2022-01-24, 11:46
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tänkte precis skriva detsamma. Klarar inte mer än två-tre flaskor en kväll, då tar magen paus.
Skulle säga 2-3 glas max. Är en skön fördrink och festligt när det poppar, men inget man dricker många glas av.

Men en flaska bubbel med flickvännen för att slappna av - absolut, men mer än så är det en ganska tråkig dryck.
Citera
2022-01-24, 11:47
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Champagne är en dyr överreklamerad skitdryck. Jag dricker hellre Prosecco som är både godare och snällare mot din plånbok.
Prosecco och lite limoncello i är bästa fördrinken för att få igång salongsberusningen.
Citera
2022-01-24, 11:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watangSkilleSbeeS
Vi har sett olika typer av helgalkisar... mannen som köper 12st starköl. den som köper 2flaskor vin varje fredag. Den unga partynissen som köper det allra billigaste. All-drickarn som inte bryr sig vad det är så länge han kan bli full. Kärringen som låtsas att hon köpt skor men som i själva fallet har en bag-in-box i sin din-sko påse.

men, finns det någon här som köper champagne när det nalkas helg? Eller dricker ni bara champagne en gång om året?

Bör vi dricka mer champagne? Är det lägre kalorier? Mer stilfullt?

Champange är gött.
Det var standarddrckat när jag var yngre. Numera så är det mera Châtea-du-Pape, o Rochild när det ska lyxas till. Rödvin sägs vara nyttigare.

Annars så ska man inte vara rädd för att ta en Cognac.
Citera
2022-01-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Fel, och rätt. Mousserande vitvin passar till i stort sett allt, går alldeles utmärkt att ha som dricka till korv med bröd om man så vill. Men man ska som sagt inte överanvända, smaken blir tråkig då.
Jag kunde sträcka mig till spritzers.

Men hur ofta ska man dricka och av vilken anledning?
Citera
2022-01-24, 12:07
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Man planerar inköpen. Jag har säkert en 30 flaskor vin, 20 tal burkar öl och 20 liter sprit hemma. Med hjälp av detta kan man anpassa drycken till tillfälle. Sen dricker jag i princip aldrig för att bli full. Att handla för sig själv till helgen känns lite tragiskt. Nu är det helg därför måste jag ha vin.

Men för att svara på TS, champagne dricks ganska ofta här hemma, men föredrar prosecco då champagne blir lite för dyrt och enformigt i längden. Samt sparar hellre dessa till roliga tillfällen. Men bubbel är trevligt i sällskap, nog iget jag skulle pimpla i min ensamhet.
Citera
2022-01-24, 16:09
Medlem
kyrkstockens avatar
Var det Churchill som drack champagne varje dag? SJälv tycker jag att champagne är inte gott i mängder. det finns bättre.

Men det där med Din sko påse var kul. Finns det tanter som använder sig av sådana?
Citera
2022-01-24, 16:21
Medlem
En flaska rödvin och åtta IPA varje fredag är mitt signum. Räcker hela helgen och har man tur finns det en ipa kvar på söndagen.
Citera
2022-01-25, 10:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Jag kunde sträcka mig till spritzers.

Men hur ofta ska man dricka och av vilken anledning?
Ska? Finns inget ska. Man dricker vad fan man vill när man tycker så.
Klassiskt är ju mousserande vin och speciellt då champagne för lite festligare tillfällen typ nyårsafton, födelsedag, nytt jobb eller något, och om det blir för ofta förlorar det ju sin speciella festlighet, men som sagt är det som man vill, inte som man ska.
Citera
2022-01-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ska? Finns inget ska. Man dricker vad fan man vill när man tycker så.
Klassiskt är ju mousserande vin och speciellt då champagne för lite festligare tillfällen typ nyårsafton, födelsedag, nytt jobb eller något, och om det blir för ofta förlorar det ju sin speciella festlighet, men som sagt är det som man vill, inte som man ska.
Det jag menar är att det kändes på diskussionen som att det är väldig massa alkohol som konsumeras. För mig är det inte så.
Citera
2022-01-25, 11:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Det jag menar är att det kändes på diskussionen som att det är väldig massa alkohol som konsumeras. För mig är det inte så.
Ja alltså, se första raden i mitt inlägg där. Man kanske föredrar mineralvatten eller kaffe eller Fun Light med "päron"smak över champagne. Då blir det det istället. Man dricker vad man vill och vissa drycker har den fördelen att man inte behöver köpa dem på systemet.
Citera
2022-01-25, 11:24
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Man planerar inköpen. Jag har säkert en 30 flaskor vin, 20 tal burkar öl och 20 liter sprit hemma. Med hjälp av detta kan man anpassa drycken till tillfälle. Sen dricker jag i princip aldrig för att bli full. Att handla för sig själv till helgen känns lite tragiskt. Nu är det helg därför måste jag ha vin.

Men för att svara på TS, champagne dricks ganska ofta här hemma, men föredrar prosecco då champagne blir lite för dyrt och enformigt i längden. Samt sparar hellre dessa till roliga tillfällen. Men bubbel är trevligt i sällskap, nog iget jag skulle pimpla i min ensamhet.

Hur är prosecco mindre enformigt än champagne?
Citera
2022-01-25, 11:43
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Hur är prosecco mindre enformigt än champagne?

Förstår funderingen. Men det känns lättare att hitta roliga prosecco då man kan testa nya för "en rimlig" peng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in