2022-01-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Haha alltså, hur vet du att vaccinet spelat någon jävla betydelse överhuvudtaget? Såg vi massdöd av unga friska människor innan vaccinet kom ut på marknaden?

Nej, däremot sjukhusinläggningar.
Citera
2022-01-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Nejdå, NU-sjukvårdens källa publicerades för 2-3 dagar sedan. Jag kan leta upp den om det inneburit att du förstått att det var sanning och att du lärde dig något av den.

Här får du källa från Karolinska i alla fall:
https://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2022/01/farre-patienter-har-covid-19-som-huvuddiagnos/

Var jag ingen idiot längre eftersom du fick källan? Foliehatt.

Ok så vad är nytt att sjukhusen fylls med en massa sjuka gamlingar under förkylningsäsongen? Vart står det att det var överbelagt?
Citera
2022-01-26, 18:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ingen aning. Jag har inget behov av att sitta och hitta på som du gör. Det verkar inte vara tillräckligt många för att vården ska gå under. Det största problemet är att vårdpersonal omplacerats och att de uppmanas stanna hemma vid minsta snuva, inte för att omicron är megadödligt som du vill påskina.

Cirka 1800 stycken, men de uppgifterna är några dagar gamla. Med tanke på att det knappt fanns några marginaler alls inom vården, ens innan pandemin tror jag att det är en rätt rejäl belastning. Jag hittar inte på uppgifterna, utan det är en sammanställning från de olika sjukhusen.

https://ourworldindata.org/covid-hospitalizations
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, däremot sjukhusinläggningar.

Hur många friska unga människor lades in?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Cirka 1800 stycken, men de uppgifterna är några dagar gamla. Med tanke på att det knappt fanns några marginaler alls inom vården, ens innan pandemin tror jag att det är en rätt rejäl belastning. Jag hittar inte på uppgifterna, utan det är en sammanställning från de olika sjukhusen.

https://ourworldindata.org/covid-hospitalizations

Du har redan klistrat in den källan, den säger ingenting. Du får hitta något bättre och mer precist.
Citera
2022-01-26, 18:17
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Så går det när man slänger ur sin "antivaxxer" som det lilla troll man är. Vad förväntar du dig? Du har dragit ner diskussionen till den nivån som passar dig och din lågbegåvade hjärna.

Ingen bryr sig om dina hittepåberättelser om hur Dr Janne berättat att 50% av alla på sjukhus är inlagda pga covid hahahaha. Alltså vilken komedi. Kan du komma med en enda källa någon gång? Du framstår som en extrem idiot. Du är ju i princip vandrande reklam för varför man inte ska lyssna på er vaxxizter.
Vadå slänger ur sig.. du är ju en antivaxxer?
Jag har inte dragit ner någon diskussion unge herr Ekuslap, det har du gjort med snart 100 riktigt vidriga personangrepp, jag förstår inte varför moderatorerna ännu inte stängt av dig men det kommer nog snart.

Här får du ännu en källa till Dr Janne:
https://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3%A4ttan/varannan-patient-med-corona-v%C3%A5rdas-f%C3%B6r-n%C3%A5got-annat-1.63725314
Du fick även länken från Karolinska om att 57% ligger där PGA covid. Men du kommer inte tro på det heller eller hur?
Du framstår som en extrem idiot, och det säger jag inte som ett personangrepp utan det baserar jag på allt äckligt du skriver om andra helt enkelt.
Citera
2022-01-26, 18:17
Medlem
Citat:
Hur många friska unga människor lades in?

Om du menar människor under 50 år så har det varit 16 000 hittills. Sannolikt hade det varit ännu fler om vi inte vaccinerat befolkningen under 2021.
Citera
2022-01-26, 18:18
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ok så vad är nytt att sjukhusen fylls med en massa sjuka gamlingar under förkylningsäsongen? Vart står det att det var överbelagt?
Skiftade hen fokus till "överbelagt" nu? När sa jag att något var överbelagt?
Men vad skönt att jag pulveriserade dina löjliga anklagelser igen. Du fick en källa och du insåg att oj jag hade fel och tr0llelito rätt. Tack för upprättelsen.
Citera
2022-01-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Om du menar människor under 50 år så har det varit 16 000 hittills. Sannolikt hade det varit ännu fler om vi inte vaccinerat befolkningen under 2021.

Utanför riskgrupp? Nej. Källa i sådana fall.
Citera
2022-01-26, 18:22
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Exakt vad är skillnaden mot en vanlig influensasäsong? 2016 gick Karolinska också in i stabsläge din lilla nazist. Det är inte direkt första gången det händer din dumma jäveln. Du låter som en sensationsjournalist https://www.expressen.se/nyheter/karolinska-sjukhuset-forsattes-i-stabslage/
Nu skiftar hen fokus till skillnader mellan covid och influensa - det var inte det vi pratade om.
Jag berättade för dig att 57% av patienterna med covid på karolinska ligger inne FÖR covid, du skrattade mig i ansiktet. Nu fick du fakta och jag kan istället skratta dig i ansiktet. Du hade alltså fel - igen.
Varsågod för att du lärde dig något nytt.
Citera
Medlem
Citat:
Utanför riskgrupp? Nej. Källa i sådana fall.

Att de befinner sig i riskgrupp är din egen spekulation så källhänvisning bör snarare åligga dig.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Men, vad ska vi ta oss till ? Vaccinet har upphört att fungera mot Omikron och booster 1&2 är nästintill verkningslösa, som den Israeliska professorn i Immunologi och ansvarig för Israels vaccinprogram redan konstaterade veckor sedan.

Vad vi ser är både vaccinerade och ovaccinerade som behöver sjukhusvård med Omikron. Vi har inget krut mer, är det så svårt att acceptera ? Naturen har tillfälligtvis dragit ett schack matt drag ...

Jag är osäker på om det är fullt så illa. Det är delvis spretande information, men det verkar ändå som att vaccinet hjälper om senaste sprutan togs för maximalt 12 veckor innan själva infektionen inträffar. Då verkar det vara cirka 40% skydd mot symtomatisk smitta och 90% skydd mot allvarlig sjukdom.
Verkar fortfarande vara så att de helt ovaccinerade är grymt överrepresenterade vad gäller behov av sjukhusvård.

Jag hoppas att läkemedelsbolagen kan uppdatera vaccinen så snart som möjligt. Men sen dröjer det väl förstås på tok för länge innan vi kan få ut det till befolkningen. Viruset har tyvärr visat sig vara alldeles för snabbfotat för våra beslutsfattare på Folkhälsomyndigheten. Innan de fått tummen ur och beslutat om nyvaccineringar riskerar vi att viruset ånyo muterat. På så vis ligger man alltid steget efter. Ingen lätt nöt att knäcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in