Citat:
Ursprungligen postat av
Inta-msinoiS
Ok, om jag växte upp med Grand Theft Auto så är det helt ok för mig att råna, misshandla och skjuta ihjäl folk? Jag har ju enligt dig inte något som helst personligt ansvar utan kan lägga det ansvaret på spelutvecklarna istället, apropå barn som följer och härmar vuxnas beteende.
Om du vore en pojke som växte upp i ett samhälle där så gott som alla de vuxna männen runtomkring dig inklusive din egen pappa - rånade, misshandlade och sköt ihjäl folk - så skulle det vara det normala för dig. Och du skulle troligen ta efter den livsstilen. Det är så vi människor fungerar.
Jag tror inte dataspel har samma påverkan på barn om de i övrigt växer upp i ett samhälle där majoriteten av de vuxna inte rånar, misshandlar och skjuter folk.
Citat:
Eller är det kanske ens egna föräldrar som bär på ansvaret?
Ja, det är först och främst föräldrarnas ansvar. Menade det underförstått, men borde kanske skrivit ut det. Sen växer många barn upp i dysfunktionella familjer där barnen driver mer vind för våg.
Citat:
Utsätter man sig för risker så får man stå ut med att man kanske får leva med sina val. Tar man intima bilder på sig själv och skickar till någon annan så har man ändå sitt personliga ansvar att själv förstå de risker som finns. Man har ändå valet att välja att inte skicka, eller hur?
Absolut och man har alltid valet att inte sprida vidare dylika bilder. Sen är ju barn/tonåringar inte så smarta alltid och väldigt lättpåverkade.
Till syvene och sist så är det ett brott att sprida vidare bilder utan "upphovsmannens" godkännande. Och det är egentligen det enda man behöver rätta sig efter.
Citat:
Ingen människa ska behöva utsättas för våld, men världen fungerar tyvärr inte så och särskilt inte nu p g a alla mörkermän som 'ni' har röstat hit.
Ingen har röstat hit en massa ensamkommande män. Förutom politikerna då.
Citat:
Tyvärr är samhället så pass dekadent och ansvaret för den utvecklingen ligger på föräldrarna. Det är inte mitt ansvar att se till att din unge blir uppfostrat och har ett förstånd som kan inse farorna i samhället.
Absolut det är så de flesta
vill att det ska vara. Att varje barn växer upp i en kärleksfull familj med ansvarstagande vuxna runtomkring sig.
Citat:
Utsätter man sig själv för dessa risker har man enbart sig själv att skylla (oftast) eller föräldrarna. Oavsett om man följer med Mahmoud hem frivilligt eller att som alkoholpåverkad promenera i en mörk park i billig klädsel.
Absolut, men hur vi än vrider och vänder på det så är det inte ett brott att varken lita på folk eller dricka alkohol i detta landet.
Citat:
Fast det är så mycket lättare att i din feministiska världsbild enbart skylla på män och intala sig själv att ni inte har något som helst eget ansvar för att se till så att man undviker att hamna i dessa situationer. I alla fall minska den risken så gott det går.
De flesta vuxna människor i detta landet som är någorlunda normalt funtade förstår att det här med att lägga skulden på brottsoffren är en vansklig väg att vandra.
Utöver det kan vi sitta och predika oss blåa i ansiktet om riskmedvetande. Människor kommer fortsätta dricka, knarka, välja "fel" väg hem, göra korkade val, lita på fel personer, klä sig som de vill, misshandla och bli misshandlade, vara på fel plats vid fel tidpunkt osv osv osv.