Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det kan jag förstå på sätt och vis, men jag gillar generellt inte att vedertagna ord, uttryck och begrepp plötsligt ses som paria. Inget förändras ju bara för att man byter namn på det.
Psykosomatiskt är lite kanske speciellt om man har ändrat inställning och fåt ny kunskap, men...
En städare är en städare oavsett om man kallar hen lokalvårdare, städhjälp, städpersonal, hygientekniker eller något annat.
Jag uppskattar absolut de som håller rent omkring oss (alla yrken behövs) och minst en av mina närmaste vänner städar på kontor och i flerfamiljshus.
Precis, inget förändras för att man byter namn på det. Kan läkaren inte förklara eller bekräfta heter det att läkaren inte kan förklara eller bekräfta. Inte att patienten är psykosomatisk. Det är lika flummigt som att skylla på onda andar. Psykosomatisk är ju bara en eufemism för "läkaren förstår inte men vägrar erkänns att så är fallet".
Du kan ha en allmän svepande teori om psykosomatisk långtidscovid men det är något helt annat än vårdsäkra acceptabla diagnostiska kriterier för hur det ska tillämpas på enskilda fall av långtidscovid. Covid är trots allt rätt nytt, och förståelsen är inte 100 %. Ska läkare avfärda folks symptom som psykosomatiska när de inte har full förståelse för ett fenomen? Och varför kalla det psykosomatiskt bara för att det i själva verket kanske är efterdyningarna efter något annat virus?
Man drar ju till med psykosomatik bara för oförmågan att se det på annat sätt, alltså är psykosomatiska diagnoser bara läkarsmickrande eufemismer för läkarens oförmåga. Så ok, låt oss kalla det för vad det egentligen är, dvs bullshit. Det är som om all professionalitet försvinner så fort läkare drar till med bortpsykologiserande slasktrattsdiagnoser. "Vi vet inte - alltså vet vi att det är nåt psykiskt".
Håller fullständigt med dig, låt oss kalla det för vad det är: Läkarbullshit.
Hur mycket lidande tror du har skapats av att läkare (varav minst 20 % har egna psykiska problem) avfärdar patienter som psykosomatiska trots att de inte är det?