2022-01-27, 21:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Vet inte hur det ser ut på alla bilmärken, men på Tesla ska det räcka med att dra ur sladden till högtalaren. Samma gäller Toyota, men då högtalaren på dessa är övervakad så måste man koppla in ett motstånd där högtalaren suttit för att slippa ett felmeddelande.
En annan lösning om man inte vill ha ljudet är att innesluta högtalaren i ljuddämpande material.

Hade gärna haft ett ljud som går att stänga av/på. Kör själv en hybrid utan AVAS vilket hade varit praktiskt när man kör på parkeringar med skymd sikt, men samtidigt är jag så pass omogen att jag tycker det är skitkul att ha möjligheten att smyga upp bakom folk och skrämmas med en ljudlös bil.

Man får inte manipulera AVAS, då blir det körförbud och bilen får inte köras på allmän väg.
Citera
2022-01-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Man får inte manipulera AVAS, då blir det körförbud och bilen får inte köras på allmän väg.

Så är det säkert, men ingen kommer göra något åt det de första 3 åren man har bilen i alla fall eftersom den inte behöver besiktas.

Polisen blir man mer eller mindre aldrig stoppad av heller och skulle man bli det så lär dom inte tänka på om bilen är ny nog för att inte ha en avstängningsfunktion.

Har för övrigt blivit stoppad av polisen 2 gånger i mitt liv. Första gången var när jag precis tagit körkort för väldigt länge sedan, andra gången var för 3 år sedan.

Hade nog bara varit den där gången för 3 år sedan om det inte var så att jag med nytaget körkort körde en riktig gammal skrothög som dessutom var knallgul som drog till sig polisens uppmärksamhet.

Nu senast var det rutinkontroll för körkort och nykterhet.
Citera
2022-01-28, 11:21
Medlem
Citat:
Nej, jag kollade upp det.
Det går inte stänga av.

Och du får inte koppla bort, då får bilen inte framföras på allmän väg!

Folk kommer koppla bort och sen bara koppla in det för besiktningen. Ungefär som motorcyklister med en särskilt "besiktningsavgassystem" fast tvärt om, motorcyklisterna vill ju låta mer än tillåtet och elbilister tvärtom.
Citera
2022-01-28, 23:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Folk kommer koppla bort och sen bara koppla in det för besiktningen. Ungefär som motorcyklister med en särskilt "besiktningsavgassystem" fast tvärt om, motorcyklisterna vill ju låta mer än tillåtet och elbilister tvärtom.

99,9% kommer nog inte koppla bort det.

Det är trots allt olagligt.
Tänk också på vad konsekvensen skulle bil om du kör på en fotgängare, och vid polisens undersökning av fordonet så upptäcks det att AVAS har varit bortkopplat.. då sitter du illa i rävsaxen...
Citera
2022-01-28, 23:27
Medlem
Citat:
99,9% kommer nog inte koppla bort det.

Det är trots allt olagligt.
Tänk också på vad konsekvensen skulle bil om du kör på en fotgängare, och vid polisens undersökning av fordonet så upptäcks det att AVAS har varit bortkopplat.. då sitter du illa i rävsaxen...

Kanske fossilbilar också behöver det systemet i så fall.

jag tycker i alla fall att en elbil med det systemet låter mer än en bensinbil som puttrar fram på 1700 varv per minut. Man märker knappt att en bensinbil kommer körande idag för att de knappt låter i låg hastighet. Det som avslöjar bilen är friktionsljudet, alltså ljudet från däcken som går mot vägen.

Så varför ska elbilar straffas med extra ljud om inte fossilbilar gör det? De kan vara väldigt ljudlösa också idag i låga varv.
Citera
2022-01-29, 08:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

jag tycker i alla fall att en elbil med det systemet låter mer än en bensinbil som puttrar fram på 1700 varv per minut. Man märker knappt att en bensinbil kommer körande idag för att de knappt låter i låg hastighet. Det som avslöjar bilen är friktionsljudet, alltså ljudet från däcken som går mot vägen.

Så varför ska elbilar straffas med extra ljud om inte fossilbilar gör det? De kan vara väldigt ljudlösa också idag i låga varv.
Tycker med det är lite löjligt, men 56dB är ju nästan inget, typ som ett samtal, så om biltillverkarna ser till att bara uppfylla det och att det bara låter upp till 20 km/t så är det ju inga problem.
Biltillverkarna kan ju dessutom välja trevliga ljud.
Citera
2022-01-29, 09:32
Medlem
PeterNosters avatar
Lite överspelat nu när bilen (Tesla) stannar när den ser ett hinder.

Nu kommer ju de som inte vill ha ljudet att köra fortare istället så att inte ljudet löses ut.
Citera
2022-01-29, 15:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Tycker med det är lite löjligt, men 56dB är ju nästan inget, typ som ett samtal, så om biltillverkarna ser till att bara uppfylla det och att det bara låter upp till 20 km/t så är det ju inga problem.
Biltillverkarna kan ju dessutom välja trevliga ljud.

De flesta bilar har ljudet upp till 30 km/h, 20 km/h är minimigränsen.
56 decibel är också minimigränsen, ljudet får uppgå till 75 decibel.
Ljudet ifråga låter oftast som tex ett tunnelbanetåg och liknande.
Citera
2022-01-29, 15:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Meningen med lagen är att elbilar och förbränningsbilar ska låta lika mycket.
Citera
2022-02-10, 23:42
Medlem
BAB7s avatar
Tesla måste återkalla 578.000 bilar i USA pga att AVAS ljuder med för låg ljudsignal.
- https://www.welt.de/wirtschaft/artic...lick_prob_only
Citera
2022-02-11, 07:21
Medlem
Citat:
Tesla måste återkalla 578.000 bilar i USA pga att AVAS ljuder med för låg ljudsignal.
- https://www.welt.de/wirtschaft/artic...lick_prob_only

Låter oftast så mycket allvarligare än det är. Var en annan återkallning bara nån vecka sedan. I båda dessa fall så skickar man ut en mjukvaruuppdatering, så att fortsätta kalla det återkallning som förr i tiden och hos många andra biltillverkare tycker jag är fel då inget behöver göras för ägaren, behöver inte åka in till nåt servicecenter osv.
Citera
2022-02-11, 16:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Låter oftast så mycket allvarligare än det är. Var en annan återkallning bara nån vecka sedan. I båda dessa fall så skickar man ut en mjukvaruuppdatering, så att fortsätta kalla det återkallning som förr i tiden och hos många andra biltillverkare tycker jag är fel då inget behöver göras för ägaren, behöver inte åka in till nåt servicecenter osv.

Det beror sig ju på vad som behöver åtgärdas.
AVAS ljudnivån bör man enkelt kunna uppdatera via mjukvaran/over the air, men i texten står att USAs trafiksäkerhetsmyndighet inte har godkänt den högtalare som Tesla använder sig av, men om själva högtalaren måste bytas ut framgår inte av artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in