2022-01-25, 12:00
Medlem
Väldigt komiskt, men till alla som hyllat Norges "coronastrategi" sedan pandemins start 2020:

https://www.ahus.no/nyheter/koronaviruset-kan-ha-vert-i-norge-allerede-i-2019

Ps.även ni som förespråkat hårdare/restriktivare åtgärder osv kan ta er en funderare .
Citera
2022-01-25, 12:04
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Max en eller två månader kvar sen är pandemin över.
Jag tycker mig ha hört den förr
Citera
2022-01-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej du vet att jag inte har något emot vaccin. Det stämmer säkert med 11:1.
Jag har tagit två Pfizer och en dos Omikron.

Vi har alla haft våran chans att vaccinera oss och det spelar ingen roll för mig hur folk gör.
Men även för en ovaccinerad så är Omikron som influensan/förkylning.
Man kan gissa på att vi har minst 100 000 nya smittade om dagen med mörkertal nu. Hur många är ovaccinerade av dessa? 20-40 000 kanske och hur många får problem? 10 nya på IVA totalt kanske och 50 inlagda på sjukhus totalt av "båda sorterna".

Hur man än räknar är risken försumbar

Dom få restriktioner vi har nu ska bort och vaccinpassen ska upphöra då dom inte fyller någon funktion. Denna hysteriska testning är också helt meningslös. Är du sjuk så stanna hemma, det är den ända "restriktion" vi behöver ha.

Nu är det dags att börja leva normalt och det kommer nog ske bara den tröga statsapparaten fattar galoppen.

Att Omikron är mildare än Delta är klart men att det skulle vara som en förkylning är nog att överdriva.

Har sett siffror på 50-60% lägre risk att hamna på sjukhus jämfört med Delta men i nästan alla länder har ju den extrema smittspridningen av Omikron (då den verkar gå runt skyddet både för vaccinerade och tidigare sjuka) gör ändå att sjukhusinläggningarna går upp och fler avlider.
Citera
2022-01-25, 12:19
Medlem
Danmark sloppar alla restriktioner från och med sista januari. Det kommer man att meddela imorgon.

På tiden att Sverige också gör det.

Nu räcker det. Restriktionerna ska vara borta från och med 1 februari.
Citera
2022-01-25, 12:20
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Att Omikron är mildare än Delta är klart men att det skulle vara som en förkylning är nog att överdriva.

Har sett siffror på 50-60% lägre risk att hamna på sjukhus jämfört med Delta men i nästan alla länder har ju den extrema smittspridningen av Omikron (då den verkar gå runt skyddet både för vaccinerade och tidigare sjuka) gör ändå att sjukhusinläggningarna går upp och fler avlider.

Jo faktiskt tycker jag att det nu går att jämföra med i alla fall med en influensa.
Den enda skillnaden är den extrema mängden smittade men riskerna är i paritet eller till och med lägre än den vanliga säsongsinfluensan.

Om någon orkar så kan dom gärna räkna på "riskerna" de sista 6 veckorna sedan Omikron gjorde sitt intåg.
Skulle vara intressant att få siffror på risken per smittad att hamna på sjukhus och avlida. CFR och uppskattad IFR.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu riktar du dig till mig som inte ansvarar för varken vårdpersonal eller deras vaccinstatus. Men personligen tycker jag vårdpersonal ska vaccineras både för sin egen skull och patienternas. Sen har jag hela tiden förespråkat 2g när det gäller vaccinpass dvs att genomgången sjukdom ska räknas, det är politikerna i Sverige som bestämt att vi inte ska ha det. Du förutsätter att all ovaccinerad sjukvårdspersonal har genomgått sjukdomen, så är det naturligtvis inte. Som vanligt lägger du ord i dina skribenters mun. Jag har prisat sjukvårdspersonalen under den här pandemin. Är det här skon klämmer, du är sjukvårdspersonal som vägrat vaccinera dig?

Tänk så många gånger du gissat fel med ditt trollande. Påstått att jag inte har covid fast jag bevisade att jag har det. Påstår att jag är vaccinerad fast jag inte är det. Påstår att jag är vårdpersonal fast jag inte är det. Jag tjänar dubbelt så mycket på en månad än vad vårdpersonal gör på ett år. Deras löner borde vara mycket högre.

Du är och förblir ett troll.

Så när ska du be om ursäkt för att du förnedrad denna personal och alla andra du kallat antivaxxer trots att de genom sin naturliga immunitet haft bättre skydd än du som vaccinerad?
Citera
Medlem
Danmark slopar alla restriktioner, man klassar inte Covid-19 som samhällsfarlig från och med den 5 februari. När följer Sverige efter?

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13672070/mette-frederiksen-klar-til-at-genaabne-danmark/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Väldigt komiskt, men till alla som hyllat Norges "coronastrategi" sedan pandemins start 2020:

https://www.ahus.no/nyheter/koronaviruset-kan-ha-vert-i-norge-allerede-i-2019

Ps.även ni som förespråkat hårdare/restriktivare åtgärder osv kan ta er en funderare .

Det ändrar inte så mycket.

Norge hade sitt första officiella fall i Mars 2020 - nu hittar de ett fall redan December 2019.

Kina hade sitt första officiella fall i Januari 2020 - vet inte vad det hittat när de kollar gamla blodprov - de har varit ganska hemliga men säkerligen kommer det hittas antikroppar från före December 2019.

Första varianten var ju ganska dålig på att sprida sig så förmodligen kom det in ströfall i massa länder som sedan dog ut utan att det spred sig vidare i samhället. Det var först i Wuhan som smittan fick riktigt fotfäste så den sedan kunde sprida sig ut i världen.
Citera
2022-01-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Danmark sloppar alla restriktioner från och med sista januari. Det kommer man att meddela imorgon.

På tiden att Sverige också gör det.

Nu räcker det. Restriktionerna ska vara borta från och med 1 februari.

Februari brukar vara den värsta virusmånaden, restriktionerna får nog vara kvar till mars någon gång iallafall.
Citera
2022-01-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo faktiskt tycker jag att det nu går att jämföra med i alla fall med en influensa.
Den enda skillnaden är den extrema mängden smittade men riskerna är i paritet eller till och med lägre än den vanliga säsongsinfluensan.

Om någon orkar så kan dom gärna räkna på "riskerna" de sista 6 veckorna sedan Omikron gjorde sitt intåg.
Skulle vara intressant att få siffror på risken per smittad att hamna på sjukhus och avlida. CFR och uppskattad IFR.

Ja, det blir intressant att se hur det går med siffrorna.

Något som oroar mig dock är diverse uttalande från olika IVA-avdelningar om att det inte finns ett enda Omikron-fall på IVA men ändå läggs det in människor löpande på IVA vilket tyder på de som hamnar på IVA har Delta och alltså blev sjuka för några veckor sedan när Delta fortfarande fanns.

Om det är samma fördröjning på Omikron så kan det vara så att vi inte sett Omikron-fallen hamna på IVA än - dvs vi har inte sett effekten av den extrema smittspridningen som skett senaste 2 veckorna på sjukvården än.

Förhoppningsvis blir det som i Danmark vilka verka ligga lite före oss. Där har IVA vänt kraftigt neråt men sjukhusinläggningarna fortsätter uppåt.
Citera
2022-01-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Han/Hon vill väl förmodligen godhetsknarka och lever i en annan planet. Om det inte går riktigt att skydda sig för omikron och alla kommer åka på det, varför har folk panik som personen du svarade på att gå all in?

Folk (Kan inte vara många foliehattar) som tror att vi kan stoppa förkylningar och tror att det ens skulle vara rimligt är ju rent ut sagt dumma i huvudet. Och om vi aldrig stimulerande immunförsvaret och utvecklade immunitet mot allt möjligt skulle det räcka med att nån en dag nös och det skulle sluta som det gjorde för urbefolkningen när spanjorerna ankom till centralamerika.
Citera
2022-01-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Februari brukar vara den värsta virusmånaden, restriktionerna får nog vara kvar till mars någon gång iallafall.

Konstigt att Danmark inte håller med dig!

Är du en mer erfaren expert än deras experter menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in