2022-01-26, 15:44
Medlem
Sommarvikingens avatar
Rapsolja r mer toxic, olivolja r inte mycket bttre heller. Oljor verlag r inte bra fr hjrtat. Dom kristalliserar och hrdnar i artrerna vilket leder till hjrtsjukdomar. Nr oljor brjade sljas p 50-talet s kade hjrt och krlsjukdomar.

Det sjukaste r att folk tror att animaliskt fett som smr r farligare fr hjrtat n vad oljor r, men i sjlva verket r det tvrtom. Smr r bst. Hll dig till smr som vi har tit i 9000 r. Inte oljor som vi bara har tit i 70 r (rapsolja)
Citera
2022-01-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Rapsolja r mer toxic, olivolja r inte mycket bttre heller. Oljor verlag r inte bra fr hjrtat. Dom kristalliserar och hrdnar i artrerna vilket leder till hjrtsjukdomar. Nr oljor brjade sljas p 50-talet s kade hjrt och krlsjukdomar.

Det sjukaste r att folk tror att animaliskt fett som smr r farligare fr hjrtat n vad oljor r, men i sjlva verket r det tvrtom. Smr r bst. Hll dig till smr som vi har tit i 9000 r. Inte oljor som vi bara har tit i 70 r (rapsolja)

Problemet r att smr inte tl vrmen.
Kanske r det bst att grilla
Citera
2022-01-26, 15:46
Medlem
Finns frdigt stekolja frn Arla i flaska ..kper alltid det ..hlften rapsolja hlften smr...funkar hundra...frr stekte man alltid i margarin....
Citera
2022-01-26, 15:48
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Problemet r att smr inte tl vrmen.
Kanske r det bst att grilla
Har man det problemet s steker man p fr hg vrme helt enkelt. Jag r emot grillning eftersom det brnda p kttet r det som leder till cancer och de flesta brnner sitt ktt med s.k. "stekyta". Ju mer brnt kttet r desto strre cancerrisk. Drfr ter jag alltid mitt ktt rtt eller rare.
Citera
2022-01-26, 15:56
Medlem
Citat:
Har man det problemet s steker man p fr hg vrme helt enkelt. Jag r emot grillning eftersom det brnda p kttet r det som leder till cancer och de flesta brnner sitt ktt med s.k. "stekyta". Ju mer brnt kttet r desto strre cancerrisk. Drfr ter jag alltid mitt ktt rtt eller rare.

Men du ter vl inte med ytan r? Du mste trolla. Beroende p ktt jag mellan med rare till med well. Att stekytan ddar mig kan jag ta om jag fr ta gott under mitt korta liv.
Citera
2022-01-26, 15:58
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Men du ter vl inte med ytan r? Du mste trolla. Beroende p ktt jag mellan med rare till med well. Att stekytan ddar mig kan jag ta om jag fr ta gott under mitt korta liv.
Hrt talas om tartarbiff, carpaccio, kibbeh nayeh?
Citera
2022-01-26, 16:00
Medlem
Frvisso. Jag dmer ingen men jag kan sjlv bara inte se ett liv utan stekyta p mitt ktt.

Det r som ett liv utan sex.
Citera
2022-01-26, 16:02
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Frvisso. Jag dmer ingen men jag kan sjlv bara inte se ett liv utan stekytan p mitt ktt.

Det r som ett liv utan sex.
Det r fr att du har vuxit upp med stekyta. Hade du vuxit upp med ra kttrtter s hade du tyckt tvrtom. Jag har ocks vuxit upp med stekyta till viss del men jag har lyckats se alla nackdelar med det i vuxen lder.
Citera
2022-01-26, 16:07
Medlem
Citat:
Det r fr att du har vuxit upp med stekyta. Hade du vuxit upp med ra kttrtter s hade du tyckt tvrtom. Jag har ocks vuxit upp med stekyta till viss del men jag har lyckats se alla nackdelar med det i vuxen lder.

Ja barndomen spelar en roll.
Men jag kan rligt sga att detta inte kommer frn min barndom. Matlagning var katastrof, med 2 frldrar som inte fixar att steka en fiskpinne. Kunde inte ta kttet eftersom det ftt g 40 minuter i pannan till absolut torka. Fortfarande samma sak. Man karamelliserar lk i pannan och lter kttet g p lg vrme tillsammans med lken fr att sedan bli kvar dr i 30 minuter och bli fullstndigt gr. Jag avskydde i princip allt ktt till jag sjlv brjade laga och fattade grejen. Idag skrattar man t elndet.
Citera
2022-01-27, 18:17
Medlem
R5As avatar
Citat:

Har vi tit olivolja i bara 70 r? Vet du ens vad du snackar om?
Citera
2022-01-27, 18:28
Medlem
R5As avatar
Steker fr de mesta i olivolja kr max p 10/12 i hettan, ibland finsteker jag och lter det ta lite lngre tid, smakar bttre d.. Rapsolja anvnder jag nr jag lagar ris kombinerat med smr.
Citera
2022-01-27, 20:03
Medlem
Mangelinas avatar
Rapsolja klarar hgre temperaturer. De flesta kockar blandar drfr smr och rapsolja nr de steker produkter som de vill ha schysst stekyta p. Smret ger smak. Rapsoljan en fin stekyta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in