Citat:
Ursprungligen postat av
Blatteman
Du sitter och drömmer i din lilla bubbla med 0,1% av jordens befolkning bara för att du antingen är hjärntvättad av staten och bankerna att göra deras jobb och sen betala för det också så att de slipper ha anställd personal i sverige och kan tömma landet på pengar för massa lufttjänster och ta ränta på pengar de aldrig lånat ut och ta kortköpsavgifter och swishavgifter på vartenda köp 24h om dygnet.
Ja åsnor finns det gott om.
I resten av europas länder finns det bankkontor överallt och bankomater i vartenda hörn(ibland även under trd och mitt på en bro) och många frisörer,matställen,krogar,taxibilar,småbutiker,lo kalbussar osv tar ofta inte kort alls utan bara riktiga pengar.
....
i tyskland köper man ny mercedes med kontanter och alla seriösa bilhallar har sedelräknare.
i thailand köper man nya hus med kontanter osv.
8 av 10 köp görs med just kontanter i europa.
...
men du kanske jobbar på nån av finansinstituten eller bankerna.
Då förstår jag att du har ett egenintresse i att lura övrigt folk att sluta med kontanter.
Fel, jag sitter inte och drömmer. Jag håller även med om att bankerna borde sänka sina hanteringsavgifter för att kompensera för att det nu är kunderna som gör jobbet, istället cashar de bara in. Detta är givetvis fel.
Nej, 8 av 10 köp görs inte med kontanter i Europa. Kolla ECBs statistik. Även Tyskland som traditionellt varit väldigt kontantkära togs över i transaktionsvolym av kortköp förra året.
Asien har jag ingen aning om där kanske du har rätt.
Jobbar inte på finansinstitut eller bank, dock i annan industri som kan göra att jag har en hel del egenintresse av att kontanterna försvinner. Dock så tror jag att det är för allas bästa att det går åt det hållet (för det gör det, de kommer försvinna).