2022-01-26, 15:44
Medlem
Sommarvikingens avatar
Rapsolja är mer toxic, olivolja är inte mycket bättre heller. Oljor överlag är inte bra för hjärtat. Dom kristalliserar och hårdnar i artärerna vilket leder till hjärtsjukdomar. När oljor började säljas på 50-talet så ökade hjärt och kärlsjukdomar.

Det sjukaste är att folk tror att animaliskt fett som smör är farligare för hjärtat än vad oljor är, men i själva verket är det tvärtom. Smör är bäst. Håll dig till smör som vi har ätit i 9000 år. Inte oljor som vi bara har ätit i 70 år (rapsolja)
Citera
2022-01-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Rapsolja är mer toxic, olivolja är inte mycket bättre heller. Oljor överlag är inte bra för hjärtat. Dom kristalliserar och hårdnar i artärerna vilket leder till hjärtsjukdomar. När oljor började säljas på 50-talet så ökade hjärt och kärlsjukdomar.

Det sjukaste är att folk tror att animaliskt fett som smör är farligare för hjärtat än vad oljor är, men i själva verket är det tvärtom. Smör är bäst. Håll dig till smör som vi har ätit i 9000 år. Inte oljor som vi bara har ätit i 70 år (rapsolja)

Problemet är att smör inte tål värmen.
Kanske är det bäst att grilla
Citera
2022-01-26, 15:46
Medlem
Finns färdigt stekolja från Arla i flaska ..köper alltid det ..hälften rapsolja hälften smör...funkar hundra...förr stekte man alltid i margarin....
Citera
2022-01-26, 15:48
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Problemet är att smör inte tål värmen.
Kanske är det bäst att grilla
Har man det problemet så steker man på för hög värme helt enkelt. Jag är emot grillning eftersom det brända på köttet är det som leder till cancer och de flesta bränner sitt kött med s.k. "stekyta". Ju mer bränt köttet är desto större cancerrisk. Därför äter jag alltid mitt kött rått eller rare.
Citera
2022-01-26, 15:56
Medlem
Citat:
Har man det problemet så steker man på för hög värme helt enkelt. Jag är emot grillning eftersom det brända på köttet är det som leder till cancer och de flesta bränner sitt kött med s.k. "stekyta". Ju mer bränt köttet är desto större cancerrisk. Därför äter jag alltid mitt kött rått eller rare.

Men du äter väl inte med ytan rå? Du måste trolla. Beroende på kött jag mellan med rare till med well. Att stekytan dödar mig kan jag ta om jag får äta gott under mitt korta liv.
Citera
2022-01-26, 15:58
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Men du äter väl inte med ytan rå? Du måste trolla. Beroende på kött jag mellan med rare till med well. Att stekytan dödar mig kan jag ta om jag får äta gott under mitt korta liv.
Hört talas om tartarbiff, carpaccio, kibbeh nayeh?
Citera
2022-01-26, 16:00
Medlem
Förvisso. Jag dömer ingen men jag kan själv bara inte se ett liv utan stekyta på mitt kött.

Det är som ett liv utan sex.
Citera
2022-01-26, 16:02
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Förvisso. Jag dömer ingen men jag kan själv bara inte se ett liv utan stekytan på mitt kött.

Det är som ett liv utan sex.
Det är för att du har vuxit upp med stekyta. Hade du vuxit upp med råa kötträtter så hade du tyckt tvärtom. Jag har också vuxit upp med stekyta till viss del men jag har lyckats se alla nackdelar med det i vuxen ålder.
Citera
2022-01-26, 16:07
Medlem
Citat:
Det är för att du har vuxit upp med stekyta. Hade du vuxit upp med råa kötträtter så hade du tyckt tvärtom. Jag har också vuxit upp med stekyta till viss del men jag har lyckats se alla nackdelar med det i vuxen ålder.

Ja barndomen spelar en roll.
Men jag kan ärligt säga att detta inte kommer från min barndom. Matlagning var katastrof, med 2 föräldrar som inte fixar att steka en fiskpinne. Kunde inte äta köttet eftersom det fått gå 40 minuter i pannan till absolut torka. Fortfarande samma sak. Man karamelliserar lök i pannan och låter köttet gå på låg värme tillsammans med löken för att sedan bli kvar där i 30 minuter och bli fullständigt grå. Jag avskydde i princip allt kött till jag själv började laga och fattade grejen. Idag skrattar man åt eländet.
Citera
2022-01-27, 18:17
Medlem
R5As avatar
Citat:

Har vi ätit olivolja i bara 70 år? Vet du ens vad du snackar om?
Citera
2022-01-27, 18:28
Medlem
R5As avatar
Steker för de mesta i olivolja kör max på 10/12 i hettan, ibland finsteker jag och låter det ta lite längre tid, smakar bättre då.. Rapsolja använder jag när jag lagar ris kombinerat med smör.
Citera
2022-01-27, 20:03
Medlem
Mangelinas avatar
Rapsolja klarar högre temperaturer. De flesta kockar blandar därför smör och rapsolja när de steker produkter som de vill ha schysst stekyta på. Smöret ger smak. Rapsoljan en fin stekyta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in