2022-01-25, 14:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Skriver en sammanfattning av mina tankar.

Bara för att man säger till en människa att det är bra att ta ansvar över sina handlingar och dess konsekvenser så innebär inte det att man vill trycka ned människan i fråga och lägga en skam hos personen.

Det handlar om att stärka personen snarare än att trycka ned den.

Om jag säger till ett våldtäcksoffer att genom ansvar över dina handlingar och dess konsekvenser så kan du ta kontroll över ditt liv så innebär ju inte det att jag vill trycka ned och lägga skam hos, eller hur?

Utan det är för att personen i fråga ska kunna lära sig av sina misstag. Kanske lägga märke till beteendemönster man har som gör att man försätter sig själv i liknande situationer om och om igen,

Vet inte varför feminister ser på det här så svart och vitt. För mig blir det som om feminister inte vill att utsatta kvinnor ska lära sig av sina misstag när de säger att ansvaret inte öht ligger hos kvinnorna. Att feminister målar upp kvinnor som oförmögna att ta ansvar över sina handlingar och konsekvenser och därmed är hjälplösa individer som bara går och väntar på att bli våldtagna.

Hade gärna fått ett svar på varför feminister alltid lägger ihop skam med ansvarstagande. Kan man inte ta ansvar över en konsekvens från sina handlingar utan skam? Varför, eller varför inte?

Problemet är snarare när det gäller våldtäkt så är mörkertalet stort. Just eftersom vådtäktsoffer tar på sig skulden, skammen och ansvaret för att den blev våldtagen.

Detta gäller för både våldtagna killar/män och tjejer/kvinnor.

Tjejer/kvinnor har blivit bättre på att inte ta på sig skuld och anmäler oftare. Men mörkertalet är ändå stort.

För våldtagna killar/män är mörkertalet ännu större. Just eftersom de också tar på sig skulden, skammen och ansvaret.
Citera
2022-01-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Haha, okej, du säger incel?
Då vann du argumentet, då?

Oh wait!
Du hade inget vare sig svar eller motargument?

Jävla sopa.

Sätt dig i mittgången och skrik "du vill, du vill, du vill"...

Har som princip att inte argumentera med folk som har under 90 i IQ för det leder ingenvart.
Citera
2022-01-25, 14:19
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Problemet är snarare när det gäller våldtäkt så är mörkertalet stort. Just eftersom vådtäktsoffer tar på sig skulden, skammen och ansvaret för att den blev våldtagen.

Detta gäller för både våldtagna killar/män och tjejer/kvinnor.

Tjejer/kvinnor har blivit bättre på att inte ta på sig skuld och anmäler oftare. Men mörkertalet är ändå stort.

För våldtagna killar/män är mörkertalet ännu större. Just eftersom de också tar på sig skulden, skammen och ansvaret.

Problemet menar jag att kvinnor uppmanas att inte ta ansvar över sina handlingar och konsekvenser och därför målas upp som hjälplösa offer som bara väntar på att bli våldtagna. Alternativet vore ju att berätta för kvinnor att ja, tar du ansvar över dina handlingar och konsekvenser så är du mer förmögen att styra ditt liv dit du vill att det skall leda. Jämfört med att du ser på dig själv som ett offer som inte kan påverka situationer såsom en våldtäkt. Genom att tex analysera beteendemönster och liknande.

Men visst håller helt med dig angående mörkertal men vad tänker du kring det jag skriver i övrigt? Kan det inte vara bra att tex ta ansvar över ens egna beteendemönster om det är så att man till exempel träffat flera destruktiva "bad boys" och blivit våldtagen flera gånger? Kan det inte vara empowering (stärkande) att bryta dessa mönster genom ansvar över ens handlingar och konsekvenser då?

Varför, eller varför inte?
Citera
2022-01-25, 14:19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Även de reproduktiva organen utvecklas tidigare. Könsmogenheten, du vet.
Den kommer för de flesta avsevärt tidigare än 15.

Där har ju evolutionen krockat rejält.
Graviditet vid tidig ålder som 12 år är vanligt i U-länder ( 1 miljon per år )
medans riskerna vid förlossning vid så låg ålder är mycket stora.
Om evolutionen fungerat perfekt skulle ju dessa två åldrar gå hand i hand.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-pregnancy
Citera
2022-01-25, 14:22
Medlem
isislisasfisas avatar
När man byter ut den inhemska befolkningen, kulturen med mer patriarkala folk med patriarkala kulturer så är det produkten.
Lite svårt att förstå om man är vänsterbliven.
Citera
2022-01-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isislisasfisa
När man byter ut den inhemska befolkningen, kulturen med mer patriarkala folk med patriarkala kulturer så är det produkten.
Lite svårt att förstå om man är vänsterbliven.

Det finns ingenting i denna studie som säger att detta skulle vara ett typiskt beteende för invandrarpojkar.

Man har undersökt "pojkar"
Citera
2022-01-25, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Visst, men chansen att du blir rånad ökar avsevärt om du promenerar runt med exempelvis en rolex i ghettot, sent en kväll.

Det går inte att gå runt med attityden, blir jag rånad är det bara rånarens fel. Moraliskt fel, javisst, men lite eget ansvar har man.

Fast nu diskuterar vi alltså inte brottsförekomster, utan var SKULDEN för vissa brott ligger.

Vi har en lång tradition av att lägga skulden för manliga sexbrott på offren.
Och denna studie påvisar alltså att dessa tankesätt som underhållit detta tankesätt fortsatt sitter i just pojkars skallar.

När ett brott sker.,...någon delar material utan tillstånd och sviker därmed ett förtroende....
så är det alltså INTE offrets fel, utan den som faktiskt begår brottet.

Allright?
Citera
2022-01-25, 14:30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xica`
Har som princip att inte argumentera med folk som har under 90 i IQ för det leder ingenvart.
Försöker du fortfarande att regera med härskartekniker?

Lycka till med det.
Kämpa!
Citera
2022-01-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Är du förvånad när du ser alla "män" här på Flashback som ägnar all tid till att klandra kvinnor för deras sätt att leva?

Flashback är en sak, här sitter en specifik grupp av män, eller förlåt förvirrade "småpojkar" som inte vuxit upp.

Pojkar i svensk skola är däremot något annat.
Citera
2022-01-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Är du förvånad när du ser alla "män" här på Flashback som ägnar all tid till att klandra kvinnor för deras sätt att leva?

Flashback är en sak, här sitter en specifik grupp av män, eller förlåt förvirrade "småpojkar" som inte vuxit upp, att de inte klarar tänka rationellt, eller är kvar i misogynt tänkande från 1800 talet förvånar mig inte alls.

Pojkar i svensk skola är däremot något annat och ja där är jag förvånad.
Citera
2022-01-25, 14:34
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Där har ju evolutionen krockat rejält.
Graviditet vid tidig ålder som 12 år är vanligt i U-länder ( 1 miljon per år )
medans riskerna vid förlossning vid så låg ålder är mycket stora.
Om evolutionen fungerat perfekt skulle ju dessa två åldrar gå hand i hand.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-pregnancy
De riskerna är ofta direkt knutna till taskiga förhållanden, förlossningar under förhållanden som skulle leda till uppror här och helt utan stöd av välutbildade barnmorskor.

Jag tror evolutionen går i sin egen takt och det kan mycket väl ta hundratals eller tusentals år innan den når upp till de samtida behoven.

Men som parallell har vi aldrig varit fler än nu, överlevt längre osv...
Citera
2022-01-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Det som oroar mig kraftigt är att utvecklingen tycks gå bakåt. Från att vi fått sexuell frigörelse och kvinnlig frigörelse redan på 60-70 talen så ser vi nu hur alltfler män blir kvinnohatande och alltmer sexistiska och det kanske kan vara lätt att skylla detta på män som kommer som invandrare från MENA-länder, men det är ganska tydligt att detta enorma kvinnohat tenderar att grassera bland männen i våra egna led. Jag vet till och med en del män i min egen bekantskapskrets som tenderar att utveckla kvinnohat och extrem sexism i olika grad, det är ganska sorgligt att se faktiskt. Många verkar utveckla en ensamhet och blir bittra, jag undrar vad denna utveckling beror på.

Problemet är mycket mer komplicerat än att man bara kan skylla på utlänningar, tyvärr...

Vad tror du?

För det första, man måste göra skillnad på de som är sexistiska och kvinnohatande tankemässigt och verbalt å ena sidan och de som faktiskt går till handling å andra sidan. Jag själv hatar t.ex de flesta politiker och vissa invandrargrupper och pratar ofta om dessa i negativa termer, det betyder inte att jag kommer att med våld ge mig på några av dessa människor. Detsamma gäller med sexistiska/kvinnohatande män.

Om vi nu ska se på detta kvinnohat ifrån som du säger svenska män så kan jag ge en kortfattad förklaring. Kvinnor säger att de vill ha män som är artiga, ödmjuka, jämställda osv men i praktiken så letar de efter en annan typ av män som är framfusiga, har aggresiva tendenser och definitivt inte är några gentlemän. De "snälla killarna" för snällt stå åt sidan till en början, först när kvinnorna börjar närma sig 30 eller är strax däröver så är helt plötsligt de snälla killarna intressanta, varför? Jo, för att dessa snälla killar har nu skaffat sig bra jobb, egen lägenhet, investeringar på börsen och kanske en egen bil. Vissa män tar tacksamt emot och ingår i förhållande i giftermål husköp osv. Andra män (och detta är nog de sexistiska män vi pratar om) har inte glömt behandlingen de fick under tonåren och ser inga skäl att respektera dessa kvinnor. Som extra förödmjukelse har de också fått vara med att via skattesedeln betala för abort och diverse singelmammor som valt att skaffa barn med olämpliga män.

Med detta sagt så är inte grundproblemet (som jag ser det) vare sig kvinnors beteende eller mäns kvinnohat. Grundproblemet är den gigantiska välfärdsstat som uppmuntrar kvinnor till dessa antisociala beteenden och efterföljande kvinnohat. Hade vi inte haft välfärdsstaten så hade kvinnor behövt bli mer kräsna (dvs kräsna på rätt sätt) och faktiskt fått välja en bra man istället för att ligga runt och ängna sig åt krogliv. Männen å sin sida hade också varit uppmuntrade att faktiskt bli produktiva och civilizerade för det är trots allt detta kvinnor i ett sunt samhälle hade eftersträvat. Som det ser ut idag så är det långt mer effektivt att vara bartender och kunna "the game" än att t.ex vara en duktig ingenjör eller forskare, iallafall om man ser till chansen att få till det med kvinnor. Hur sunt samhälle är det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in