• 3
  • 4
2022-02-09, 23:31
Medlem
Kontor och personal kostar pengar, när storbankerna skall konkurrera med aktörerna som saknar kontor blir det en sned konkurrens, skall bolånekunder betala för att kontoren skall hantera kontanter? En dyr och riskfylld hantering. Att bankerna ställer frågor och är misstänksamma beror på lagkrav, dessutom är det så att om en olaglig transaktion genomförs så är det inte kontoret eller banken som betalar böterna utan det är den tjänsteman som gör transaktionen som betalar privat. Ingen vågar ta den risken, så skäll på lagstiftningen i första hand. Vill du ha en lokal bank, låt då dina lån vara där också annars har vi snart bara digitala banker!
Ja jag har jobbat 36 år i storbankerna men jag har mina aktier i depå hos Avanza för de är enkla och billiga…
Citera
2022-02-09, 23:57
Medlem
[quote=Blatteman|79028925]
(och nej du vet inte vad ett riktigt stressigt jobb i verkligheten är)
/QUOTE]
Upplys mig gärna, eftersom du inte ville svara på det när jag frågade innan.
Citera
2022-02-10, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Om kontanterna försvinner så blir vi väldigt utsatta, Coop blev ju utsatta för dataintrång så kassorna blev låsta ett par dagar och sådant kommer bli vanligare och elsystemet kommer att gå ner då och då i framtiden (vi har galna politiker som styr). Så vi kommer att behöva alternativa sätt att betala = med kontanter...

Men kontanter hjälpte inte Coop när alla priser, rutiner och redovisning låg i kassan så butikerna fick hålla stängt.

Och elsystemet... ja, priserns var höga i december men var det någon om inte fick sin ström?
Citera
2022-02-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Du sitter och drömmer i din lilla bubbla med 0,1% av jordens befolkning bara för att du antingen är hjärntvättad av staten och bankerna att göra deras jobb och sen betala för det också så att de slipper ha anställd personal i sverige och kan tömma landet på pengar för massa lufttjänster och ta ränta på pengar de aldrig lånat ut och ta kortköpsavgifter och swishavgifter på vartenda köp 24h om dygnet.

Ja åsnor finns det gott om.

I resten av europas länder finns det bankkontor överallt och bankomater i vartenda hörn(ibland även under trd och mitt på en bro) och många frisörer,matställen,krogar,taxibilar,småbutiker,lo kalbussar osv tar ofta inte kort alls utan bara riktiga pengar.

....

i tyskland köper man ny mercedes med kontanter och alla seriösa bilhallar har sedelräknare.

i thailand köper man nya hus med kontanter osv.

8 av 10 köp görs med just kontanter i europa.

...

men du kanske jobbar på nån av finansinstituten eller bankerna.
Då förstår jag att du har ett egenintresse i att lura övrigt folk att sluta med kontanter.

Fel, jag sitter inte och drömmer. Jag håller även med om att bankerna borde sänka sina hanteringsavgifter för att kompensera för att det nu är kunderna som gör jobbet, istället cashar de bara in. Detta är givetvis fel.

Nej, 8 av 10 köp görs inte med kontanter i Europa. Kolla ECBs statistik. Även Tyskland som traditionellt varit väldigt kontantkära togs över i transaktionsvolym av kortköp förra året.

Asien har jag ingen aning om där kanske du har rätt.

Jobbar inte på finansinstitut eller bank, dock i annan industri som kan göra att jag har en hel del egenintresse av att kontanterna försvinner. Dock så tror jag att det är för allas bästa att det går åt det hållet (för det gör det, de kommer försvinna).
Citera
2022-02-10, 19:50
Medlem
Duerfs avatar
Det är inte så svårt att lista ut vad som gått snett.

1) Kundtjänst har hög personalomsättning då det är relativt låga löner och de som är driftiga vill söka sig vidare inom banken.

2) Covid-19 har ändrat kundernas sätt att kontakta banken, vilket har lett till ännu större press på kundtjänst då kunder har vant sig att sköta sina ärenden på distans.

3) Det är en ung personal så mycket vab och många sjukskrivningar, vilket har lett till väldigt hög frånvaro vilket sliter på övrigt personal vilket leder till sjukskrivningar.

SEB vill naturligtvis inte att kunder skall sitta i kö i fyra timmar. Swedbank vill inte att kunder skall vänta en vecka att få ok till ett bostadsköp. Det är djupt skadligt för varumärkena.
Citera
2022-02-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men kontanter hjälpte inte Coop när alla priser, rutiner och redovisning låg i kassan så butikerna fick hålla stängt.

Och elsystemet... ja, priserns var höga i december men var det någon om inte fick sin ström?

Fast det stämmer ändå inte.
de som hade manuella kassor tillexempel små coop butiker hadde öppet för kontantkunder på vissa orter fick jag höra.

cashguard är svårare om de lockat systemet centralt.
Citera
2022-02-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Fel, jag sitter inte och drömmer. Jag håller även med om att bankerna borde sänka sina hanteringsavgifter för att kompensera för att det nu är kunderna som gör jobbet, istället cashar de bara in. Detta är givetvis fel.

Nej, 8 av 10 köp görs inte med kontanter i Europa. Kolla ECBs statistik. Även Tyskland som traditionellt varit väldigt kontantkära togs över i transaktionsvolym av kortköp förra året.

Asien har jag ingen aning om där kanske du har rätt.

Jobbar inte på finansinstitut eller bank, dock i annan industri som kan göra att jag har en hel del egenintresse av att kontanterna försvinner. Dock så tror jag att det är för allas bästa att det går åt det hållet (för det gör det, de kommer försvinna).

Jag räknar självklart inte den tillfällig dippen eftersom tyska regeringen skrämde upp folk att betala med kort tillfälligt pga påhittad smitta från sedlar och masktvång osv.

jag räknar självklart under normalförhållanden.

i tyskland kan du förövrigt inte betala med kort på jättemånga ställen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in