• 1
  • 2
2022-01-27, 07:55
Medlem
Fuldamobiles avatar
Hej!

Tänkte fråga SEB om en sak, ringde deras telefonbank.

Var några hundra före i kön, beräknad väntetid en timme och förtio minuter.

OK, tänkte jag, finns väl ett SEB bankkontor då är väl bara att åka dit.

Följde instruktionerna från Google maps till närmaste SEB kontor, men inte fanns det något kontor där inte längre.

OK, iväg till nästa då enligt Google maps - häpp, se där en stor grönlysande skylt "SEB", hurra så bra!

Men direkt såg man att något var skumt, såg inte ut som något bankkontor inte, några andra personer med papper och mappar i händerna sprang förvirrat omkring i mörkret och blåsten utanför.

Gick ur bilen och fram till dörren, som var låst och läste på en lapp att dom bara tog emot bokade besök, och ett telefonnummer.

OK, så detta med kunder var inget som var av intresse då längre då.

Själv har man Swedbank, har talat med deras telefonbank flera gånger om en sak, faktiskt varit på ett fysiskt kontor där man blev förhörd över en halv timme, och sedan skulle det då hända något.

Inget hände, utom efter en halv månad ringde faktiskt samma person som man träffat fysiskt, och ställde till med samma förhör en gång till, samma envetna detaljfrågor gång på gång en gång till, fast nu via telefon.

Verkar inte hända något denna gången heller.

Går man in på omdömessidor så har man sida upp och sida ned med folk som ger bägge bankerna noll eller minus i betyg.

https://se.trustpilot.com/review/www.swedbank.se

https://se.trustpilot.com/review/www.seb.se

Inte en enda storbank har mera än knappt över ett i betyg, orsaken är att på just den sidan kan man bara sätta just en stjärna som betyg, så blir just ett i betyg, fast dom allra flesta skulle vilja sätta noll eller minus som betyg.

Så till frågeställningen - varför är detta så med samtliga storbankerna - ingen vill längre ta i kunderna, ens med tång.

Slopade kontor, allmänt förvirrad personal som får noll gjort, personalen verkar vara helt okunniga och ointresserade.

Är detta månne början på "The great reset", du kommer inget att äga ändå snart, så banker kommer att vara överflödiga, och kommer alldeles strax att försvinna?
Senast redigerad av Fuldamobile 2022-01-27 kl. 08:01.
Citera
2022-01-27, 08:00
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuldamobile
Hej!

Följde instruktionerna från Google maps till närmaste SEB kontor, men inte fanns det något kontor där inte längre.

OK, iväg till nästa då enligt Google maps - häpp, se där en stor grönlysande skylt "SEB", hurra så bra!

Men direkt såg man att något var skumt, såg inte ut som något bankkontor inte, några andra personer med papper och mappar i händerna sprang förvirrat omkring i mörkret och blåsten utanför.

Gick ur bilen och fram till dörren, som var låst och läste på en lapp att dom bara tog emot bokade besök, och ett telefonnummer.

Själv har man Swedbank, har talat med deras telefonbank flera gånger om en sak, faktiskt varit på ett fysiskt kontor där man blev förhörd över en halv timme, och sedan skulle det då hända något.

Inget hände, utom efter en halv månad ringde faktiskt samma person som man träffat fysiskt, och ställde till med samma förhör en gång till, samma envetna detaljfrågor gång på gång en gång till, fast nu via telefon.

Går man in på omdömessidor så har man sida upp och sida ned med folk som ger bägge bankerna noll eller minus i betyg.

Inte en enda storbank har mera än knappt över ett i betyg, orsaken är att på just den sidan kan man bara sätta just en stjärna som betyg, så blir just ett i betyg, fast dom allra flesta skulle vilja sätta noll eller minus som betyg.

Så till frågeställningen - varför är detta så med samtliga storbankerna - ingen vill längre ta i kunderna, ens med tång.

Slopade kontor, allmänt förvirrad personal som får noll gjort, personalen verkar vara helt okunniga och ointresserade.

Är detta månne början på "The great reset", du kommer inget att äga ändå snart, så banker kommer att vara överflödiga, och kommer alldeles strax att försvinna?

Du skriver en lång text om SEB och avslutar med att alla storbanker fungerar likadant. Vilket de inte gör.
Citera
2022-01-27, 08:04
Medlem
Fuldamobiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Du skriver en lång text om SEB och avslutar med att alla storbanker fungerar likadant. Vilket de inte gör.

Och Swedbank?

Var inte så länge sedan på Handelsbanken, trots att jag har eget företag och stadiga inkomster ville dom inte ha mig som kund.

Kolla rejtingsidorna - sorry för sega länkar, står på lur så att säga.

Nordea: https://se.trustpilot.com/review/www.nordea.se

Handelsbanken: https://se.trustpilot.com/review/handelsbanken.se
Senast redigerad av Fuldamobile 2022-01-27 kl. 08:08.
Citera
2022-01-27, 08:07
Medlem
Detta hör inte bara bankerna till utan även många andra stora företag. Ska du låna eller något annat som de antar generar pengar för dem, så går det förhållandevis snabbt och du får en väldigt bra service. Ska du ge dig på något som ev. kan generera förlust för dem, så blir du hänvisad runt eller så hamnar du i en 2 timmar lång telekö med par hundra före. Att det ens är tillåtet är något man kan undra över och att det i många fall i dagens högteknologiska samhälle kan vara sämre service än för 30 år sedan, är en ännu större gåta.
Citera
2022-01-27, 08:14
Medlem
Fuldamobiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Detta hör inte bara bankerna till utan även många andra stora företag. Ska du låna eller något annat som de antar generar pengar för dem, så går det förhållandevis snabbt och du får en väldigt bra service. Ska du ge dig på något som ev. kan generera förlust för dem, så blir du hänvisad runt eller så hamnar du i en 2 timmar lång telekö med par hundra före. Att det ens är tillåtet är något man kan undra över och att det i många fall i dagens högteknologiska samhälle kan vara sämre service än för 30 år sedan, är en ännu större gåta.

Stämmer bra, i telefonbanken är det första valet man kan göra är "skall du låna pengar, tyck noll".

Sedan kommer en massa andra alternativ, med underalternativ - låna pengar går bra, men annars vill ingen tala med dig.
Citera
2022-01-27, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuldamobile
Hej!

https://se.trustpilot.com/review/www.swedbank.se

https://se.trustpilot.com/review/www.seb.se

Detta är bara I Sverige.

I Norge finns det bankomater runt varje hörn, de banker jag har kontakt med är flinka som fan och sätter pris på att jag är kund. Det är enkelt att få kontakt osv Och jag är inte någon storfräsare direkt..
Citera
2022-01-27, 08:55
Medlem
369Qs avatar
Citat:

Det har aldrig handlat om att hjälpa människor. Det har handlat om att lura människor. De drar åt snaran hårdare och hårdare för varje år.

"the lord of gifts"
Citera
2022-01-27, 09:06
Medlem
Citat:

Företag idag verkar allt mer gömma sig från sina kunder bakom teknologi. De inte bara sparar pengar på teknologin, utan slipper dessutom besvär. Blir kunder förbannade kan de alltid hänvisa till tekniska problem eller hacker attack.

Iof kan jag tänka mig att folk idag beter sig sämre, för folk idag är sämre, har ingen hyfs, ingen uppfostran, ingen respekt, samt högre förväntningar än någonsin tidigare.
Citera
2022-01-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
De inte bara sparar pengar på teknologin, utan slipper dessutom besvär. Blir kunder förbannade kan de alltid hänvisa till tekniska problem eller hacker attack.

Det är faktiskt tvärtom: banker har större juridiskt ansvar för icke-fysiska dataintrång och anstormningsattacker på tillgångskanalen via Internet, än vad de har för om någon bryter sig in i deras kontor eller bankvalv fysiskt.

Problemet tråden tar upp är dock på riktigt, och det är för att bankväsendet i sin traditionella form är döende. Nischbanker och krypto är det nya. Om tio år kommer en trad-bank som sysslar med aktiedepåer och kronor falla lika fort i relevans som en elektronisk skrivmaskin gjorde vid millenieskiftet.
Citera
2022-01-27, 10:13
Medlem
Det gäller nog inte alla banker generellt, men visst förstår jag din synpunkt, det är en tråkig utveckling.

Förra veckan ringde jag den lokala Handelsbanken här, de svarade omgående i telefon, var trevliga och hjälpte mig. Dagen efter besökte jag dem, inga som helst problem där heller. Men det är nog så att mindre lokala banker med mer regional förankring är mer motiverade att upprätthålla service.
Citera
2022-01-27, 10:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det gäller nog inte alla banker generellt, men visst förstår jag din synpunkt, det är en tråkig utveckling.

Förra veckan ringde jag den lokala Handelsbanken här, de svarade omgående i telefon, var trevliga och hjälpte mig. Dagen efter besökte jag dem, inga som helst problem där heller. Men det är nog så att mindre lokala banker med mer regional förankring är mer motiverade att upprätthålla service.

Jepp, handelsbanken har varit ljuset i tunneln länge men de lägger nu ner lokala kontor på löpande band så det är förmodligen samma visa där inom kort tyvärr.

Storbankerna vet inte hur de skall förhålla sig till den nya konkurrensen från fintech, istället för att låsa ute kunderna borde de agera tvärt om samtidigt som de borde satsat på digitala tjänster. Fortfarande 2022 är stödet för google pay och apple pay inte fullt hos de 4 stora drakarna. Klart att vi kunder skaffar alternativ.

Hade jag inte varit beroende av svenska storbanker för att skaffa bankid, swish och betala räkningar så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att flytta det mesta till revolut.
Citera
2022-01-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jepp, handelsbanken har varit ljuset i tunneln länge men de lägger nu ner lokala kontor på löpande band så det är förmodligen samma visa där inom kort tyvärr.

.

Kontor kostar massor med pengar. Men de genererar nästan inga pengar.

Varför överhuvudtaget ha kontor? Välgörenhet?

Bankerna tjänar främst på bolån. Pengarna tickar in hela tiden. Folket älskar att betala räntor, och vill ogärna ens betala av sina lån. Några bankkontor behövs inte.

Tror snart de flesta kontor är borta, allt sköts online. Behövs inga personliga möten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in