2022-01-26, 16:24
Medlem
neuron-drones avatar
Någon som tycker öppenhjärtig ser fel ut? TV4 hade en "öppenhjärtlig" dokumetär som de gjorde massa reklam för. Pinsamt. Men klart, det sägs ju som det stavas. Omständlig uttalas ju oftast omständig.

Jag hade jätteproblem att det inte stavades schysst, men har vant mig nu. Schyst eller sjyst.
Citera
2022-01-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nattablå.

Borde skrivas Natt-tablå?
eller ska det vara Natta-blå?

Och Nattaxa... !!

Vill läsa det på samma sätt som namnet Natascha (hur nu det stavas)....
Citera
2022-01-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är det dock inte ett »tyst« L. Det är folk som är obildade och inte vet hur ordet stavas och uttalas. Det ska vara lika lite »tyst« som L i vådligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Men det är barnspråk. När man gått i skolan ett par år har man lärt sig att det skrivs och uttalas omständligt. Under alla omständigheter.
Det kanske uttalades omständligt från början, men idag gör det verkligen inte det. Språket förändras. Envisas man med att uttala L:et i omständlig idag så framstår man bara som märkvärdig.
Citera
2022-01-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Någon som tycker öppenhjärtig ser fel ut? TV4 hade en "öppenhjärtlig" dokumetär som de gjorde massa reklam för. Pinsamt. Men klart, det sägs ju som det stavas. Omständlig uttalas ju oftast omständig.

Jag hade jätteproblem att det inte stavades schysst, men har vant mig nu. Schyst eller sjyst.
Eller juste, som jag har svårt för.
Citera
2022-01-26, 17:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det kanske uttalades omständligt från början, men idag gör det verkligen inte det. Språket förändras. Envisas man med att uttala L:et i omständlig idag så framstår man bara som märkvärdig.

Jo det uttalas med L. Att vissa inte klarar det är, som jag skrev, för att de är obildade.

Uttal--> https://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/omst%C3%A4ndlig
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-26 kl. 17:48.
Citera
2022-01-26, 17:56
Medlem
Citat:
Jo det uttalas med L. Att vissa inte klarar det är, som jag skrev, för att de är obildade.
Nej, det gör det inte, och jag tror inte heller att du brukar uttala det med L. Detta är sannolikt bara något du nu påstår i ett försök att ta dig ur det hörn du målat in dig i i denna diskussion. Om du nu mot förmodan faktiskt uttalar det med L så är det inte för att du är bildad (en bildad person är nämligen medveten om att ingen längre uttalar det på det sättet), utan för att du vill göra dig märkvärdig och visa omgivningen att du vet hur ordet stavas.
Citera
2022-01-26, 18:24
Medlem
Enblandandras avatar
Rapmusik
Kommer aldrig vänja mig vid att det bara är ett "p". Kan inte någon myndighet ändra stavningen så att jag inte blandar ihop de olika musikstilarna?
Citera
2022-01-26, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, det gör det inte, och jag tror inte heller att du brukar uttala det med L. Detta är sannolikt bara något du nu påstår i ett försök att ta dig ur det hörn du målat in dig i i denna diskussion. Om du nu mot förmodan faktiskt uttalar det med L så är det inte för att du är bildad (en bildad person är nämligen medveten om att ingen längre uttalar det på det sättet), utan för att du vill göra dig märkvärdig och visa omgivningen att du vet hur ordet stavas.

Har jag målat in mig i ett hörn? Jag gav dig en länk till uttal i NE och vad gör du då? Jo med en dåres envishet hävdar du att jag har fel. Ridå!

Länken igen: https://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/omst%C3%A4ndlig

Personligen har jag slutat använda ordet eftersom folk tror att man säger fel när man uttalar det korrekt. Det är på samma sätt som med en del andra ord, exempelvis bestrida, som jag inte använder för att de är dubbeltydiga.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-26 kl. 20:45.
Citera
2022-01-26, 21:11
Medlem
Citat:
Har jag målat in mig i ett hörn? Jag gav dig en länk till uttal i NE och vad gör du då? Jo med en dåres envishet hävdar du att jag har fel. Ridå!

Länken igen: https://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/omst%C3%A4ndlig

Personligen har jag slutat använda ordet eftersom folk tror att man säger fel när man uttalar det korrekt. Det är på samma sätt som med en del andra ord, exempelvis bestrida, som jag inte använder för att de är dubbeltydiga.
NE envisas uppenbarligen man att använda ett föråldrat uttal som ingen längre använder.

Istället för att sluta använda ord som påverkats av den ständiga språkutvecklingen så kan du ju anpassa dig och hänga med i utvecklingen.
Citera
2022-01-26, 22:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
NE envisas uppenbarligen man att använda ett föråldrat uttal som ingen längre använder.

Istället för att sluta använda ord som påverkats av den ständiga språkutvecklingen så kan du ju anpassa dig och hänga med i utvecklingen.

Svensk Ordbok har samma uttalsanvisning så dina argument börjar bli lika komiska som uttalet du försöker försvara. Jag betecknar det ordet, med det uttalet, som något bäst passande på ett skvallrande kafferep, så nej det använder jag inte. Besvärlig (om situation) eller krånglig (om person) är bättre ord.

https://svenska.se/tre/?sok=omst%C3%A4ndlig&pz=1
Citera
2022-01-26, 22:10
Medlem
GalenSkånings avatar
Bordslampa med s. Det heter inte takslampa eller fickslampa. Varför är där ett s?
Citera
2022-01-26, 22:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenSkåning
Bordslampa med s. Det heter inte takslampa eller fickslampa. Varför är där ett s?

Finns en tråd om det:

(FB) Regler för sammansatta ord? (Foge-s)

Kökslampa och rumslampa har för övrigt också foge-s, men inte blåslampa (inte ens om det är en högerkvinna med tveksam moral).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in