2022-01-25, 15:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Avfärda vad för observationer? Det är inget fel i att söka efter kunskap. Det är fel att påstå att man har den bara för att man håller dogmatiska vidskepligheter över allt annat.

Hur ovetenskapligt och obildat är det att hänvisa till sannolikhet om något vi inte har några referensramar för? Om du har ett Universum, vad jämför du med för att räkna ut oddsen?
Vet Susskind hur ett Universum kommer till alltså när han kan göra sådana påståenden?
Hur många förbehåll måste han göra innan han skriver något sådant? "Om vi antar att.." lär han väl börja varje rad med.
Så länge vi bara har vårt eget Universum att jämföra oss själva med är oddsen exakt 1:1.

För övrigt, utan gropen, ingen pöl som funderar över varför gropen passar den så bra.
Jag tror du fortfarande är helt låst i ett antropocentrisk tänkande om du tycker fine tuning är ett seriöst argument.
Jag föreslår att du börjar kolla på "anthropic principle" för att utmana dig själv en aning.
Någon här verkar iaf anta och gissa en hel del, och det är iaf inte jag. Menar du den svaga eller den starka antropiska principen?

Förslag till dig: googla på halmgubbe.

Och där dog det försöket till samtal. Cheers.
Senast redigerad av nerdnerd 2022-01-25 kl. 15:56.
Citera
2022-01-25, 15:54
Medlem
Citat:
Nej, då blir vi kvar vid (1)Evig (2)Gud skapar (3)Universum.
Ditt alternativ blir (1)Evig (2)händelsekedja skapar (3)universum.

Ingen skillnad från Ockhams perspektiv.
Citera
2022-01-25, 16:33
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det betyder inte att du kan ta bort egenskaperna från listan av premisser. Snarare borde du lägga till fler enheter ju mer komplicerat ditt Kinderägg blir.
Nej, då blir vi kvar vid (1)Evig (2)Gud skapar (3)Universum.

Ingen blir nöjd av att du leker med ord.

Jag tar ju inte bort något, allt finns ju inneslutet i Kinderägget. Hela universum finns ju där inne.
Det du kan göra är att kalla ägget vad du vill. Du kallade det tidigare för "det-som-är-bortom-universum-som-universum-finns-i".
Citera
2022-01-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Oavsett vilken religion eller Gud ni troende tror på: Tycker ni själva att er religion låter logisk, trovärdig och sann?
Det är väl idag uppenbart att evolutionen stämmer, att Jorden inte är platt, att änglar och spöken inte existerar på riktigt, att de olika paradisen bara är föråldrade påhitt, att inget stämmer.
Att Jesus inte alls var så god som han beskrivs. Han var enligt källor pedofil, precis som munkarna i Indien och det buddistiska Sri Lanka är. Gamla testamentet förespråkar att man ska stena barn som inte lyder.
Ondskan och misären som råder i världen trots en god och allsmäktig Gud...? Vem skapade Gud, och varför skulle en omnipotent sådan ha intresse av att övervaka människor och skicka dom till helvetet respektive paradis...?

Men det är egentligen inte det jag undrar eller har synpunkter på utan hur ni får ihop er tro rent logiskt.
Hur får ni ihop era religioner och er tro rationellt och logiskt? Hur ser ni sanningen i något som för mig och andra uppenbarligen är myt rakt igenom?
Ser ni inte igenom bluffen, eller vad får er att fortsätta tro, oftast tom nästan "veta"? Skäms ni inte? Tvivlar ni inte på sanningshalten? Ställer ni er aldrig frågan huruvida ni lurar er själva, och att alltsamman är uppdiktat?

Så låter det att du var en fisk en gång i tiden eller encellig parasit mer rimligt för dig då. Och om detta är fallet varför ser vi ingen fisk som omvandlas till en sköldpadda nuförtiden eller en apa som blir en människa typ. Du verkar inte uppdaterad häromdagen publicerades i många vetenskapliga tidningar Nature och Science alert bl a så här:

"New Evidence Challenges The Idea That Mutations Are Entirely Random"
"DNA Mutations Do Not Occur Randomly- Discovery Transforms Our View of Evolution."

Vilket säger starkt emot att världsalltet har funnits slumpmässigt
Du borde verkligen tänka om och börja upplysa dig om det som ÄR sant och aldrig förändrades och det ÄR KORANEN Guds Sanna ord. Där kommer du att förstå vad som är rimligt och inte rimligt, hoppas jag i alla fall.
Citera
2022-01-27, 08:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Någon här verkar iaf anta och gissa en hel del, och det är iaf inte jag. Menar du den svaga eller den starka antropiska principen?

Förslag till dig: googla på halmgubbe.

Och där dog det försöket till samtal. Cheers.
Inga argument?

Berätta nu hur man räknar ut odds på att universum finns utan att ha något annat universum att jämföra det med.
Citera
2022-01-27, 08:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ditt alternativ blir (1)Evig (2)händelsekedja skapar (3)universum.

Ingen skillnad från Ockhams perspektiv.
Om det är evigt sker inget skapande. Bara omformande av det som redan finns.
Citera
2022-01-27, 08:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag tar ju inte bort något, allt finns ju inneslutet i Kinderägget. Hela universum finns ju där inne.
Och det har. Fortfarande. Egenskaperna.
Så egenskaperna kan du inte bara skriva bort. Vad du än kallar det.
Citat:
Det du kan göra är att kalla ägget vad du vill. Du kallade det tidigare för "det-som-är-bortom-universum-som-universum-finns-i".
Inte samma sak och inte del i samma argument.
Citera
2022-01-27, 08:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Så låter det att du var en fisk en gång i tiden eller encellig parasit mer rimligt för dig då. Och om detta är fallet varför ser vi ingen fisk som omvandlas till en sköldpadda nuförtiden eller en apa som blir en människa typ.
Om det hade skett hade det fullständigt motbevisat evolutionsteorin. Du förstår den uppenbarligen inte alls. Vetenskap är nog inte din starka sida.

Citat:
Du verkar inte uppdaterad häromdagen publicerades i många vetenskapliga tidningar Nature och Science alert bl a så här:

"DNA Mutations Do Not Occur Randomly- Discovery Transforms Our View of Evolution."
Förstår du ens vad det innebär? Har du läst artiklarna du hänvisar?
Förstår du att dessa fynd talar för evolution och inte mot?

Citat:
Ingen säger slumpmässigt. Vad man säger är att det behövs förmodligen ingen gud.
Citat:
Du borde verkligen tänka om och börja upplysa dig om det som ÄR sant och aldrig förändrades och det ÄR KORANEN Guds Sanna ord. Där kommer du att förstå vad som är rimligt och inte rimligt, hoppas jag i alla fall.
Som att söt och saltvatten inte kan blandas? Att Muhammed klöv månen med ett svärd? Att myror kan prata med människor? Att solen går ner i en gyttjepöl? Såna sanningar som aldrig förändras?
Koranen är precis som alla andra religiösa texter. Bara vidskeplighet.
Citera
2022-01-27, 11:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Och det har. Fortfarande. Egenskaperna.
Så egenskaperna kan du inte bara skriva bort. Vad du än kallar det.

Jag använder en överordnad kategori. Det är väl inte att ta bort underkategorierna?

Citat:
Inte samma sak och inte del i samma argument.
Ok, men hur är det inte samma sak?
Vi pratar båda om "det som universum finns i".
Hur avgör du skillnaden mellan mitt "det som universum finns i" och ditt "det som universum finns i"?
Citera
2022-01-27, 11:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Så låter det att du var en fisk en gång i tiden eller encellig parasit mer rimligt för dig då. Och om detta är fallet varför ser vi ingen fisk som omvandlas till en sköldpadda nuförtiden eller en apa som blir en människa typ. Du verkar inte uppdaterad häromdagen publicerades i många vetenskapliga tidningar Nature och Science alert bl a så här:

Även Bibeln är Guds sanna ord. Det är tex genom Bibeln jag kunnat bedöma att Muhammed verkligen var en profet sänd från Gud, eftersom Muhammed knappast hade förkunskaper av den kalibern. Ett av otaliga exempel är det som av kristna brukar kallas "det andra vilddjuret" eller "den falske profeten".
Vi finner detta här:
"Odjuret skall stiga fram ur jorden, bärandes Moses stav och Salomos sigill och skall tala till folket och säga till dem att de inte trodde med övertygelse på de gudomliga tecknen."
http://www.islamguiden.com/domedagens_tecken.shtml#.YfJ1VN_MBUI

Exakt det som Uppenbarelseboken säger angående märket, då "den som har förstånd" i biblisk mening alltid innebär den som har kunskap i Guds ord. Det berömda talet 666 är taget från hur många guldtalenter som infördes till just kung Salomo.

Bibeln ger dock en mer detaljerad beskrivning. Grunden finns här;
"Och jag såg ett annat vilddjur stiga upp ur jorden; det hade två horn, lika ett lamms, och det talade såsom en drake. 12Och det utövar det första vilddjurets hela myndighet, i dess åsyn. Och det kommer jorden och dem som bo därpå att tillbedja det första vilddjuret, det vars dödssår blev läkt. 13Och det gör stora tecken, så att det till och med låter eld i människornas åsyn falla ned från himmelen på jorden. 14Och genom de tecken, som det har fått makt att göra i vilddjurets åsyn, förvillar det jordens inbyggare; det förmår genom sitt tal jordens inbyggare att göra en bild åt vilddjuret, det som var sårat med svärd, men åter kom till liv. 15Och det fick makt att giva ande åt vilddjurets bild, så att vilddjurets bild till och med kunde tala och kunde låta döda alla som icke tillbådo vilddjurets bild.

16Och det förmår alla, både små och stora, både rika och fattiga, både fria och trälar, att låta giva sig ett märke på högra handen eller på pannan, 17så att ingen får vare sig köpa eller sälja något, utom den som är märkt med vilddjurets namn eller dess namns tal. 18Här gäller det att vara vis; den som har förstånd, han räkne ut betydelsen av vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sex hundra sextiosex."
https://sv.bibelsite.com/swe/revelation/13.htm

Att istället tycka att ateism låter rimligt som åskådning efter det att mängder av dylika "sammanträffanden" finns att själv beskåda är faktiskt helt vansinnigt.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-27 kl. 11:43.
Citera
2022-01-27, 14:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag använder en överordnad kategori. Det är väl inte att ta bort underkategorierna?
Om du inte listar egenskapen är det att ta bort den.

Citat:
Ok, men hur är det inte samma sak?
Vi pratar båda om "det som universum finns i".
Hur avgör du skillnaden mellan mitt "det som universum finns i" och ditt "det som universum finns i"?
Dels för att det var en annan diskussion om något annat och för att gudar inte är samma sak som universum (eller ett möjligt annat grund-universum) annat än om man är fullständigt oärlig och försöker smyga in sin gud bakvägen genom retoriska lekar.
Citera
2022-01-27, 14:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att istället tycka att ateism låter rimligt som åskådning efter det att mängder av dylika "sammanträffanden" finns att själv beskåda är faktiskt helt vansinnigt.
Eller så är dessa "sammanträffanden" föga övertygande och det är ni som verkar vansinniga för oss eftersom ni tror på gamla vidskepelser och övertolkar saker till att vara profetiska som faktiskt inte är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in