Citat:
Ursprungligen postat av
Bankrun
Såg en sak i somras som mer eller mindre är bevis på en okänd aktörs inblandning i haveriet och eventuell mörkläggning. Jag har klurat på det ett tag och tror inte att det har diskuterats i denna tråd. Jag har även kontaktat Estländska havkom för att höra om de tänkte följa upp på det. Dessvärre fick jag inget svar och de har plockat bort materialet i den preliminära rapporten vilket får mig tro man kommer begrava detta.
Det fanns tidigare en PowerPoint presentation från Brian Abbott där han redovisade diverse bilder. På en utav bilderna hade man gjort en Mesotech skanning på sjöbotten vid visirets fyndplats. Det man redovisade var en stor mängd stenar som placerats på havsbotten. Dessa var inte naturligt förekommande stenar utan det är snarare någon som dumpat stenar på havsbotten.
Dessvärre kan jag inte hitta PowerPointen längre. Sedermera har bilden plockats bort i Brian Abbotts rapport samt Havkoms preliminära rapport. Någon kanske kan gräva fram presentationen? Annars finns bilden i följande artikel bild 16:
https://news.err.ee/1608277890/ms-estonia-preliminary-investigation-not-yielding-any-big-surprises-yet
Bilden i sig är bevis på att en okänd part har ägnat sig åt någon typ av påverkansarbete vid haveriplatsen. Vilket motiv skulle man ha bakom att hälla stenar på havsbotten? Enligt mig så finns det endast ett motiv vilket är att man vill dölja havsbottens förhållanden.
Estonias visir som väger 55 ton skulle förmodligen få upp en ganska bra fart på väg ner från havsytan. Någon som är mer tekniskt lagd hade säkert kunnat göra en beräkning på vmax och vilken energi som havsbotten skulle utsättas för. Med andra ord skulle visiret förmodligen lämna spår efter sig på havsbotten.
Låt oss anta att visiret aldrig lossnade från fartyget. Tänk om någon i närtid till förlisningen skulle ha beslutat sig för att kontrollera havsbotten vid visirets fyndplats och upptäcka att det inte fanns några tecken på att det varit ett visir där överhuvudtaget. Det finns ju bara en lösning på det problemet: dumpa sten på havsbotten och täcka för.
Ni kan gärna komma med förslag på någon annan teori om varför någon skulle spendera flera miljoner kronor på att åka ut och dumpa stenar på havsbotten. Det är inte direkt något man gör för att man har för mycket fritid. Det måste finnas någon typ av stark motivation bakom det.
Man har sagt att man ska utöka sökområdet runt fartyget under vårens undersökning. Jag hoppas verkligen att detta fynd inte begravs.
Om man räknar ihop alla indicier för visiret (som jag vet) så förstår man direkt att något inte står rätt till. Till exempel faktumet att man skrivit att man filmat visiret vid vraket (ja jag vet man säger att det är språklig förbristning), fokus Estonia som hävdar att visiret utsatts för sprängning, och nu faktumet att havsbotten täckts för med stenar vid visirets fyndplats.
Tror du är fel ute i spekulationerna.
Det stämmer att bilden är från Mesotech skanningen, men den PowerPoint där bilden fanns med var inte från Abbots presentation utan från första pressträffen efter avslutad förstudie som hölls i Tallin den 20/7 och ppt:n hette "
RoPax Estonia pre-survey"
Jag hittar inte ppt:n på estländska sidan, men på svenska sidan har den legat som fil bland "pressbilder" men sidan "pressbilder" är inte åtkomlig nu (vet inte varför).
Dock syns samma bild som du länkar på Arikas bildskärm i bakgrunden här på estländska hemsidan:
"Press releases" - "The preliminary surveys of the wreck of M/S Estonia will combine 10 different types of complex survey techniques 14.07.2021"
https://www.estonia1994.ee/en/news/preliminary-surveys-wreck-ms-estonia-will-combine-10-different-types-complex-survey-techniques
Bilden i RoPax ppt:n (bild 41) är nästan likadan. Enda skillnaden är att den visar hela cirkeln runt utan "svepfält"
Bildtexten lyder: "
Interference (3D sona'r picture)"
Bilden syftade alltså till att visa den interferensstörning man hade problem med på grund av okänd signal som störde vissa ekolodsfrekvenser.
Det som ser ut som ett område med sten är möjligtvis i närheten av första position där man letade efter bogvisirets sjunkposition vilket fick en del att spekulera i att sten dumpats medvetet för att dölja eller markera något.
Vid presentationen från SU berättades dock att man först letade på fel position pga missförstånd mellan nuvarande WGS84 och ett äldre koordinatsystemet KKJ som finska marinen använde på 90-talet.
I slutrapporten från SU visas bogvisirets troliga sjunkposition, men även den "felaktiga" positionen och i närheten av den syns vad som möjligtvis kan vara samma "stenröse" som i Mesotech-bilden med interferensstörningen
På sidan 51, nordväst om markeringen "Bow visor (JAIC WGS84)" mitt under djupmarkeringen för 80 meter tror jag du har samma "stenröse".
https://www.dropbox.com/s/kf87mn85tkbqx3c/EL21-Estonia-report.pdf?dl=0
"Stenröset" är antagligen en naturlig firmation helt utan koppling till Estonia.
Mer spännande än så är det nog inte...
Edit.
I fotogalleriet på estländska hemsidan finns bilden du saknar:
Bild nr 17 i "Photos of the preliminary assessment 14.07.2021. Photographer Madis Veltman, Postimees"
https://www.estonia1994.ee/en/photo-galleries