2022-01-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Antar man inte kan ha flera test hemma? Har två test liggandes här hemma i fall jag är i behov att testa mig.

Haha missade att trollet skrev det. Tror det ingår 6-7 test i rapid antigenförpackningen. Han är uppriktigt chockad att jag sitter här ovaxxad med covid och knappt är snuvig. Det går emot hans religiösa fundamentalistiska uppfattning.
Citera
2022-01-24, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej, data visar att omikron har ett mildare sjukdomsförlopp, frågor på det?

Fast till och med där försökte du orma dig när du tidigare skrev "verkar ha ett mildare sjukdomsförlopp". Haha, alltså du är ett sånt troll och din agenda är så uppenbar. 18k inlägg för att försvara vaccinet.
Citera
2022-01-24, 17:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Antar man inte kan ha flera test hemma? Har två test liggandes här hemma i fall jag är i behov att testa mig.

Det kan man. Personligen har jag inte ett enda. Men jag är ganska bombsäker på att eskulap sprang runt och hostade lite på kassörskorna.
Citera
2022-01-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Är detta någon som helst skillnad mot en influensasäsong? Annars är du ju bara ute efter sensationalism. Klart det hamnar ovaccinerade på IVA. Influensa och RS-virus har slagit mycket hårt mot en hel del unga. Jag tror inte det är särskilt stor skillnad. Det är sånt som händer i en befolkning på nästan 11 miljoner. 55 pers är ingenting på 6 månader. Herregud vad ni kämpar.

Under en "normal" influensa-säsong (2016/17 var detta vecka 45 till vecka 20 så totalt 27 veckor - dvs lite mer än ett halvår) så hamnar det runt 100-200 personer på IVA pga Influensa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2016-2017/influensarapport-2017-20-2017-08-01.pdf

2012/13 - 135 på IVA
2013/14 - 55 på IVA
2014/15 - 176 på IVA
2015/16 - 362 på IVA
2016/17 - 257 på IVA

Detta är alltså totalt i alla åldersgrupper.

Mycket ovanligt att personer 0-40 år hamnar på IVA pga Influensa.
Citera
2022-01-24, 17:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ändå är du här och marknadsför massvaccinering. Trist att du inte kunde backa upp dina påståenden. Debatten blir så värdelös när du bara sitter och trollar och drar påståenden ur röven.

På vilket sätt marknadsför jag massvaccinering? Det är väl om något att dra ett påstående ur röven!
Citera
2022-01-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrightFuture
Det bästa av allt är att vi som vågar vara stolta starka svenskar gärna tar en förkylning till förmån för ett fritt samhälle till skillnad från många andra, vaccinerade som ovaccinerade. Jag kan säga till mina barn i framtiden att jag kämpade utan att vara rädd och svag. Kom ihåg detta om 10 år. Hur rädd, svag, fåraktig, mobbande vissa varit. Det är nu ni har möjlighet att välja sida, inte sen. Fortfarande finns chans även för er.
Fatta att vi bara har ca 500IVA-platser. Även om de allra flesta inte blir allvarligt sjuka så måste platserna räcka till att vårda de få som blir allvarligt sjuka. Restriktioner har varit nödvändiga pga detta.
Citera
2022-01-24, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det man kan se är nyinläggningar (vårdtillfällen) - inte hur många som ligger inne.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Det går alltså att se hur många av varje grupp som hamnar på IVA under utpekad period.

Ovaccinerade är hittills i Januari kraftigt överrepresenterade.

Jämför man grupperna så är vaccinerade äldre och har fler riskfaktorer medans ovaccinerade är yngre och har färre riskfaktorer.

Hur registreras barn som är 11 år eller yngre som är inlagda med annan huvuddiagnos?

De borde stå som ovaccinerade väl? Inte undantas de från statistiken?

Många barn sjuka med andra diagnoser som har eller får covid när de är inlagda på sjukhus.
Citera
2022-01-24, 17:27
Medlem
Citat:
Dödligheten på grund av influensa i de EU-/EES-länder som deltar i EuroMOMO-nätverket (1) har uppskattats vara så hög som 25 dödsfall per 100 000 invånare under influensasäsongerna 2016/17 och 2017/18.

https://vaccination-info.eu/sv/faktablad-om-sjukdomar/influensa

Skulle vara intressant att veta om det överhuvudtaget är någon skillnad på vaccinerade vs ovaccinerade under influensa jämfört med Omicronvågen. Annars förstår jag inte riktigt hypen. Sen har det ju också framkommit att naturlig immunitet skyddar hela sex gånger mer (CDC) än vaccin. Räknas de som vaccinerade eller ovaccinerade?
Citera
2022-01-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Under en "normal" influensa-säsong (2016/17 var detta vecka 45 till vecka 20 så totalt 27 veckor - dvs lite mer än ett halvår) så hamnar det runt 100-200 personer på IVA pga Influensa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2016-2017/influensarapport-2017-20-2017-08-01.pdf

2012/13 - 135 på IVA
2013/14 - 55 på IVA
2014/15 - 176 på IVA
2015/16 - 362 på IVA
2016/17 - 257 på IVA

Detta är alltså totalt i alla åldersgrupper.

Intressant. Inte så står skillnad. Tror influensasäsongen 2016 är värre än denna våg.

Citat:
Mycket ovanligt att personer 0-40 år hamnar på IVA pga Influensa.

Framgår det i källan du delade?
Citera
2022-01-24, 17:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fast till och med där försökte du orma dig när du tidigare skrev "verkar ha ett mildare sjukdomsförlopp". Haha, alltså du är ett sånt troll och din agenda är så uppenbar. 18k inlägg för att försvara vaccinet.

Ja den verkar ha ett mildare sjukdomsförlopp än tidigare varianter och data hittills bekräftar det. Jag förstår nu att du har en autismdiagnos då du fastnar i ord och betydelser. Inte konstigt att du drog på dig corona faktiskt, du går från klarhet till klarhet. Det är ju en sak om man har småbarn hemma, då är det svårt att skydda sig.
Citera
2022-01-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Hur registreras barn som är 11 år eller yngre som är inlagda med annan huvuddiagnos?

De borde stå som ovaccinerade väl? Inte undantas de från statistiken?

Många barn sjuka med andra diagnoser som har eller får covid när de är inlagda på sjukhus.

Det borde vara samma för åldrarna 11-99 som ligger på IVA men där ser vi inga höga tal för vaccinerade på IVA pga Covid 19 trots att så många är vaccinerade.
Citera
2022-01-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja den verkar ha ett mildare sjukdomsförlopp än tidigare varianter och data hittills bekräftar det. Jag förstår nu att du har en autismdiagnos då du fastnar i ord och betydelser. Inte konstigt att du drog på dig corona faktiskt, du går från klarhet till klarhet. Det är ju en sak om man har småbarn hemma, då är det svårt att skydda sig.

Nej, inte "verkar". Det är utan tvekan så och det vet du men du trollar bara och spelar dum och påstod att jag inte hade corona fast jag beviseligen har det och sen påstår du att jag är vaxxad fast jag inte är det, sen drar du påståenden ur röven som du inte ens kan backa up med källor samtidigt som du kallar folk autistiska. Och du påstår att du inte har en agenda. Jag tror inte du mår bra. Din inläggstatistik talar starkt för att du inte har ett socialt liv heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in