2022-01-24, 18:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja, det är nog bland det viktigaste man kan lära sina barn - "Lita inte på någon"

Delvis, det är rätt sida att ligga på om man väljer mellan lita på alla och lita på ingen,

men kombinerat med redskap och förmåga att ta beslut där man även kan accepterar konsekvenserna av dem.
Citera
2022-01-24, 18:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Nej. Jag är närmare fyrtio och har genom åren fått kontakt med mängder av vuxna män som börjar tjata efter bilder. Iofs invandrare hela högen men det är definitivt ett strukturellt problem om de är så vana vid att kräva bilder även om det "bara" är selfies eller kroppsbilder. Vi sitter med en hel värld av förövare på nätet. Invandrarmän sitter därmed sannolikt och är nere i åldrarna och groomar mer naiva kvinnor och flickor. Precis som en mindre andel störda svenska män.

Du borde inte skicka nackenbilder, det är så de hamnar på nätet.

Citat:
Klart att vi har en annan teknologisk värld och där är teknologin mer inblandad i förförelse osv men attityder av att kräva bilder visar på en utsatthet dagens tjejer lever med. Dagligen. Det är absolut inte en rättighet att hela tiden be (kräva) bilder. Män anser det. De ser med andra ord kvinnorna som objekt som ska lyda och agera som objekt.

Kanske är det problemet, man tror att ”lagen” ska skydda än , även från sina egna dåliga beslut.

Om det var regel att nakenbilder spreds så skulle regeln vara att man skickar bara sånt man vill ha publicerat.
Citera
2022-01-24, 18:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Delvis, det är rätt sida att ligga på om man väljer mellan lita på alla och lita på ingen,

men kombinerat med redskap och förmåga att ta beslut där man även kan accepterar konsekvenserna av dem.

Absolut, det är viktigt att lära sig känna igen varningsflaggorna och därmed kunna skapa en gärningsmannaprofil i huvudet relativt snabbt.
Citera
2022-01-24, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Någon delade en gång en tanke i stil med "om kvinnor inte kunde anmäla för våldtäkt om de följde med mannen hem, så skulle antalet våldtäkter minska dramatiskt".

Det är en intressant tanke, som givetvis inte är menad att tas bokstavligen.

Då skulle kvinnor kanske ha ett bättre konsekvenstänk; "jag kommer vara ensam hos den här mannen, som jag knappt känner. Det finns en risk, så jag går inte dit".

Man hör om kvinnor som super sig medvetslösa i någon arabs hem, kvinnor som åker hem till män de träffat på Tinder och som följer med en neger hem från krogen - för att sedan bli våldtagna.

Det yttersta ansvaret ligger givetvis inte hos offret, utan gärningsmannen. Men det betyder inte att offret också har ett ansvar.

Ja, man ska kunna gå naken utomhus och kunna följa med okända människor hem utan att bli våldtagen eller mördad.

Men världen fungerar inte så. Bara för att det BÖR vara så, så betyder det inte att det KAN vara så. Det finns många dåliga människor i världen, framförallt i mångkulturella Sverige.

Av samma anledning undviker jag att gå ensam mitt i natten vid den lokala tågstationen. Av samma anledning går jag inte genom Rinkeby torg med en svenska flagga på tröjan. Av samma anledningen flashar jag inte med kartor eller pengar när jag är utomlands. För att det finns en hög risk för negativa konsekvenser av mitt beteende.

Jag vill kunna somna på bänken vid tågstationen och jag vill kunna vifta en svensk flagga i Rinkeby. Jag vill kunna ta gå igenom en Favela i Brasilien med en karta i handen och plånboken på huvudet - men det fungerar inte så.

Det är som när folk bara går rätt ut på övergångsstället utan att titta om bilarna stannar. När jag frågat vissa (kvinnor) varför de gör så, svarar de alltid att "det är jag som har rätt. Jag har företräde".

Ja, men det betyder inte att alla bryr sig och en potentiell konsekvens av det är att du blir överkörd eller bryter en massa ben. Oavsett om du hade rätt eller ej.

Vissa har sagt "jo, i och för sig...", andra har sagt "Men JAG har ju rätt att gå över - då ska de stanna".

Förvånansvärt många kvinnor tycks inte förstå detta. Det kan vi nog tacka vänstern för, med all deras propaganda och uppfostran som producerar naiva och svaga människor.
Man kan ju också tänka sig att om mannen frivilligt tagit med kvinnan hem så har han inte rätt att prövas i rättegång om kvinnan hävdar våldtäkt. Då skulle män få ett bättre konsekvenstänk och antal våldtäkter minska drastiskt.
Citera
2022-01-24, 18:41
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du borde inte skicka nackenbilder, det är så de hamnar på nätet.

Kanske är det problemet, man tror att ”lagen” ska skydda än , även från sina egna dåliga beslut.

Om det var regel att nakenbilder spreds så skulle regeln vara att man skickar bara sånt man vill ha publicerat.
Jag skickar inte nudies, jag sa att jag som vuxen råkar ut för drägg som kräver bilder systematiskt. Det är med andra ord män som ska sluta kräva bilder som är poängen. Einstein.
Citera
2022-01-24, 18:53
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Man kan ju också tänka sig att om mannen frivilligt tagit med kvinnan hem så har han inte rätt att prövas i rättegång om kvinnan hävdar våldtäkt. Då skulle män få ett bättre konsekvenstänk och antal våldtäkter minska drastiskt.

Det hade också varit effektivt och dragit ner antalet våldtäkter.

Det skulle lära män att inte lita på främmande kvinnor.
Citera
2022-01-24, 19:01
Avslutad
Citat:
Det hade också varit effektivt och dragit ner antalet våldtäkter.

Det skulle lära män att inte lita på främmande kvinnor.
Ja, och lära dem lite konsekvenstänk.
Citera
2022-01-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Nu kan du ju faktiskt inte gämföra någons sexuella läggning med bilder som ofta har skickats frivilligt ifrån början.

Utifall man blir kallad bög så skulle man väl bara rycka på axlarna, vem bryr sig i 2022?
Skulle jag själv skicka en nakenbild på mig själv till någon annan och dom spred den vidare så visst skulle jag bli sårad. Men det skulle nog även vara sista gången jag skickade en bild. Ifrån internets begynnelse har vi fått lära oss att inte skicka bilder på oss själva över internet, eftersom att när dom finns så försvinner dom aldrig.

Vidrigt beteende att sprida bilder på andra, visst men lite eget ansvar hos personen som spred dom först kan man tycka.

Nej men heller inte det som jämförs, utan den medvetna valet av att svika och kränka någons förtroende, eller hur?

Bör vi inte lära folk att inte svika eller kränka andra istället?

För ursäkta men i dessa tider med tinder och internet och webcam och bla bla......så lär ju ett förbud mot att ge någon en nakenbild av sig självt liksom vara dömt att misslyckas eller hur?
Och fakta kvarstår nog att ingen skulle sprida runt en bild av en naken kille....i akt och mening att skada vederbörande....för alla vet att det liksom inte skadar män speciellt.
Ingen man blir kallad för "hora" eller dylikt för att han syns naken eller bevisas äga ett könsorgan eller en sexualitet.

Men, vi lever alltså fortsatt i ett samhälle där tjejer fortsatt skambeläggs för att de är sexuella varelser i pojkars skallar.

Vilket är otroligt märkligt.
Citera
2022-01-24, 19:45
Medlem
Citat:
Känner inte igen mig att man får PK-Sverige på sig. Och då har jag diskuterat detta många gånger med olika människor/grupper. Många vuxna verkar överens om att barn speglar/präglas på vuxenvärlden. Det är alltså "du och jag" som är problemet när 12 åriga flickor klär sig som prostituerade. Barn speglar "oss" och samhället som vi ger dem.

Du kanske inte är en heterosexuell vit man som är anti-feminist, och kan således inte stå på fel sida?

Ok, om jag växte upp med Grand Theft Auto så är det helt ok för mig att råna, misshandla och skjuta ihjäl folk? Jag har ju enligt dig inte något som helst personligt ansvar utan kan lägga det ansvaret på spelutvecklarna istället, apropå barn som följer och härmar vuxnas beteende.

Eller är det kanske ens egna föräldrar som bär på ansvaret?

Utsätter man sig för risker så får man stå ut med att man kanske får leva med sina val. Tar man intima bilder på sig själv och skickar till någon annan så har man ändå sitt personliga ansvar att själv förstå de risker som finns. Man har ändå valet att välja att inte skicka, eller hur?

Ingen människa ska behöva utsättas för våld, men världen fungerar tyvärr inte så och särskilt inte nu p g a alla mörkermän som 'ni' har röstat hit.

Tyvärr är samhället så pass dekadent och ansvaret för den utvecklingen ligger på föräldrarna. Det är inte mitt ansvar att se till att din unge blir uppfostrat och har ett förstånd som kan inse farorna i samhället.

Utsätter man sig själv för dessa risker har man enbart sig själv att skylla (oftast) eller föräldrarna. Oavsett om man följer med Mahmoud hem frivilligt eller att som alkoholpåverkad promenera i en mörk park i billig klädsel.

Fast det är så mycket lättare att i din feministiska världsbild enbart skylla på män och intala sig själv att ni inte har något som helst eget ansvar för att se till så att man undviker att hamna i dessa situationer. I alla fall minska den risken så gott det går.
Citera
2022-01-24, 19:51
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Vad som är skrämmande är att kvinnor verkar vara oförmögna att se deras jävla skuld i det hela. Umgås du med utlänningar kommer du bli våldtagen förr eller senare, lika mycket som om jag skulle gå runt med dyrbarheter bland utlänningar så kommer jag bli rånad. Vad är det du inte förstår? Att ni samtidigt röstar hit en jävla befolkning med ännu ruttnare kvinnosyn än svenskar visar bara på ert äckliga självhat.

Frågan är- Hur är DIN kvinnosyn? 🤔
Citera
2022-01-24, 20:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inta-msinoiS
Ok, om jag växte upp med Grand Theft Auto så är det helt ok för mig att råna, misshandla och skjuta ihjäl folk? Jag har ju enligt dig inte något som helst personligt ansvar utan kan lägga det ansvaret på spelutvecklarna istället, apropå barn som följer och härmar vuxnas beteende.

Om du vore en pojke som växte upp i ett samhälle där så gott som alla de vuxna männen runtomkring dig inklusive din egen pappa - rånade, misshandlade och sköt ihjäl folk - så skulle det vara det normala för dig. Och du skulle troligen ta efter den livsstilen. Det är så vi människor fungerar.

Jag tror inte dataspel har samma påverkan på barn om de i övrigt växer upp i ett samhälle där majoriteten av de vuxna inte rånar, misshandlar och skjuter folk.

Citat:
Eller är det kanske ens egna föräldrar som bär på ansvaret?

Ja, det är först och främst föräldrarnas ansvar. Menade det underförstått, men borde kanske skrivit ut det. Sen växer många barn upp i dysfunktionella familjer där barnen driver mer vind för våg.

Citat:
Utsätter man sig för risker så får man stå ut med att man kanske får leva med sina val. Tar man intima bilder på sig själv och skickar till någon annan så har man ändå sitt personliga ansvar att själv förstå de risker som finns. Man har ändå valet att välja att inte skicka, eller hur?

Absolut och man har alltid valet att inte sprida vidare dylika bilder. Sen är ju barn/tonåringar inte så smarta alltid och väldigt lättpåverkade.

Till syvene och sist så är det ett brott att sprida vidare bilder utan "upphovsmannens" godkännande. Och det är egentligen det enda man behöver rätta sig efter.

Citat:
Ingen människa ska behöva utsättas för våld, men världen fungerar tyvärr inte så och särskilt inte nu p g a alla mörkermän som 'ni' har röstat hit.

Ingen har röstat hit en massa ensamkommande män. Förutom politikerna då.

Citat:
Tyvärr är samhället så pass dekadent och ansvaret för den utvecklingen ligger på föräldrarna. Det är inte mitt ansvar att se till att din unge blir uppfostrat och har ett förstånd som kan inse farorna i samhället.

Absolut det är så de flesta vill att det ska vara. Att varje barn växer upp i en kärleksfull familj med ansvarstagande vuxna runtomkring sig.

Citat:
Utsätter man sig själv för dessa risker har man enbart sig själv att skylla (oftast) eller föräldrarna. Oavsett om man följer med Mahmoud hem frivilligt eller att som alkoholpåverkad promenera i en mörk park i billig klädsel.

Absolut, men hur vi än vrider och vänder på det så är det inte ett brott att varken lita på folk eller dricka alkohol i detta landet.

Citat:
Fast det är så mycket lättare att i din feministiska världsbild enbart skylla på män och intala sig själv att ni inte har något som helst eget ansvar för att se till så att man undviker att hamna i dessa situationer. I alla fall minska den risken så gott det går.

De flesta vuxna människor i detta landet som är någorlunda normalt funtade förstår att det här med att lägga skulden på brottsoffren är en vansklig väg att vandra.

Utöver det kan vi sitta och predika oss blåa i ansiktet om riskmedvetande. Människor kommer fortsätta dricka, knarka, välja "fel" väg hem, göra korkade val, lita på fel personer, klä sig som de vill, misshandla och bli misshandlade, vara på fel plats vid fel tidpunkt osv osv osv.
Senast redigerad av Jenny9 2022-01-24 kl. 20:29.
Citera
2022-01-24, 22:36
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Femtonåriga flickor är lika korkade som femtonåriga pojkar.

Det är ett brott att sprida vidare bilder utan samtycke från "upphovsmannen". Så samtidigt som kvinnor talar om för femtonåriga flickor att inte skicka bilder så måste män sluta ursäkta femtonåriga pojkar som sprider vidare bilder utan samtycke.
Pojkar ursäktar varandra, män ursäktar inte pojkar. Och femtonåriga killar är klart mer "korkade" än sin kvinnliga motpart som i regel är mer mogna i den åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in