2022-01-25, 19:22
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Sanningen är det värsta som finns, och jag håller med, demokratin är satt ur spel narrativet är det som gäller om du skall kunna skriva allt annat är fake news. Ok jag får väl dra mig tillbaka vi behöver ingen debatt längre och jag önskar er alla lycka till!
Citera
2022-01-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Helt otroliga smittotal i Sverige nu. Dessutom är väl mörkertalet minst 100%. Omikron är onekligen otroligt smittsam. Om inte så många hade varit vaccinerade hade vi snart haft flera tusen nya döda. Bara hålla tummarna för att inte vården får en enorm belastning nu.
Även icke-vaccinerade tycks knappt bli speciellt sjuka. Men ja, det är är tur att vaccinet finns, framförallt hos människor i riskgrupp.
Citera
2022-01-25, 19:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Om ingen är inlagd för covid längre så borde vi hinna med operationer osv. Allt borde vara som normalt helt enkelt.
Fast det är ju rätt många inlagda och dessutom har man under pandemin inte kunnat genomföra operationer i full omfattning, så man ligger ytterligare 160 000 operationer back jämfört med innan pandemin.
Citera
2022-01-25, 19:30
Medlem
Smittskyddsläkare: Därför kommer vi inte uppnå flockimmunitet
När det pratas om flockimmunitet så räknar man med att immuniteten mot omikron och delta tillsammans kommer att räcka mot alla nya virusvarianter. Man har också räknat med att immuniteten finns kvar väldigt länge. Har de rätt så kommer jag inte att gråta men jag har lite svårt att få ihop det
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/smittskyddslakare-darfor-kommer-vi-inte-uppna-flockimmunitet#:~:text=%E2%80%93%20N%C3%A4r%20det% 20pr atas,s%C3%A4ger%20Signar%20M%C3%A4kitalo.
Citera
2022-01-25, 19:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tänk på att du själv tillhör en flock får.

Troligen har vi ttre stora fårflockar i den hör pandemin där mittenflocken väljer att lyssna på vetenskapen.
Vad menar du med att "lyssna till vetenskapen" egentligen? All vetenskap är inte absolut, viss vetenskap bör ifrågasättas snarare än naivt "lyssnas till". Vetenskapen är inte gud och vetenskapsmännen inget prästerskap. Glöm inte att tvångssteriliseringarna byggde på den tidens rashygieniska vetenskap, som folk andäktigt lyssnade till, Amen.

Viss vetenskap är säker, etablerad och väl granskad och beprövad. Ingen behöver ifrågasätta Pythagoras sats (så länge man befinner sig i rätt geometri) eller att atomkärnan innehåller neutroner och protoner (utom vanligt väte som saknar neutron) eller att neutroner och protoner i sin tur består av kvarkar (även om ingen sett dem) eller att 1+1=2 och 2+2=4 (utom i vissa talsystem).

Men vetenskap som inte har en stabil siffra för ett vaccins nytta, säkerhet och effektivitet är inte nödvändigtvis vetenskap som vi i tysthet bör "lyssna till" utan snarare vetenskap som en hyggligt bildad individ kan ge sig på att analysera, ifrågasätta och diskutera. Särskilt när myndigheter presenterar vaccinet som enda vägen till vår frälsning och läkare bannlyses efter att ha avrått föräldrar från att vaccinera sitt barn.

Vetenskap är inte detsamma som absolut sanning, lika lite som religion är det.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-25 kl. 19:48. Anledning: m
Citera
2022-01-25, 19:37
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Helt otroliga smittotal i Sverige nu. Dessutom är väl mörkertalet minst 100%. Omikron är onekligen otroligt smittsam. Om inte så många hade varit vaccinerade hade vi snart haft flera tusen nya döda. Bara hålla tummarna för att inte vården får en enorm belastning nu.

Precis tvärtom fårskalle! Medellivslängden i det positiva scenariot är 5 år för de vaccinerade men många hävdar 2-3 år vi får se?
Citera
2022-01-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag är inte nöjd förrän sådana som du ställs inför rätta för vad ni gjort. Tvingat en hel ungdom till restriktioner under nära tre år och försört deras liv bara för att ska "skydda" flottiga fetton som du.
3 år?
Citera
2022-01-25, 19:43
Medlem
Aftonbladet skriver,

”För första gången på en månad syns ingen ökning av corona i avloppsvattnet i Göteborg.
Det skriver Sahlgrenska akademin i ett pressmeddelande.

Nivåerna ligger dock kvar på samma höga nivå som hittills i år, vilket är 4,5 gånger högre än vad man tidigare rapporterat som mest under pandemin.

– Det är fortfarande många smittade, men det går äntligen åt rätt håll, säger Heléne Norder, adjungerad professor i mikrobiologi, skriver TT”

Börjar vi närma oss toppen?
Citera
2022-01-25, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Nu måste du, Eskulap, förklara hur du får perioden mars 2020 till januari 2022, dvs. knappt två år till att bli nära tre år.

Jag noterar rätt ofta att många tror att överdrifter - om covids farlighet, antalet sjuka eller antalet som inte blir så sjuka, om hur bra eller farligt vaccinet är - gör argumentationen bättre, men detta är väl ändå en väl gro överdrift??

Självklart har barn och ungdommar drabbats av pandemin och av restriktionerna. BO har undersökt detta, https://www.barnombudsmannen.se/aktuellt/covid-19-pandemins-konsekvenser-for-barn/, men jag tycker att man missat att undersöka även vad som varit positivt.

Det finns andra som även undersökt de positiva effekterna
Ungdomar har klarat pandemins restriktioner bättre än förväntat. En förklaring kan vara att man är van att hålla kontakter på sociala medier. En tredjedel av ungdomarna har dessutom blivit mer fysiskt aktiva.

Svenska ungdommar har påverkats minst av pandemin jämfört med andra länder som ingår i studien (Sverige,USA, Vietnam, Serbien och Marocko). Ungdommar från USA verkar ha drabbats hårdast
https://www.mdpi.com/1660-4601/18/16/8755/pdf

Jag tror att överdrifter och felaktigheter som sprids är lika farligt för hur alla mår som själva pandemin och restriktionerna. Sedan kan vi bara se myntets ena sida.
Vi kan bara gissa hur allt hade blivit utan restriktioner.

Haha skön källa: ”founded by Shu Kun Lin (China). Du har verkligen fått kämpa för att hitta någon källa som påstår att lockdowns inte varit några problem samtidigt som krig utbryter i Belgien.
Citera
2022-01-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talrik
3 år?

PRECIS DET ÄR FÖR DJÄVLIGT. Här förstör man såväl skolgång, uppfostran och naggar omdömet kring hur man på ett öppet och godtroget vis ska förhålla sig till sina medmänniskor för våra barn som i framtiden ska bära detta landet framåt.

Detta till förmån för usla människor som väljer att låta sin rädsla ta över och som föredrar att polarisera och förödmjuka en stor del av Sveriges befolkning genom vaccinpass! Som för övrigt FORTFARANDE ÄR GÄLLANDE!!!!!!!
Citera
2022-01-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Aftonbladet skriver,

”För första gången på en månad syns ingen ökning av corona i avloppsvattnet i Göteborg.
Det skriver Sahlgrenska akademin i ett pressmeddelande.

Nivåerna ligger dock kvar på samma höga nivå som hittills i år, vilket är 4,5 gånger högre än vad man tidigare rapporterat som mest under pandemin.

– Det är fortfarande många smittade, men det går äntligen åt rätt håll, säger Heléne Norder, adjungerad professor i mikrobiologi, skriver TT”

Börjar vi närma oss toppen?

Så är det såklart. Jag själv har trott denna veckan, men vissa andra här inne tror först om en månad..
Låter väldigt långt fram.

Jag tror det planar ut storstadsregionerna nu och börjar minska nästa vecka..
Citera
2022-01-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrightFuture
PRECIS DET ÄR FÖR DJÄVLIGT. Här förstör man såväl skolgång, uppfostran och naggar omdömet kring hur man på ett öppet och godtroget vis ska förhålla sig till sina medmänniskor för våra barn som i framtiden ska bära detta landet framåt.

Detta till förmån för usla människor som väljer att låta sin rädsla ta över och som föredrar att polarisera och förödmjuka en stor del av Sveriges befolkning genom vaccinpass! Som för övrigt FORTFARANDE ÄR GÄLLANDE!!!!!!!
vad är det som pågått i 3 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in