2022-01-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl klart att det har eftersom det är ett inlån som etymologiskt härrör från tyska umständlich.
Som en homage till ursprunget eller? Att en bokstav fyllde en funktion i originalordet innebär inte att den gör det i det omgjorda ordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Naturligtvis, och det vore framförallt förödande om vi i svenskan inte skulle skilja mellan omständigheter och omständligheter. (Dock finns det säkert en och annan som inte kan det.)
I skriftspråk menar du. Man kan nog avgöra betydelsen utifrån sammanhanget, så som man tvingas göra i talspråk.
Citera
2022-01-26, 14:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Som en homage till ursprunget eller? Att en bokstav fyllde en funktion i originalordet innebär inte att den gör det i det omgjorda ordet.

Varför skulle ett bortplockande göra det?
Citera
2022-01-26, 14:29
Medlem
groovesnuss avatar
Golfettan Tiger Woods vann igen.

Jag läser det varje gång som Gol-fettan. Dvs någon som inte skulle överleva många dagar i fängelse.

🤷‍♂️
Citera
2022-01-26, 14:42
Medlem
Citat:
Varför skulle ett bortplockande göra det?
För att göra ordet mer sammanhängande med övriga svenska språket, och därmed minimera förvirringen.
Citera
2022-01-26, 14:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
För att göra ordet mer sammanhängande med övriga svenska språket, och därmed minimera förvirringen.

Vilken förvirring och vilket övrigt sammanhang? Det finns ju flera ord som inte uttalas som de stavas. Dessutom har du alla möjligheter att undvika det ordet om du blir förvirrad.
Citera
2022-01-26, 14:57
Medlem
Citat:
Vilken förvirring och vilket övrigt sammanhang? Det finns ju flera ord som inte uttalas som de stavas. Dessutom har du alla möjligheter att undvika det ordet om du blir förvirrad.
Andra ord följer åtminstone ett mönster och ger dessutom med sin stavning ofta en fingervisning om hur de ska uttalas.

Jag blir inte förvirrad eftersom jag är mycket bra på svenska. Men för de som ska lära sig språket kan det skapa förvirring, ”Är ett L efter ett D tyst?”.
Vi har bara att vinna på att plocka bort denna bokstav från detta ord.
Citera
2022-01-26, 15:00
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nattablå.

Borde skrivas Natt-tablå?
eller ska det vara Natta-blå?

Du, det där ordet har jag undrat över. Det tog ett tag innan myntet trillade ner.

Man ska ju inte skriva ord med bindestreck som inte ska, men i vissa fall tycker jag det vore på sin plats.

Någon affär annonserade att de sålde läckra salladskit.

Sallads-kit hade varit att föredra.
Citera
2022-01-26, 15:02
Medlem
holmiums avatar
illsket är ett märkligt ord som går att läsa på två olika sätt
Citera
2022-01-26, 15:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Andra ord följer åtminstone ett mönster och ger dessutom med sin stavning ofta en fingervisning om hur de ska uttalas.

Jag blir inte förvirrad eftersom jag är mycket bra på svenska. Men för de som ska lära sig språket kan det skapa förvirring, ”Är ett L efter ett D tyst?”.
Vi har bara att vinna på att plocka bort denna bokstav från detta ord.

Vad är det för mönster som omständlig inte har?
Citera
2022-01-26, 15:07
Medlem
Citat:
Vad är det för mönster som omständlig inte har?
Som jag sa så har vi normalt sett inte tysta L efter D:n.
Citera
2022-01-26, 15:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nu är det dock inte ett »tyst« L. Det är folk som är obildade och inte vet hur ordet stavas och uttalas. Det ska vara lika lite »tyst« som L i vådligt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-26 kl. 15:47.
Citera
2022-01-26, 16:16
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Men det är barnspråk. När man gått i skolan ett par år har man lärt sig att det skrivs och uttalas omständligt. Under alla omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in