2022-01-25, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Ja, det verkar jätte märkligt allt ihopa. Pojken måste ju varit på BVC efter födelsen.

Håller helt med den bästa tiden, som
aldrig kommer åter.

Man undrar ju. Har de verkligen varit på BVC? Det är ju frivilligt. Men av vad jag vet så går de flesta dit. Man är ju jättenyfiken som förälder hur barnet växer. Och man vill ju veta om allt är som det ska. Och har de varit där borde ju personalen sett om nåt varit fel med bebisen.
Citera
2022-01-25, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Är inte Berga "strax norr om centrala..." ? Innan Norrliden.
Jo, du har rätt. Hängav mig åt spekulationer och läste dåligt…🥺
Citera
2022-01-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Mannen häktas misstänkt för synnerligen grov misshandel. Åtal ska vara väckt senast 8 feb.
https://docdro.id/exFBeos

Den misstänkte mannen har spelat fotboll på elitnivå, med flera matcher i allsvenskan för en sydsvensk klubb.

De matcherna spelade han för flera år sedan och sedan dess har fotbollskarriären fortsatt i mindre klubbar i superettan och de lägre divisionerna.

Nu misstänks mannen, tillsammans med sin sambo, för synnerligen grov misshandel mot deras spädbarn.

https://www.expressen.se/kvallsposten/spadbarn-vardas-for-allvarligs-skador-par-haktade/
Citera
2022-01-25, 16:22
Medlem
2 matcher i Allsvenskan, 3 i S1, 11 i D1 med Mjällby och sedan spel med Karlskrona och Bromölla. Inte helt utvecklingsstörd då. Får nån diagnosvibb på honom och lite hobbyknarkare. Ser WT ut.

Hon ser mer städad ut o svårare att avgöra.
Senast redigerad av 400Ben 2022-01-25 kl. 16:30.
Citera
2022-01-25, 16:23
Medlem
Min första tanke är shaken baby. När spädbarnet skriker (kanske skrikit dygnet runt i flera veckor) och föräldern tappar all besinning och i desperation skakar barnet. Då behövs sjukvård och risk för hjärnskador är stora iom barnets ofärdiga nackmuskulatur.

Man pratade mycket om detta vid föräldrautbildningen jag var på. Hur man ska göra om man känner att man tappar fattningen. Trots mycket information kring fenomenet från myndigheter händer det fortfarande då och då, och ofta är det en helt ”normal” förälder som i din desperation gjort detta med stor ånger som följd. Skulle tro att det räknas som grov misshandel, med tanke på de allvarliga konsekvenser det ofta får.
Citera
2022-01-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallebear85
Man undrar ju. Har de verkligen varit på BVC? Det är ju frivilligt. Men av vad jag vet så går de flesta dit. Man är ju jättenyfiken som förälder hur barnet växer. Och man vill ju veta om allt är som det ska. Och har de varit där borde ju personalen sett om nåt varit fel med bebisen.

Ja man undrar ju om dem varit där, tänkte inte på att det är frivilligt vi själv har alltid gått dit.

Om dem har varit där kan kanske BVC remitterat dem vidare om något inte var som det skulle.
Citera
2022-01-25, 16:37
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ja man undrar ju om dem varit där, tänkte inte på att det är frivilligt vi själv har alltid gått dit.

Om dem har varit där kan kanske BVC remitterat dem vidare om något inte var som det skulle.
En sköterska från BVC brukar ju göra hembesök i samband med hemgång också, men där kollas ju mest hur hemmet ser ut, men även om amning funkar.
Citera
2022-01-25, 16:48
Medlem
PricklyPeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
På det hela är det oerhört tragiskt... Det är givetvis anmärkningsvärt att åklagaren beskriver det som "hänsynslös misshandel". Men i sak så framgår ju inget mer kring eventuella skador, och man måste beakta att det handlar om ett försvarslöst spädbarn...

Närmast tillhands kan väl vara multipla frakturer i armar, ben, kanske även skallskador/hjärnblödningar, blödningar i ögonhålor, kraftig viktminskning sedan födsel, uttorkning - allt i kombination... Vilket i relation till ett spädbarn definitivt kan benämnas som "hänsynslöst" om de skadorna inte kan ha uppstått med mer än att förälder/föräldrar använt våld och utsatt barnet för vanvård.

stackars bebis...

Eftersom åklagaren använder ordet hänsynslös, så tänker jag till exempel brännmärke från cigarretter, troligtvis i kombination med något av ovanstående…
Citera
2022-01-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
En sköterska från BVC brukar ju göra hembesök i samband med hemgång också, men där kollas ju mest hur hemmet ser ut, men även om amning funkar.

Ja, hembesöket brukar väl ske veckan efter om det inte har ändrats.
Kanske dem skrotat det pga COVID-19.
Citera
2022-01-25, 16:53
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ponera att de är oskyldiga. Vad skulle det möjligtvis finnas för förklaringar till vad nu vården sett och som de anmält paret för? Hade det varit medfött hade det väl dokumenterats av BVC redan. Man går ju dit rätt ofta i början. Om man överhuvudtaget går dit, det är ju frivilligt.

Citat:
Sen tänker jag att de som jobbar i vården borde ju ändå se skillnad på misshandel och något som kan vara medfött eller sjukdom. Klart att vården gör misstag, säger inget annat.

Tja, vårdpersonalen kan nyligen gått en kurs i barnmisshandel och börjar leta fel överallt, drabbas av mass/företagspsykos.......

Det är tyvärr många som vill "rädda ett barn"........men bara spekulationer från mig.
Citera
2022-01-25, 16:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ja, hembesöket brukar väl ske veckan efter om det inte har ändrats.
Kanske dem skrotat det pga COVID-19.
Så kan det vara, och vad ska man upptäcka under det halvtimmesbesöket liksom, bara ren misär om fångas upp. Nåja, det är bara en som bär det yttersta ansvaret för denna tragedi ändå...
Citera
2022-01-25, 17:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Kan det vara förlossningspsykos?

Dubbel förlossningspsykos, båda föräldrar samtidigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in