• 1
  • 2
2022-01-24, 16:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Som topic så behöver jag fixa lite svalka, hade rätt ofta över 28 grader i somras med toppar över 30 grader, tempen sjönk dessutom inte under natten för fastigheten lagrar enorma mängder värme.
Mätte temperaturen med lasertermometer en tidig morgon och alla väggar, golv och tak höll en temperatur på över 29 grader, som mest mätte jag upp 30.4 grader.

Portabel ac är inte ett alternativ, dels drar det för mycket ström dels väsnas det för mycket dels kyler det dåligt, testade en i somras och efter 5 timmars gång nonstopp så hade temperaturen bara gått ned 3 grader.

Så tittar på alternativ främst till sängen och när jag ligger på soffan men är lite tunt med bra alternativ, bla hittat klimatanläggning som blåser in värmd/kyld luft under täcket och klimatanläggning som har en madrass med vattenslangar för att värma/kyla men dessa kostar rätt mycket i ett fall över 4000$

Så vad finns det för billigare alternativ? sy egen madrass med tunn slang som man kör isvatten igenom?
Mvh A.A
Citera
2022-01-24, 16:52
Medlem
TheJackets avatar
Jag klarade mig bra i somras med två oscillerande pelarfläktar, en stor golvmodell och en mindre bordsmodell samt stängt fönster
Citera
2022-01-24, 16:53
Medlem
Se till att stoppa solens värme från att ta sig in i lägenheten. Sätt upp markiser, persienner och gardiner.

På natten vädrar du lägenheten och får in kall luft. På dagen håller du kylan inne genom att ha fönstren stängda.

All elektronik genererar värme. Så stäng av så mycket du kan.
Citera
2022-01-24, 17:00
Medlem
tastass avatar
öpnna upp efter att yttertemp gått ner, ställ upp en fläkt i fönster/balkongdörr och dra in svalare luft utifrån.
Citera
2022-01-24, 17:04
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Köp ett stort sådant där liggandes kylskåp eller frys och gör om den till ett mysigt krypin.
Citera
2022-01-24, 17:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Jag klarade mig bra i somras med två oscillerande pelarfläktar, en stor golvmodell och en mindre bordsmodell samt stängt fönster
räcker inte på långa vägar

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Se till att stoppa solens värme från att ta sig in i lägenheten. Sätt upp markiser, persienner och gardiner.
Omöjligt, till och med väggarna på norrsidan huset kan ligga över 30 grader på sommaren, tar typ 2 dagar innan temperaturen börjar sjunka när det går från 30 grader o sol till 15 grader o regn.

Citat:
På natten vädrar du lägenheten och får in kall luft. På dagen håller du kylan inne genom att ha fönstren stängda.
vädring funkar bara om det blåser storm medans det allt som oftast inte blåser särskilt mycket under natten efter varma sommardagar.

Citat:
Ursprungligen postat av tastas
öpnna upp efter att yttertemp gått ner, ställ upp en fläkt i fönster/balkongdörr och dra in svalare luft utifrån.
funkar inte, i somras gjorde jag just detta och det gjorde inte ett skit i stort sett.

Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Köp ett stort sådant där liggandes kylskåp eller frys och gör om den till ett mysigt krypin.
Tanken har slagit mig många gånger, såna är ju vattentäta så i med vatten så har man en sval pöl o ligga i
Citera
2022-01-24, 17:20
Kylunderlag till hundar, blåa, finns i fler storlekar.Du har då alltid svalare i sängen än i rummet, använd silkelakan som "täcke" som släpper igenom värme och fukt utan att isolera flöt mycket. Works for me.
Citera
2022-01-24, 17:28
Medlem
BackToHegels avatar
Fukta luften med ett lakan som hänger ner i en hink/balja med vatten, som en veke. En fläkt som blåser på det hela.

Sen som Primus sjunger:

I pull the blinds
Then I take my clothes off
Dance around the house like nature boy
Citera
2022-01-24, 17:42
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright

All elektronik genererar värme. Så stäng av så mycket du kan.

Detta.
Det går ganska fort att värma upp med solens strålar men långsamt att kyla ner.
Håll fönster stängda dagtid.
Markis är bäst.
Persienner mellan fönsterrutorna nr 2.
Persienner inne/gardiner sämst men hjälper lite.
När solen går ner ska så mycket sval luft in.
En inne/utetermometer hjälper bra.
Citera
2022-01-24, 17:54
Medlem
borrizs avatar
Under en sommar i Kina upptäckte jag att det fungerar att bädda på golvet, det blir faktiskt några grader svalare än i sängen.

Har du möjlighet så flytta in i källaren under dagens heta timmar.

Sov utan täcke, du kan alltid dra täcket på dig om du skulle frysa.

Har du något jobb hemma, så gå upp vid tretiden så utnyttjar du de svala morgontimmarna.
Citera
2022-01-24, 17:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Under en sommar i Kina upptäckte jag att det fungerar att bädda på golvet, det blir faktiskt några grader svalare än i sängen.

Har du möjlighet så flytta in i källaren under dagens heta timmar.

Sov utan täcke, du kan alltid dra täcket på dig om du skulle frysa.

Har du något jobb hemma, så gå upp vid tretiden så utnyttjar du de svala morgontimmarna.
En annan kinesisk lösning är ett tunt lakan som man fuktar innan man lägger sig. Så kyls kroppen pga. avdunstning.
Citera
2022-01-24, 18:48
Medlem
Sonny00s avatar
Bara en vild gissning: Kanske en luftvärmepump skulle kunna göra nytta? Man kan ju ställa om en sådan från värme- till kylläge. I och för sig tveksamt om fastighetsägaren godkänner en sådan installation.
Senast redigerad av Sonny00 2022-01-24 kl. 19:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in