har ändå bokade möten för sina ärenden.

Om man ser till storbankerna så sitter dom i en rävsax! Dom har ett stort, dyrt kontorsnät, gamla system jämfört med nya fintechbolagen, och ska samtidigt konkurrera om pris på alla enskilda produkter med nischföretag, bolån, sparande, pension, kort osv. Då hjälper det föga att ha ett kontor öppet 10-15...

Exakt. Det finns ingen lösning. Iallafall ingen lösning på att vägen via bankkontor på ett "vänligt och rätt" sätt få fart i kassaflödet. Fysiska bankkontor är på väg ut. De har absolut noll funktion för den nya generationen. Lika döende som en elektronisk skrivmaskin, som sagt.
Citera
2022-01-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men finns det inte idag en uppsjö av banker som aldrig haft ett fysiskt bankkontor? Tänker på Icabanken, Resursbank, Bluestep, Santander, Skandiabanken, Collektor för att nämna några . Eller dom kanske har i dom större städerna?
Har själv Handelsbanken och det funkar utmärkt med deras service online. Senast jag besökte deras fysiska kontor var nog 2006 tror jag.
Däremot, att använda deras uråldriga kortläsare med sladd (t.ex vid nytt bankid) fordrar ett stabilt psyke då felmeddelande är mer regel än undantag innan man blir inloggad. Kan ju i och för sig bero på att man så sällan använder dosan.

Starta BankID programmet innan du loggar in, låt det laddas fullständigt, så får du inga felmeddelanden.
Citera
2022-01-28, 19:50
Medlem
Lillarapunzels avatar
Känner inte heller alls igen mig i den beskrivning som TS ger. Har varit kund hos Handelsbanken sedan jag föddes - bokstavligen. Har aldrig haft något som helst krångel med dem. Har jag haft enklare fråga eller mindre krångel har jag bara slängt iväg ett mail eller ringt, och alltid fått svar omgående. Vid större ärenden har jag alltid bekvämt kunnat vända mig till kontoret nere i centrum och fått mycket god service direkt där med.
Så att alla banker skulle fungera sådär dåligt stämmer verkligen inte.
Citera
2022-02-09, 08:31
Medlem
Citat:

Det beror på att svinen stängt ner vartenda kontor för att tjäna ännu fler miljarder på bekostnad av oss.

var själv i 95minuters kö ute på gatan för att komma in i deras skitiga bank.

Aldrig mer seb.(nordea och swedbank är lika äckliga)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in